Vogels Zwitserland

Gestart door Henk de Waard, juli 11, 2008, 13:26:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk de Waard

Beste mensen,
Begin augustus hoop ik ruim een week in Sion, Wallis, Zwitserland te zijn. Nu ben ik van plan om daar stevig te gaan vogelen, maar aangezien ik er nooit geweest ben, weet ik er heg noch steg. Zijn hier misschien mensen die me wat wijzer kunnen maken?
In het bijzonder ben ik geinteresseerd in (liefst exacte) plekken voor:
Hazelhoen;
Auerhoen;
Alpensneeuwhoen;
Lammergier;
Alpenkraai;
Drieteenspecht;
Rotskruiper.
Verder neem ik aan dat soorten als Cirlgors, Grijze Gors, Citroenkanarie, Bergfluiter, Rode Rotslijster en Blauwe Rotslijster te doen moeten zijn? Heb ik daar nog speciale plekken voor nodig, of ga ik daar met wat rondvogelen wel tegenaan lopen?
Alle andere tips zijn uiteraard ook erg welkom.
Iedereen bij voorbaat zeer bedankt!
Henk de Waard

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

#2
Ik ben er 2 jaar geleden ook geweest, ik vogelde toen al wel maar in Zwitserland kijk ik toch wat meer 'natuur in het algemeen'.

Ik heb er dus niet echt veel gevogeld dus dan kom je al dat soort soorten niet tegen, we zijn ook vaak meer voor de steenbokken en gemsen gegaan!


Alpenkauw, notenkraker, alpengierzwaluw, rode wouw, zwarte wouw, steenarend zal je zeker wel tegenkomen!

De rest is denk ik vrij lastig omdat het voorjaar voorbij is en de meeste vogels zich een beetje schuil houden en vooral niet laten horen (vooral de schuwe hoenders, zangers).

Bij de lammergier gaat het geloof ik om enkele exemplaren, ik weet ook niet precies waar ze zitten.

Een goede plek voor vogels is de omgeving van de Aletschgletscher (volgens sites, boekjes, vroeg op de dag hoenders, drieteenspecht) maar daar kan je 's ochtendsvroeg haast niet komen omdat de liftjes nog niet open zijn en het een autovrije plek is.

Verder is de omgeving van Derborence een superplek, helaas kwamen wij niet verder dan de foto's in het cafeetje bij de parkeerplaats bovenaan vanwege de regen, maar dit is een geweldig stuk ruig gebergte met veel wild en vogels!

De boomgrens is ook vaak een hele goede plek voor vogels, zoek daar een beekje of iets op, zorg voor goed uitzicht op alpenweides en op bossen en het liefste een berg tegenover je. Dan kan werkelijk alles!!

En voor info:
http://www.birdlife.ch

(waarbij: http://www.birdlife.ch/d/projekte_ch_geb_iba.html
http://www.birdlife.ch/d/projekte_ch_geb_smar_art1.html )

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

W.b. de laatste categorie die je noemt: Cirlgors verspreid maar zeldzaam, Grijze Gors alleen in het zuiden, Rode Rotslijster zul je 's zomers toch wel (hoog) moeten zoeken (zingen niet of nauwelijks meer!) en komt echt niet overal voor, Blauwe Rotslijster is 1 van de zeldzaamste Zwitserse broedvogels en alleen in het uiterste zuiden (Tessin). Daar blunder je dus niet allemaal even tegenaan, daar zul je flink je best voor moeten doen! Bedenk ook dat eigenlijk alle zangvogels in augustus lastiger zijn dan in het voorjaar: de broedtijd is voorbij, ze zingen (dus) niet meer en zijn ook nog vaak in de rui zodat ze meer verborgen leven èn er soms 'onherkenbaar' uit zien.
Maar e.e.a. geldt ook voor 'grotere' vogels zoals Auer- en Hazelhoen, toch al notoir lastige vogels om te vinden. Desondanks natuurlijk veel succes!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Ik kan je nog wat vertellen over tegen Blauwe Rotslijster aan blunderen ;) Het kan! ;)

Maar ik heb mij laten vertellen dat rond Grindelwald veel van de bergsoorten goed te doen zijn. Nu is Grindelwald niet heel ver van Sion, maar ook weer niet dichtbij. Helaas vogelde ik niet toen ik (2x) in Sion ben geweest.
groet,
Redmar

Frank van der Wielen

Ik kan je het boek 'Where to watch birds in Switserland' aanraden.

Een hele goede plek voor rotskruiper is een enorme rotsspleet even ten Noordoosten van het stadje Leuk. Daar loopt een oud bruggetje overheen. De meeste kans heb je 's ochtends tussen 8 en 10. (plek staat ook in het boek).

Derborence is een goeie plek voor Lammergier.

Sowieso is het hele gebied in de buurt van Leuk erg goed voor vogels....

Henk de Waard

Beste mensen,
Allemaal al erg bedankt voor de tips! Frank vd Wielen, zou je misschien die rotskruiper-plek voor me uit de doeken kunnen doen, of wordt dat ingewikkeld?
Ik begrijp uiteraard dat de vogels een stuk moeilijker zullen zijn dan in het voorjaar, maar het lijkt me toch dat er met stevig vogelen wel eea te halen moet zijn? Frank Neijts, weet je misschien nog wat mooie plekken om te vogelen (en die mogelijkerwijs enkele doelsoorten op gaan leveren), of ben je er verder ook niet bekend?
Als er nog tips zijn, nog steeds zijn die zeer welkom; op het internet is verder helaas weinig te vinden.
HG,
Henk de Waard


Henk de Waard

Justin, bedankt! Als mij dat ook gaat lukken zal ik niet klagen.

s.w.s

#9
Vorig jaar september voor het eerst in jaren weer eens in Zwitserland geweest. Nu voor het eerst ook serieus ook vogels gekeken naast het wandelen (maar vogelen was zeker niet het primaire doel van de vakantie). In Berner Oberland, omgeving Interlaken. Zwitserland staat bij mij nou niet bekend als een land om veel te vogelen en te zien. Zeker niet in dit jaargetijde. En was er toch al meer dan tien keer.

De topsoorten die je noemt lijken me zeker geen soorten waar je tegenaan loopt, geen van allen. Eigenlijk in zijn geheel niet, maar zeker die hoenders en rotslijsters niet. Maar je weet het nooit. Zo had ik op de top van de Brienzer Rothorn een langsvliegende Visarend (die had ik daar niet snel verwacht) binnen vijf minuten gevolgd door een juveniele Steenarend. Toch leuk.

Voor wat betreft Rotskruiper ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik die wel heb gezien (vaker zelfs), maar dat is meer met geluk ertegenaan lopen (en mijn vriendin heef ter een neus voor en ontdekt ze altijd voor me). De afgelopen vakantie in de Aareschlucht bij Meiringen (niet in de buurt van Sion) terwijl dat best een toeristische locatie is. In Wallis wel eens gezien op de Grathorn nabij Grächen.

Citroenkanarie had ik in Binntal. Drieteenspecht nooit gezien. Alpenkraaien heb ik Zwitserland ook nooit gezien. Volgens mij zijn Frankrijk en Spanje daarvoor veel beter. Alpenkauwen daarentegen...

Het boekje Where to Watch Birds is inderdaad een aanrader en er is ook een Broedvogelatlas van Zwitserland.
Groetend, Swim

martijn en annette

Da's grappig: ik kom net terug van een week aan de Brienzer See, en heb ook de Aareschlucht bezocht, met vrouw en kinderwagen. Ik had op een site al ergens gelezen dat hier de rotskruiper bivakkeert, en we hebben 'm getroffen! Helemaal aan het einde bij de ingang vanaf Innertkirchen, op de steile rotswand. Een goede plek lijkt me.
Verder in het dal veel zwarte wouw en een enkele notenkraker gezien, rond de boomgrens waterpiepers, nog hoger de alpenkauw en in het meer zaagbek en zwartkopmeeuw.  

Roland_Wantia

Ben zojuist terug van enkele dagen Zwitserland. In de Aareschlucht had ik een rotskruiper. De vogel bevond zich halverwege de kloof en was ongeveer 20 minuten te bezichtigen. Zie ook bijgevoegde link:
http://observado.org/waarneming/view/44486149.

Groet,
Roland Wantia