Wespen

Gestart door Arno van Stipdonk, juli 11, 2008, 20:17:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag zag ik deze mooit grote wesp en achteraf bleken er een 6tal kleine wespjes? op dezelfde bloem te zitten. Is de grote wesp misschien een Graafwesp?
Let ook op de voorpoot op de tweede foto, er is een soort schep of schild op de voorpoot aanwezig. Weet iemand wat dit is en waar het voor dient?

Arno van Stipdonk

2.

Iolaire

#2
Dergelijke schildjes aan de voorpoten doen vermoeden dat het om een mannetje Crabro sp . gaat. Gezien de grootte (maar wellicht is het optisch bedrog) lijkt het me een mannetje Crabro cribarius (Grote Zeefwesp) te zijn. Zeker ben ik echter allerminst.

En vwb het nut van de schildjes: volgens mij eenzelfde functie als de staart van een pauw: showing off??
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Arno van Stipdonk

Bedankt Willem. De grote wesp was overigens denk ik wel zo'n 2 cm lang, in ieder geval behoorlijk groot.

H. Meijer

Arno,

Inderdaad cribrarius.

Hilco

Arno van Stipdonk

#5
Bedankt voor de bevestiging Hilco. :duim:

Kan iemand nog iets over de kleine soort zeggen?
Is het een wesp of iets anders?

Iolaire

Het is een graafwesp (familie Specidae). Een zogenoemde Schildwesp of Zeefwesp (subfamilieCrabroninae). Er zijn 3 soorten in Nederland waarvan die op jouw foto's de grootste is. Ze nestelen in de grond (meestal zandgrond) of een enkele keer in vermolmd hout en jagen op vliegen. Alleen de mannetjes hebben een dergelijk schildje aan de voorpoten. Crabro cribrarius is eenwijd verbreide soort in Nederland en heeft de wat grotere vliegen (dazen, bromvliegen, etc) als prooidieren.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Arno van Stipdonk

Bedankt voor de extra info Willem.
Ik bedoelde eigenlijk of iemand nog iets weet te vertellen over de kleine wespjes, zie tweede foto linksonder.

Soortnaam zal niet lukken verwacht ik maar ik heb geen enkel idee wat voor wespjes het zijn.

Iolaire

CiteerBedankt voor de extra info Willem.
Ik bedoelde eigenlijk of iemand nog iets weet te vertellen over de kleine wespjes, zie tweede foto linksonder.

Soortnaam zal niet lukken verwacht ik maar ik heb geen enkel idee wat voor wespjes het zijn.
:lol:

Ooh sorry, loop ik je voor jandoedel met allemaal extra info op te schepen. Ik lees kennelijk nog wel 's over zaken heen :D ).

De kleine wespjes zijn vermoedelijk bladwespen, daar doen ze mij tenminste aan denken, hoewel een evt ontbrekende taille niet goed te zien is Op soort determineren van foto is bij veel bladwespen vaak een utopie. Ben bang dat dit hier ook opgaat. Maar je weet nooit.....

Voorlopig maar "Symphyta sp" denk?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Arno van Stipdonk

Geeft niks Willem, alle info is welkom. ;)
Ik ga eens verder zoeken of ik er meer over vind en als ik wat meer tijd heb. ^_^