Hoofdmenu

Wasbeer

Gestart door martinharskamp, juni 27, 2008, 22:04:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4606158

Op 15 juni liep ik bij Ruinen in Drenthe langs een geopende vuilcontainer waar een hoop geluid uit kwam. Er stak een dikke gestreepte staart uit de container. Toen ik dichterbij kwam kwam er een dier uit die tegen de boomstam aansprong die naast de container stond en bleef daar roerloos hangen. Eerst dacht ik aan een Wasbeer maar dat leek mij onzin. Nagaand wat er aan zoogdieren leeft in Nederland dacht ik dat het wel een Das moest zijn, iets anders kon ik niet verzinnen. (nee, het was absoluut geen kat!) Ik hield het op een Das en ben snel verder gelopen om het dier niet verder in de stress te jagen. Later baalde ik dat ik toch niet langer had gekeken, het klopte niet voor een Das. Dikke gestreepte staart, hangen aan een boomstam! Ook de koptekening klopte niet.

De beheerder van het bungalowpark vertelde mijn verhaal aan een jager daar uit de buurt. Ook die jager vond het niet kloppen voor een Das, en volgens hem waren er in de regio eerder Wasberen gezien. Nu ben ik op internet foto's gaan bekijken van Wasberen en weet ik zeker dat ik een Wasbeer heb gezien!

Weet iemand meer van Wasberen in deze regio? Ik vraag me af waar die beesten vandaan komen.  

wimtegels

Er zijn ook geruchten geweest over wasberen In narionaal park de Meinweg.

Via deze link de kaart met waarnemingen op warneming.nl

http://waarneming.nl/kaart.php?id=10041

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer

Weet iemand meer van Wasberen in deze regio? Ik vraag me af waar die beesten vandaan komen.
Jawel, in Emmen! :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

martinharskamp


mdevries

Halverwege de jaren negentig zijn er ook waarnemingen geweest in Westerwolde (ZO Groningen). Weet niet hoe goed die gedocumenteerd zijn, of wat de bron is.
Mark de Vries


Freek Verkerk

In Duitsland zijn veel wasberen. Ze worden daar als exoot afgeschoten, maar om ze uit te roeien zij het er gewoon teveel. Volgens mij nemen de aantallen nog toe en is het aannemelijk dat er ook veel naar Nederland komen. Misschien trekken ze niet vanuit Duitsland naar Nederland, maar nu de eerste er duidelijk al zijn, zullen ze zich op natuurlijke wijze wel verder verspreiden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#6
CiteerIn Duitsland zijn veel wasberen. Ze worden daar als exoot afgeschoten, maar om ze uit te roeien zij het er gewoon teveel. Volgens mij nemen de aantallen nog toe en is het aannemelijk dat er ook veel naar Nederland komen. Misschien trekken ze niet vanuit Duitsland naar Nederland, maar nu de eerste er duidelijk al zijn, zullen ze zich op natuurlijke wijze wel verder verspreiden.
Freek,
Recent toenemend in Drenthe en Oost-Groningen en in Oost-België (Luik), zie : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=53549 .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Piter Anjema


mlahaye

Mwah,

Slechte koppen: tendentieuze berichtgeving. Stichting AAP constateert dat steeds meer wasberen worden aangemeld voor opvang. Over de aantallen in het veld hebben ze geen gegevens, wat netjes toegegeven wordt. Kortom, het 'nieuws' wordt enorm opgeklopt. Ach ja, vakantie-tijd hè.

Op waarneming.nl is niets te merken van een sterke toename of een sterke concentratie van meldingen. Hooguit dat Oost-Nederland iets meer meldingen vertoond, maar nauwelijks relevant.

Dat de wasbeer een reële bedreiging vormt voor de Nederlandse fauna lijkt mij een stelling die niet te onderbouwen is. Op dit moment althans, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt. Niemand, dus is het echt koffie-dik kijken.

Duitsland is niet te vergelijken met Nederland. Kijk bijvoorbeeld naar de wasbeerhond. Erg algemeen in Duitsland, maar nog steeds slechts sporadisch aanwezig in NL.

Maurice La Haye
admin

grutto

#9
Citeer
Dat de wasbeer een reële bedreiging vormt voor de Nederlandse fauna lijkt mij een stelling die niet te onderbouwen is. Op dit moment althans, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt. Niemand, dus is het echt koffie-dik kijken.

Duitsland is niet te vergelijken met Nederland. Kijk bijvoorbeeld naar de wasbeerhond. Erg algemeen in Duitsland, maar nog steeds slechts sporadisch aanwezig in NL.

Maurice La Haye
admin

Op dit moment is de wasbeer natuurlijk nog geen bedreiging maar regeren is voor uit zien en met name voor exoten is dat erg belangrijk. Ook de ziektes die de Wasbeer met zich meedragen kan een probleem worden indien kinderen met de uitwerpselen in aanraken komen heb ik juist vanmorgen nog ergens gelezen.
Met de Nijlgans moet er ook nu een enorme inspanning gedaan worden. 15 jaar terug zou dat veel eenvoudiger zijn geweest.

De meldingen van de Marterhond nemen ook toe dat kan je overal lezen. De vraatzucht is zo groot dat ze de vos zelfs kunnen verdringen. Door een nare schimmelziekte (soms 1 cm schimmel op de huid) is de groei wat afgeremd.

Dus alarm fase rood van beide soorten !


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

mlahaye

Hallo Tjeerd,

Interessante informatie! Kan je doorgeven waar je de informatie gevonden hebt over de suggestie dat de wasbeerhond de vos kan verdringen en de informatie over de schimmelziekte?

Dank en met een vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin


grutto

CiteerHallo Tjeerd,

Interessante informatie! Kan je doorgeven waar je de informatie gevonden hebt over de suggestie dat de wasbeerhond de vos kan verdringen en de informatie over de schimmelziekte?

Dank en met een vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin

Ik zal dat proberen op te zoeken ik heb de informatie van mensen die veel in Duitsland (mecklenburg) komen. Daar vinden ze wel eens een dode marterhond die ze niet durven aan te raken van de viezigheid. Tevens zijn de nesten qua aantal jongen bijna het dubbele van vossen.
Indien er veel marterhonden zijn, zijn de vossen weg zijn de persoonlijk observaties maar ik heb wel een contact die daar iets over kan laten zien op internet verwacht ik.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

rrsmits

Wasbeerhonden verspreiden hondsdolheid. Over schimmels e.d. heb ik nog niks gelezen. Ik sluit me aan bij de post van Maurice. Er zijn naar mijn weten nog geen onderzoeken gepubliceerd waarin duidelijk wordt weergegeven dat  de wasbeer en/of de wasbeerhond een negatieve impact hebben op de inheemse fauna. Bovendien zijn beide soorten afkomstig uit gebieden die veel verwante bevatten van onze fauan. Maar goed, wat er in de toekomst gaat gebeuren blijft koffiedik kijken.

Het aantal jongen per nest zal eerder te maken hebben dat de wasbeerhond in een uitbreidingsfase. Wanneer gebieden verzadigd zijn dan gaat het aantal jongen vanzelf naar beneden. Dat deze soort de vos zal verdringen lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien vosachtigen ook in het oorspronkelijke gebied voorkomen. Idem voor weidevogels.

Groeten,
Ralph Smits

martinharskamp

Ik heb er niet veel verstand van maar je hebt toch zoiets als voedselketens en biologisch evenwicht. Dan kun je toch nagaan dat een exoot die stand kan houden altijd ten koste moet gaan van een inheemse soort?

bhendrikx

#14
Bron: nu.nl
Wasberen verwoesten Ardennen
Uitgegeven: 9 juli 2008 10:06
Laatst gewijzigd: 9 juli 2008 10:07

OPGLABBEEK - De oprukkende wasberen, die in Noord-Nederland veel eieren van weidevogels oppeuzelen, trekken ook een verwoestend spoor door de Belgische Ardennen.

"Het wordt erger en erger, want er komen er steeds meer bij", zegt bioloog Frederik Thoelen van het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek woensdag in de Vlaamse krant De Morgen. "In de Ardennen zitten er al zeker honderden tot zelfs duizenden."  

De wasberen richten veel schade aan in de natuur. Ze eten vogeleieren op de grond en in bomen, maar ook eekhoorns en vogels. De van oorsprong Amerikaanse dieren kunnen spoelwormen dragen, die hersenschade kunnen veroorzaken bij kinderen.

(...)
Groeten Bart

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)