13 stuks Smerinthus ocellatus

Gestart door lily, juli 13, 2008, 13:54:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Hoi mensen van het forum,

Eind mei vond ik een aantal (16) eitjes op enkele bomen die gekanpt werden.
Ik heb mij ontfermt over de eitjes met een goed resultaat.
Van de 16 rupsjes hebben het er 3 niet overleeft, dus heb ik nu 13 stuks om te voeden en op te kweken.
Ik wil jullie deel laten nemen aan een serie foto's en heb aan het eind hiervan een vraag.

Groetjes Lily

foto1

lily

lily

lily

foto 4

En tevens mijn vraag.
Omdat de rupsen toch al vroeg aanwezig waren is mijn vraag, blijven de poppen liggen tot volgend jaar, of komen ze dit jaar nog uit?
Zou het wel fijn vinden hier antwoord op te krijgen zodat ik weet of ik hen moet wegzetten en tot wanneer.

lucknijnsberg

Lily,
Dat hangt van o.a. van de temperatuur af.
Als je het op kamer temperatuur houd dan komt waarschijnlijk een deel uit en het kan zijn dat een deel overwinterd.
Ze zij vroeg dus ik verwacht dat er dit jaar nog wel wat uit zal komen.
erde kan je er weinig over zeggen.
Ik zou de poppen gewoon in grond of zaagsel bewaren in schuur of iets dergelijks en dagelijks controleren.
Groetjes Luc

acherontia

Bij Smerinthus ocellata is een partiele tweede generatie uiterst ongebruikelijk, zelfs onder kweekomstandigheden. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Laothoe populi waar het weer vrij eenvoudig te realiseren is en ook in de vrije natuur regelmatig voorkomt. De poppen zullen dus, zeker als je ze zo natuurlijk mogelijk bewaart, gewoon overwinteren en pas in 2009 uitkomen.

Het is jammer dat het meer theoretische "graden/dagenverhaal" veelal klakkeloos op allerlei soorten geprojecteerd wordt.

Jeroen

lily

Over goed bewaren.
Ik heb buiten, in de tuin, een "poppenkast".
Is dat voldoende of toch wegzetten in b.v. kelder?
Ik heb de tuin op het zuiden liggen.

Lily

acherontia

Tja, ik denk dat je zelf het beste kunt beoordelen of die lokatie overeenkomt met een situatie in de strooisellaag of zo'n 10 cm onder de grond. Persoonlijk zou ik zeggen in de kelder bewaren een potje met water in de bak plaatsen (t.b.v. regulering luchtvochtigheid) en in maart uit de kelder halen.

Jeroen

lily

CiteerTja, ik denk dat je zelf het beste kunt beoordelen of die lokatie overeenkomt met een situatie in de strooisellaag of zo'n 10 cm onder de grond. Persoonlijk zou ik zeggen in de kelder bewaren een potje met water in de bak plaatsen (t.b.v. regulering luchtvochtigheid) en in maart uit de kelder halen.

Jeroen
Oke... :duim: ..!

Lily

Robert Heemskerk

Leuk verslag Lily!
Mooie rupsen..

Heb ik ook nog een vraagje.

Is het goed om poppen (even in 't algemeen) te bewaren bij een vrij constante temperatuur?
Of is het misschien beter als deze toch meer schommeld (zoals dag en nacht..)?

acherontia

Het is zonder meer het beste om schommelingen te realiseren, hoewel de ene soort daar weer gevoeliger voor is dan de andere. De natuur zo goed mogelijk nabootsen werkt het beste als je de beesten gedurende de normale vliegtijd uit wilt laten komen.

Van veel najaars- en wintersoorten wordt veelal beweerd dat ze pas uitkomen na de eerste nachtvorst. Wat theoretisch best zal kloppen omdat er doorgaans wel een keer nachtvorst is geweest voor medio november. Echter wanneer je poppen van Poecilocampa populi binnen bewaart, komen de vlinders toch gewoon medio november uit. Oftewel ook hierin valt nog veel te ontdekken uit te zoeken en zijn er vooral veel uitzonderingen......

Jeroen

ratje