Gaffel en kleine tang

Gestart door Gert Veurink, juli 08, 2008, 22:50:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Het is al een paar keer ter sprake gekomen, maar ik ga het proberen concreet te maken.

Ik wil vanaf medio aug een keer gaan zoeken langs de roer naar gaffel en/of kleine tang. Ik vind door de week altijd leuker dna in het weekend omdat er minder mensen met kinderen, honden, katten, cavia's en wat dies meer zij op pad zijn. Veel mensen werken natuurlijk (ik ook) maar ik neem daar graag een vrije dag voor op.
ik zat zelf te denken aan bijv. 18 aug. Zijn er meer mensen die mee willen doen? Eén en ander natuurlijk afhankelijk van het weer, maar dat weten we pas een paar dagen tevoren.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ik doe graag mee, moet er dan wel kunnen komen...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Iolaire

Ik zou ook heel graag mee willen. Ik moet nog wel ff checken of ik die datum ook echt kan. Ik heb wel een auto en moet uit Koedijk (net boven Alkmaar) komen, dat wordt dus wel een ritje maar ik kan evt wel mensen onderweg oppikken...
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Anne Hueber †

#3
Goed idee, Gert! Count me in!
Misschien is het handig ivm het weer nog een andere datum te prikken.....bv donderdag 21 augustus???

Gert Veurink

#4
Citeerbv donderdag 21 augustus???
:blink:  want op donderdag is het beter weer dan op maandag?

edit: je bedoelt een reservedatum! ik ga er naar kijken
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

CiteerHet is al een paar keer ter sprake gekomen, maar ik ga het proberen concreet te maken.

Ik wil vanaf medio aug een keer gaan zoeken langs de roer naar gaffel en/of kleine tang. Ik vind door de week altijd leuker dna in het weekend omdat er minder mensen met kinderen, honden, katten, cavia's en wat dies meer zij op pad zijn. Veel mensen werken natuurlijk (ik ook) maar ik neem daar graag een vrije dag voor op.
ik zat zelf te denken aan bijv. 18 aug. Zijn er meer mensen die mee willen doen? Eén en ander natuurlijk afhankelijk van het weer, maar dat weten we pas een paar dagen tevoren.
ik ga toch voor het weekend, denk ik...

Gert Veurink

wat mij betreft ook prima, ik wil me beste over m'n bezwaren heen zetten, welk weekend? 16 of 17 aug? met als reserve het weekend erna?
groet!
Gert Veurink



Platbuik

Ik ga (ook) het liefst door de weeks, op een woensdag.
In het weekend moet ook wel lukken.
Kunnen we twee keer gaan, bij aanhoudend mooi weer   :)
Geen voorkeur voor bepaalde datums, ik maak wel gewoon tijd
;)  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

oké nu wordt t toch verwarrend.
Wanneer gaan we? Ik wil best het voortouw nemen, maar ben nog blijer als iemand het doet die ervaring heeft met de soorten en de omgeving... Theo? Johan? Weia? Frank? Lex?
Kan me ook voorstellen dat jullie liever niet groepsgewijs gaan, maar laat het dan ook even weten, dan weet een ieder waar hij/zij aan toe is.
Ik sta overal voor open, maar wil wel graag wat gaan plannen...
groet!
Gert Veurink



theomuusse

Ik ben vanaf morgen 2 weken in Zeeland.
Ik prik dus een datum daarna.
Ik stel voor 2 data, ivm het weeeeer.
Donderdag 7 augustus en zaterdag 9 augustus as.
Ik wil beginnen bij de kerk van Sint Odilienberg (197,8 351,2)
Zo, dat is eruit.
Geef je op hier op het forum.

Theo

frankneijts

#10
Citeeroké nu wordt t toch verwarrend.
Wanneer gaan we? Ik wil best het voortouw nemen, maar ben nog blijer als iemand het doet die ervaring heeft met de soorten en de omgeving... Theo? Johan? Weia? Frank? Lex?
Kan me ook voorstellen dat jullie liever niet groepsgewijs gaan, maar laat het dan ook even weten, dan weet een ieder waar hij/zij aan toe is.
Ik sta overal voor open, maar wil wel graag wat gaan plannen...
De allerbeste gids die je kunt krijgen (na Theo M. ;) ) is Rob Geraeds natuurlijk, de ontdekker van beide populaties Gaffels langs de Roer en de Swalm. Als je wilt kan ik wel het e-mail adres van hem geven (via PB), kun je vragen of-ie recente informatie wil geven of zelfs mee wil gaan. Zelf ga ik niet mee omdat ik al m'n beschikbare tijd wil stoppen in het zoeken naar o.a. Gaffels langs een paar Kempische beken. Die tijd wordt verder ingeperkt door het weer en dat valt de laatste tijd niet erg mee. Volgens Rob G. vliegen Gaffels eigenlijk alleen als het minstens 25 gr. C. is dus daar zouden jullie ook rekening mee moeten houden denk ik. Theo's opmerking is dus volkomen terecht.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Zaterdag de 7e wil ik wel mee.

Ook aankomende zaterdag ga ik waarschijnlijk wel wat tijd hierin steken. Maar wat mij betreft is het meer iets van 'ga tegelijkertijd op verschillende plekken zoeken en bel elkaar als je iets hebt'....

Weia

Als ik die kant opga is het op eigen houtje, mt een groep zoeken ligt me meestal niet zo.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

V.w.b. de Gaffels is het ook moeilijk om lang van te voren een dag te prikken waarop het lekker warm is (>25 graden).
Ik houd rekening met de dagen die zijn voorgesteld, en als het weer meezit dan doe ik ook mee.
Duimen   :duim:  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Ik doe graag mee, en kan mijn agenda bijna altijd op het laatste moment nog wijzigen.
Moet er dan wel kunnen komen (openbaar vervoer vanuit Groningen of Zwolle).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

ik kan beide data niet en ga denk ik een week later. Ik vind de door Johan voorgestelde methode overigens ook het prettigst.
Ik ga alleen bij prachtig weer (>25). Maar goed ik kijk wel naar jullie evt successen in de week van de 7e (of eerder). Tegen de tijd van de 14e haal ik het topic wel weer naar voren en kunnen we evt telefoonnummers uitwisselen of zo.
Overigens denk ik dat komend weekend een goede is ivm het voorspelde weer, maar dan kan ik ook niet...
groet!
Gert Veurink



Weia

Citeer(openbaar vervoer vanuit Groningen of Zwolle).
Fietsen vanaf Roermond, gaat prima.
De ene keer dat ik een gaffel zag was het geen 25 graden! Wel boven de 20 denk ik.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

Morgen, woensdag, gaan ik er op uit, met mijn liefie samen. Meinweg, Turfkoelen, Paarlo en als er tijd over is Hoosden. Wie is er en de buurt?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Platbuik

Grrrrr. De hele dag onder een grijs wolkendek gelopen; er was geen zuchtje wind om ze weg te blazen. Ja, om 19.30 uur, maar toen hoefde het eigenlijk al niet meer. Om 20.00 ging de zon op voor ons, maar toen zaten we al in de auto....
Wel redelijk wat Beekoevers gezien, trouwens.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Vanochtend m'n eerste poging gedaan langs de Dommel tussen Waalre en Veldhoven. De keuze viel op o.a. dit traject omdat er veel Beekrombouten zitten en op de westoever een afwisselend natuurgebiedje (Dommelbeemden). Libellen vielen wat tegen ondanks het fraaie weer! Wel aardig wat Metaalglans (Gert...) boven de Dommel zelf en uiteraard Weidebeekjuffer maar vooral grotere libellen lieten het aardig afweten. In elk geval niks wat ook maar in de verste verte op een rombout leek, laat staan een Gaffel..... Komende dagen nog maar 's een ander stuk proberen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

#20
Citeer(...) Wel aardig wat Metaalglans (Gert...) boven de Dommel zelf (...)
Tja, die is zo algemeen, die zag ik gisteren nog in m'n eigen provincie... daar kom ik niet voor naar Brabant  ;)

Wel jammer dat Gaffel niet lukte, daar kom ik wèl voor naar Brabant!
groet!
Gert Veurink



Peter Hoppenbrouwers

Vandaag was een hele goede dag, met Erik van Dijk en Ria Vogels naar Paarlo, en ja hoor na eerst vruchteloos aan ene kant te hebben gelopen toch maar die andere kant genomen, had de boomstronken al zien liggen, maar nog niets erop zittend. En daar zat ie dan! Snel Erik en Ria geroepen, die hebben ongetwijfeld de betere foto's...hoop ik!
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Thijs Fijen

Ik ga morgenavond tot en met de week erop zondag bij Paarlo kamperen.. We gaan de Meinweg uitpluizen en ik zit minder dan een kilometer van de boomstammetjes af. Ik zal iedere dag wel een kijkje gaan nemen.

Wie wil zich misschien als contactpersoon opstellen zodat ik eventuele waarnemingen kan doorgeven of kan horen?? Stuur maar een PBtje..
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Laat de concreta data maar horen, dan zal ik kijken of ik het kan inpassen, Ik wil dus wel mee, lijkt me wel leuk weer de mensen te zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Platbuik

Ik waag morgen, woensdag, weer een poging. Eerst de Gaffel, en als die een beetje wil meewerken dan de Tang checken.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Limosa

Als het goed is ben ik morgen ook even in de buurt en wil ik een blik werpen bij de roer. Wie weet.....
Groeten,

Joachim

Goyatlah

#26
Heb van de week (bv morgen of overmorgen) wel zin om te gaan kijken. Kan ik met iemand op het station van Roermond afspreken? (Kom zelf uit Groningen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#27
Gezien de weersverwachtingen kon morgen wel eens de laatste dag zijn (na morgen gaat de temperatuur een behoorlijk stuk naar beneden). Dus ik ben van plan om morgen ochtend de trein naar het zuiden te pakken. Zijn er nog anderen die ook dergelijke plannen hebben?

Of mensen die tips hebben?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ben er vandaag geweest, nog maar 1 vliegerig mannetje gevonden.
der waren wel nog 4 andere personen in 2 uurtjes, die op de verkeerde plek zochten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Poeh wat waren ze lastig!

De eerste 3 dagen niet kunnen vinden (minstens 5 uur gezocht) 4e dag fantastisch gezien! Zonnend op het prikkeldraad (vrouwtje) ei-afzettend en een mannetje patrouilerend. Wel erg leuk gezien dus :)

Bronlibel meerdere keren fantastisch gezien. Telkens binnen 5 minuten gevonden en vrijwel continu in beeld voor een uur.
Thijs Fijen