Chinese Boomeekhoorns

Gestart door gjcaspers, juli 08, 2008, 19:08:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

gjcaspers

Volgens De Gelderlander van vandaag planten de Chinese Boomeekhoorns (Tamiops swinhoei), die vorig jaar bij Sint Anthonis in Noordoost-Brabant ontsnapt zijn, zich voort. Ook lijkt er een grotere exotische eekhoornsoort voor te komen.

CiteerChinese boomeekhoorn voelt zich prima thuis
door Henk Baltussen. dinsdag 08 juli 2008 | 03:29 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 juli 2008 | 10:05

SINT ANTHONIS - De Chinese boomeekhoorns die een jaar geleden bij het bedrijf Animal Export in het buitengebied van Sint Anthonis uit een kapotte krat ontsnapten, blijken de Nederlandse winter met glans te hebben overleefd.

Nog steeds huppelen de diertjes bij woningen op het Rondveld rond en ze hebben zelfs al voor nakomelingen gezorgd. "Ik heb al kleinere exemplaren gezien", zegt Rondveldbewoner Henk van Schijndel. Ook in de dorpskern van Sint Anthonis worden de exotische diertjes inmiddels regelmatig gesignaleerd. Van Schijndel heeft vorige week een andere, grotere diersoort in de schuur bij zijn woning ontdekt.

Volgens Van Schijndel was het beestje ongeveer vier keer zo groot als een hamster. "Mijn hond was er in de schuur mee doende.

Ik wist niet wat ik zag. Nee, zo'n beest komt hier normaal niet voor. Ik kan er ook geen naam aan geven en heb het diertje maar opgeruimd."

Waarschijnlijk is het dier eveneens afkomstig van Animal Export dat hemelsbreed een paar honderd meter van de woning van Van Schijndel ligt. " Dat zou wel eens een grondeekhoorn geweest kunnen zijn", zegt Henny Reintjes van Animal Export. "Het kan inderdaad zijn dat die ook is ontsnapt."

Reintjes wil er alles aan doen om de overlast in de buurt en het dorp Sint Anthonis te beperken. "Als mensen eekhoorns zien, dan kunnen ze met mij contact opnemen. Met vangkooien probeer ik ze dan te vangen. Maar ja, wat is overlast. Ze zijn echt niet gevaarlijk, hoor."

Onlangs zijn twee ambtenaren van de gemeente Sint Anthonis, onder wie de buitengewoon opsporingsambtenaar bij Animal Export, op bezoek geweest om de zaak in ogenschouw te nemen. "Enkele mensen hebben bij de gemeente aangegeven dat ze Chinese boomeekhoorns hebben zien lopen. Daarom zijn we daar even op bezoek gegaan. Met de eigenaar van Animal Export is afgesproken dat hij alle moeite zal doen om ze te vangen, als daar om wordt gevraagd. Hij is van goede wil."
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maas...prima-thuis.ece
Groet,
Gert-Jan Caspers

mlahaye


gjcaspers

Vanmorgen heb ik een mogelijk Chinese Boomeekhoorn gezien in het centrum van Cuijk, hemelsbreed 12 km van de ontsnapperds in Sint Anthonis. Ik kan Siberische Grondeekhoorn e.d. echter niet helemaal uitsluiten. Bruingrijs eekhoorntje met zwartwitte lengtestrepen; witte streep liep naar voren door over wang. Geen oog- of wenkbrauwstreep gezien. Liep over het trottoir en klom in een sierpeer.
Groet,
Gert-Jan Caspers

wimtegels

Lijkt me dat dit topic bij exoten thuishoort
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels