wie kan me helpen met:

Gestart door Cees Veenema, juli 08, 2008, 21:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

frankneijts

#3
1. Een jonge 'tapuit'. Op Lesbos broeden gewone Tapuit en Oostelijke Blonde + af en toe Isabel en misschien ook (soms) Bonte. Uitgaand van de wat 'fijn' aandoende bouw zou ik gokken op jonge Oostelijke Blonde maar dat is dus wat ik zei: een gok.
2. Vrijwel zeker vrouwtje Spaanse Mus (net iets frisser en markanter getekend dan wijfje Huismus, iets dikkere snavel en ik denk iets van vage streping op de flank te zien)
3. Een 'gele' kwikstaart. Op basis van deze foto durf ik daar verder geen uitspraak over te doen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cees Veenema

#4
Dank je wel Frank.

Bij 1 heb ik er niet aan gedacht dat dit een jong zou kunnen zijn:
Groet,

Cees

Cees Veenema

hier van de achterkant  
Groet,

Cees

Cees Veenema

2.   De Spaanse mus had ik niet herkend en hiervan heb ik nog een twijfelgeval.
Groet,

Cees

Cees Veenema

van 3 de Gele Kwikstaart heb ik nog deze foto waarop details net iets anders zichtbaar zijn.
Groet,

Cees

Kasper S

Citeer2.   De Spaanse mus had ik niet herkend en hiervan heb ik nog een twijfelgeval.
Dit is volgens mij een ''gewone''.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

William de Jong

De andere twee foto's van de tapuit wijzen inderdaad naar oostelijke blonde tapuit.

Groeten, William de Jong

frankneijts

#10
Cees:
1. De nieuwe foto's laten inderdaad een mannetje Oostelijke Blonde Tapuit zien. Aan de diverse bruine (gesleten) veren in de vleugel te zien een 2e jaars (1e zomer) vogel.
2. De nieuwe foto is een mannetje Huismus. Mannetjes Spaanse hebben o.a. een bruine en geen grijze kruin. Spaanse en Huismus kunnen door elkaar voorkomen.
3. De nieuwe foto  van de 'gele' kwikstaart voegt helaas niks toe. Het lijkt een wijfje maar dat is ook alles wat ik er van kan zeggen. Speculeren heeft in dit geval ook geen zin.
Kasper: Graag een motivatie waarom het wijfje 'mus' volgens jou een Huismus is?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kasper S

Ik had het over foto 2 waar jij over zegt: 2. De nieuwe foto is een mannetje Huismus. Mannetjes Spaanse hebben o.a. een bruine en geen grijze kruin. Spaanse en Huismus kunnen door elkaar voorkomen.

Ik zeg: Dit lijkt mij een '' gewone''. Waarmee ik bedoel: Een gewone huismus en geen spaanse ;)  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankneijts

CiteerIk had het over foto 2 waar jij over zegt: 2. De nieuwe foto is een mannetje Huismus. Mannetjes Spaanse hebben o.a. een bruine en geen grijze kruin. Spaanse en Huismus kunnen door elkaar voorkomen.

Ik zeg: Dit lijkt mij een '' gewone''. Waarmee ik bedoel: Een gewone huismus en geen spaanse ;)
OK, misverstand. Sorry!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cees Veenema

Frank bedankt, Kasper en Wiliam natuurlijk ook voor hun bijdrage.
Om de Spaanse mus te vinden heb ik ongeveer een uur met een Zweedse vogelaar in de brandende zon rond gesjouwd.
Zonder resultaat en niet wetende dat ik hem al een dag eerder op de foto had gekregen. Toen geen kijker bij mij en geen veldgids.
De Gele Kwikstaart kan ik toch invoeren?
Ik heb er nog een paar waar t.n.t. ook niet uit ben gekomen.
Tot dan als het mag.


Groet,

Cees

frankneijts

CiteerFrank bedankt, Kasper en Wiliam natuurlijk ook voor hun bijdrage.
Om de Spaanse mus te vinden heb ik ongeveer een uur met een Zweedse vogelaar in de brandende zon rond gesjouwd.
Zonder resultaat en niet wetende dat ik hem al een dag eerder op de foto had gekregen. Toen geen kijker bij mij en geen veldgids.
De Gele Kwikstaart kan ik toch invoeren?
Ik heb er nog een paar waar t.n.t. ook niet uit ben gekomen.
Tot dan als het mag.
Wat die 'gele' kwikstaart aangaat: op Lesbos kun je meerdere soorten 'gele' kwikstaart aantreffen en op de foto's is niet te zien wèlke (wijfjes zijn erg lastig te determineren). Het is dus niet duidelijk of het de soort Gele Kwikstaart is of bijv. Balkankwikstaart of Noordse Kwikstaart etc.
Maar als je verder nog foto's hebt met een ? dan zet ze gerust hier neer, een beetje puzzelen is altijd leuk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cees Veenema

Hallo Frank,

Van de Gele Kwikstaart geen beter materiaal beschikbaar.
We zullen het hierbij laten.
Groet,

Cees