De 2e Grote SYRPHIDAE QUIZ!!

Gestart door Iolaire, juli 10, 2008, 12:19:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Hallo zweefvliegenthousiastelingen,

Daar de 1e Grote Syrphidae Quiz een bescheiden succes was, en het weer op dit moment niet meewerkt, bij deze een 2e quiz. Ik heb getracht uit mijn eigen fotomateriaal weer 10 nieuwe gezichten te halen en dat is redelijk gelukt. De nadruk ligt wat minder op de Eristalissoorten wat het misschien wel iets eenvoudiger maakt...?

Rest mij enkel nog Han en/of Mark te vragen om als onpartijdig jurylid te fungeren (waarvoor alvast dank :) ), en zonodig te beoordelen of alle vliegen tot op soort te determineren zijn. Zo niet, dan volstaat de genusnaam.

Wederom succes!

1.


2.


3.


4.


5.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

Laat ik dan wederom een eerste verwoede poging wagen om er meer dan de vorige keer goed te hebben! :D

1: Myathropa florea

2: ?

3: Chrysotoxum festivum

4: Eristalis tenax

5: Volucella zonaria

6: Rhingia campestis

7: Cheilosia sp?

8: Baccha elongata

9: Episyrphus balteatus

10: Helophilus pendulus

Hopelijk heb ik er deze keer iets meer dan 3 goed :)

Iolaire

CiteerHopelijk heb ik er deze keer iets meer dan 3 goed :)
Dat is een zekerheidje! :duim:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Gert Veurink

#4

1. Myathropa florea
2. Sericomyia silentis
3. Chrysotoxum festivum
4.Eristalis tenax
5. Volucella zonaria
6. Rhingia campestris
7.Cheolosia pagana
8. Baccha obscuripennis
9. Episyrphus balteatus
10. Helophilus pendulus

edit: Ik zie dat we vrij veel hetzelfde hebben!  Of dat een goed teken is moet nog blijken natuurlijk ;)  
groet!
Gert Veurink



han.endt

#5
Waarom gekozen voor Chrysotoxum festivum?

@Gert,
Ik zou het houden op Baccha elongata. B. obscuripennis verschilt door het geheel onbestoven voorhoofd........ Vleugels zijn hier geheel helder, hoewel dat geen doorslaggevend kenmerk schijnt te zijn (zeker niet bij een vrouwtje). De grenzen tussen beide soorten zijn echter niet scherp en B. obscuripennis wordt momenteel over het algemeen niet meer erkend als een goede soort. Staat ook niet in de Fauna Europaea.

Gert Veurink

#6
ik dacht eerst aan Xanthogramma pedissequum, maar de gele banden zijn onderbroken en ik vond Chrysotoxum festivum erg lijken... vooral op de foto (42) van Menno Reemer


ik koos voor B. obscuripennis vanwege fig. 24 uit de Barendregt. Ik vond de vleugel daar zeer veel op lijken, Dus kwam ik bij vraag 7 op pag. 22 op obscuripennis.


Die twee alvast fout, hoeveel goed?
groet!
Gert Veurink



Iolaire

Gert, laat ik zeggen dat je er veel goed hebt. Maar voordat ik je zeg hoeveel precies en waar de "vergissing(en)" zit(ten).... ff kijken of er nog meer mensen mee willen doen... ;)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

#8
Citeerik dacht eerst aan Xanthogramma pedissequum, maar de gele banden zijn onderbroken en ik vond Chrysotoxum festivum erg lijken... vooral op de foto (42) van Menno Reemer


ik koos voor B. obscuripennis vanwege fig. 24 uit de Barendregt. Ik vond de vleugel daar zeer veel op lijken, Dus kwam ik bij vraag 7 op pag. 22 op obscuripennis.


Die twee alvast fout, hoeveel goed?
Ik zou niet willen zeggen dat het echt fout is, maar je kan aan de hand van deze foto niet tot een zekere determinatie komen als je B. obscuripennis wilt zien als een goede soort.

En Gert en Willem, geef die Chrysotoxum nog eens een nieuwe kans. En als hij op naam te brengen is, waarom is het dan juist die soort?

Iolaire

#9
Oké dan:

Die Chrysotoxum is óf C. festivum óf C. vernale . Zover ik heb begrepen zit het enige duidelijke verschil tussen die twee in de kleur van dij 1 en 2. Bij C. festivum  zouden deze geheel geel moeten zijn en bij C. vernale aan de basis zwart.
Als ik naar de foto kijk lijkt het alsof de dij aan de basis zwart is maar ik twijfel nog of het daadwerkelijk de dijbasis is die zwart is of dat het de heup of heupring is die zwart(ig) is.

Daarbij vind ik op de plaatjes en foto's die ik van beiden heb bekeken de strepen op het achterlijf bij C. vernale wat dunner dan bij C. festivum.

Mijn gevoel zegt (nog steeds) C. festivum , maar het zal dan toch wel C. vernale zijn... :D
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

#10
Hallo Willem,

Inderdaad C. festivum of C. vernale. Het enige houvast die je hebt is de kleur van de bases van dij één en twee. Een ander kenmerk is het wel of niet aanwezig zijn van een stipje onder de streep op de zijkant van de borst. Hoewel streep......... ik vind het meer een vlek of driehoek. Door de positie van waaruit de foto is genomen is dat net niet te zien. C. festivum heeft die normaal wel en C. vernale heeft die normaal niet, maar er zijn in beide gevallen uitzonderingen (v. Veen, 2004). De strepen als kenmerken gebruiken schijnt niet te kunnen.

Aan de voorpoot is toch wel te zien dat het de basis van de dij is die zwart is. Als het de coxa of trochanter zou zijn dan ziet het er anders uit. Het loopt hier helemaal door naar de onderzijde. Voor mij dus Chrysotoxum vernale.

Het is interessant om te letten in welke biotopen beide soorten voorkomen. C. vernale wat droger en C. festivum wat vochtiger schijnt het, maar de soorten komen vaak op dezelfde plaatsen voor. Een goede determinatie is dan essentieel.

Mark van Veen

Waarnaar gekeken moet worden is duidelijk en het enige kenmerk dat enigzins zichtbaar is is de basis van de dijen. Waar je voor op moet passen is dat de heup en heupring (coxa en trochanter) bij beide soorten donker zijn. In de hand geen punt, maar op de foto lastiger. Aan dij 2 te zien, de enige waar ik de hele dij zie zonder vervelende schaduw of glans lijkt die tot en met het begin geel, het donkere lijkt de heupring en heup te zijn. Dan zou het festivum worden.
groet,

Mark van Veen

han.endt

#12
Dan lijkt het mij verstandig om het toch maar op een C. festivum/vernale te houden.

LakeSide

Ik ben nu toch wel heel benieuwd hoeveel we er goed hebben  :)

han.endt

#14
CiteerIk ben nu toch wel heel benieuwd hoeveel we er goed hebben  :)
Drie en acht hebben we bediscussieerd. Lastig dus van foto. De rest is goed. Dus voor jou: één niet (Sericomyia silentis), en een lastige Cheilosia half: 8 1/2.
Gert: een half puntje eraf voor de Baccha: 9 1/2.

PS. Die zonaria zie ik bij mij in de buurt (Noordwest-Veluwe) echt helemaal niet........ Toch een heel opvallend beest die ik niet over het hoofd kan zien. Ik heb hem echter wel eens elders gezien.

LakeSide

Zonaria komt vrij veel voor hier. Wij hebben ze zelfs af en toe in de tuin, maar ik zie ze vooral in het park in het dorp, waar er soms 4 of 5 op dezelfde struik zitten. Ook in de biesbosch kom ik ze regelmatig tegen.

Iolaire

Of te wel: Héél goed gedaan!!! Een 8 1/2 en een 9 1/2: cijfers om mee thuis te komen!  :duim:

Volgende quiz ga ik wat meer op gelijkende soorten zitten (als ik nog voldoende verschillende soorten op foto heb!).

Nog even terug naar die Chrysotoxum: kijkend naar dij 2 (heel duidelijk helemaal geel) moet het toch haast wel een C. vernale zijn?! Mag ik er een zekere C. vernale van maken? (Hij staat nu al een jaar op een onzekere C. festivum).

Bedankt allemaal voor deelname en toelichtingen!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

CiteerZonaria komt vrij veel voor hier. Wij hebben ze zelfs af en toe in de tuin, maar ik zie ze vooral in het park in het dorp, waar er soms 4 of 5 op dezelfde struik zitten. Ook in de biesbosch kom ik ze regelmatig tegen.
V. zonaria schijnt met name langs de kust Nederland in te vliegen en is in het "binnenland" veel minder waar te nemen. Eindelijk 's een soort die een voorkeur heeft voor West-Nederland! :lol:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

#18
Met een geheel gele dij twee is het C. festivum, maar hoe ik ook mijn best de doe ik zie het niet......... Ik vind het zwart op de eerste dij weer overtuigender......
Ben bang dat we er zo niet uitkomen. Ik probeer ze altijd even te vangen als ik ze op de foto heb gezet. Er van uitgaande dat ik zonder de dijen in het veld te hebben gecheckt er thuis niet uitkom.

LakeSide

Ik heb nog wel een paar aardige foto's voor een quiz. Ik zal kijken of ik vandaag of morgen een nieuwe kan maken, als je dat niet erg vindt ;)

Gert Veurink

ach we kunnen ook stoppen, beter dan dit wordt t voor mij nooit  ;)  

nee flauwekul. Leerzaam dit, ook de bijkomende discussies. Kom maar op met de 3e. Wordt wel zondagavond voordat ik kan reageren denk ik

groet!
Gert Veurink



Iolaire

CiteerIk heb nog wel een paar aardige foto's voor een quiz. Ik zal kijken of ik vandaag of morgen een nieuwe kan maken, als je dat niet erg vindt ;)
Jaco, be my guest! Leuk juist. Kan ik zelf ook 's écht meedoen. :duim:  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens