Hoofdmenu

Grote Bosmuis?

Gestart door MarjoSmeets, juli 10, 2008, 09:16:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Iemand vertelde mij dat dit wel eens de (vrij zeldzame?) Grote Bosmuis zou kunnen zijn.  De eerste vraag van mijn "tipgever" was: Is de foto soms in Limburg gemaakt?! Niet echt, nee. Ik woon welliswaar in Duitsland, maar vlak bij de grens (hemelsbreed nog geen 2 km) en onze gemeente is een soort schiereiland en wordt aan 3 kanten door Limburg omringd. En tussen ons en Limburg ligt wel een grensoverschrijdend stuk bos. Maar tussen mijn huis en het bos ligt toch nog een kleine km veld, dus dan was de muis toch nog redelijk ver van huis lijkt mij. Wat denken jullie ervan?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

mlahaye

Hallo Marjo,

Je kan je tipgever, E.K., doorgeven dat de foto besproken is door R.J, P.T en ondergetekende. Geen grote bosmuis, maar een gewone bosmuis. De scherpe overgang tussen onderzijde en bovenzijde is weliswaar een indicatie voor Grote bosmuis, maar andere kenmerken, grote oren, grote achtervoeten, keevlek, ontbreken. Goede poging en het is zeker een soort om in de gaten te houden in het 'oosten des lands' of streken die daar in de buurt liggen.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye

MarjoSmeets

Ik had het al vernomen!
Bedankt voor de moeite! Jammer dat het toch geen Grote Bosmuis blijkt te zijn. Maar groot of niet, ik heb toch weer het een en ander bijgeleerd, al is het alleen al door de capriolen van het beestje te zitten bekijken. Ik heb er van genoten en dat gewoon vanuit mijn luie stoel! Wat wil eens mens nog meer?! Normaal moet ik meer moeite doen voor mijn foto's.  :D
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo