Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Citaat van: dirder op november 03, 2020, 16:40:03 PM
Nog een vraag: worden Cortaderia jubata en Cortaderia selloana als synoniem beschouwd op waarnemingen.be? Zoneen, moet alles eens herzien worden, denk ik.
Ja, dat zijn twee soorten voorzover ik me door Filip heb laten informeren. Zie ook https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/190521804

Ik ben toen al eens door de waarnemingen gegaan.

dirder

De foto bij de soortinformatie van C. jubata zal dan ook wel eerder C. selloana zijn?
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Ja, vermoedelijk. Er zijn in het verleden foto's gepost van fake-waarnemingen in de Noordzee om bepaalde invasieve soorten te illustreren die nog niet voorkwamen in België of waar geen foto's van beschikbaar waren.

dirder

Is het niet uiterst bizar dat E. hederaceus twee Nederlandse namen heeft waaronder Japanse kardinaalsmuts terwijl E. japonicus een andere soort is? Erg verwarrend alleszins.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Japanse kardinaalsmuts bij bij het synoniem fortunei verwijderd.

dirder

De toevoeging van Chenopodium album agg. vind ik een goede zet, maar wat houdt dat nu precies in? (best ook vermelden bij de 'soort' zelf).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Chenopodium is recent opgesplitst in Chenopodium, Blitum, Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra en Oxybasis.

Ik denk dat Chenopodium album agg. nu niet zo veel meer toevoegt t.o.v. Chenopodium spec.

Op waarneming.nl zijn alle waarnemingen van Chenopodium spec reeds omgezet naar de correcte geslachten, wellicht dat dit op waarnemingen.be nog moet gebeuren.

Erik Simons

ik denk dat C. album agg. zou kunnen betekenen: album s.str.+probstii+striatum/strictum
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

nielseimers

Er zitten meer soorten in deze groep, ook Chenopodium opulifolium (Sneeuwbalganzenvoet), Chenopodium suecicum, Chenopodium berlandieri (Texaanse ganzenvoet), Chenopodium giganteum (Boomganzenvoet), Chenopodium x reynieri (Boomganzenvoet x Melganzenvoet), Chenopodium aristatum, Chenopodium ficifolium (Stippelganzenvoet) en nog veel meer.

Als Chenopodium (groep) een taxonomisch verwante groep soorten binnen het geslacht betreft, dan kan je zo'n verzamelsoort aanmaken. Maar als er geen reden is om de andere soorten niet ook in die groep te stoppen, dan lijkt het mij van weinig toegevoegde waarde boven Chenopodium spec.

Plantoon

C. album agg. kan inderdaad verdwijnen.

Chenopodium spec kan alle Chenopodium's sensu strictu bevatten, dus zonder Blitum, Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra en Oxybasis.

Misschien is het wel nuttig om een groep te creëren voor 'dingen' die eruit zien als een ganzevoet (of een melde) want anders belanden die in de grote kuip van Amaranthaceae spec. Een groep die dus Chenopodium, Blitum, Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra en Oxybasis en Atriplex bevat.

nielseimers

Ik denk dat zo'n verzamelsoort te weinig gebruikt zal worden. Als ik kijk naar Amaranthaceae spec, zie ik dat er pas zes waarnemingen onder staan. Als we daar nog een verzamelsoort voor gaan maken, dan lijkt mij dat vrij onzinnig. Daar zal nagenoeg geen gebruik van gemaakt worden.

Er loopt momenteel een discussie over de zin en onzin van verzamelsoorten. Laten we die eerst maar eens afwachten en daarna besluiten of het zinnig is om deze aan te maken.

RutgerB

Ter info: Veel verzamelsoorten zijn destijds overgenomen uit lijst van Floron.  We zijn er verder altijd redelijk terughoudend mee geweest omdat Genusnaam spec. vaak een goed of beter alternatief is. Voor geslachten met veel soorten is een verzamelsoort van twee of drie soorten dan mogelijk wel weer handig. Denk aan Carex. Ik heb echter geen idee wat er met dergelijke waarnemingen gebeurt. Maar ik weet dat ook niet van Carex spec. 

Van zoiets als Carex spec. heb ik het idee dat deze vaak nog worden nagezocht / doorgekeken. Voor iets als Cyperaceae spec. of een combinatiesoort (bijv. Oeverzegge + Moeraszegge) heb ik vaak het idee dat ze daar hun eindstation hebben bereikt.

Hinko

#1422
bij mijn weten komen verzamelsoorten niet in de NDFF terecht. Ik heb vorig jaar navraag gedaan waarom er zo'n groot verschil zat tussen de cijfers die op de Florondag gepresenteerd  werden en de cijfers van Wrn.nl zelf. De verklaring die ik kreeg was dat het om 'plant onbekend' en verzamelsoorten ging.
[maar dan vind ik een verschil van een kwart miljoen nog steeds erg veel]

edit: ik heb net even gechecked en bij mijn waarnemingen komen de ondersoorten en verzamelsoorten nu wél door in de NDFF.
mvgr, Hinko

RutgerB

Er zijn ook mensen die hun waarnemingen niet willen doorgeven aan de NDFF. Ik denk dat dat ook een belangrijk deel van het verschil verklaart.

Hinko

Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2020, 09:54:32 AM
Er zijn ook mensen die hun waarnemingen niet willen doorgeven aan de NDFF. Ik denk dat dat ook een belangrijk deel van het verschil verklaart.
volgens Niels gaat dit om 1,4% van de waarnemingen
mvgr, Hinko

nielseimers

Klopt, verschilt wel iets per jaar. Ik heb dat percentage van Hisko te horen gekregen.

Plantoon

Heeft iemand een idee waarom Papilionaceae in Heukels Vlinderbloemenfamilie genoemd wordt maar in Waarnemingen Vlinderbloemfamilie? Het laatste is meest logisch.

Rien Ondersteijn

 In de 'Flora van België' [blz.353]staat ook : -Vlinderbloemenfamilie.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Zelfs in de Natuurpunt.flora staat Vlinderbloemenfamilie (terwijl de auteur er een pleidooi doet om het enkelvoud te gebruiken in familienamen). Ik citeer:
CiteerMeervoud, enkelvoud?
Bij de traditionele Nederlandse namen van plantenfamilies stelt zich een taalkundig probleem.  Immers is er geen logische verklaring voor het feit dat in het ene geval de enkelvoudsvorm gebruikt wordt (bv.: Papaverfamilie, Hertshooifamilie, Walstrofamilie) en in het andere geval de meervoudsvorm (bv. Rozenfamilie, Dennenfamilie).  Om dit probleem op te lossen kan je de meervoudsvorm als standaard invoeren, maar dat leidt tot vreemde namen (Papaverenfamilie, Hertshooienfamilie, Walstroënfamilie).  Voer je daarentegen de enkelvoudsvorm als standaard in, dan resulteert dat in perfect aanvaardbare namen (Roosfamilie, Denfamilie).
Maar de meervoudsvorm is gebruikelijk bij plantenfamilies waarvan de naam een verkleinwoord bevat of niet naar een geslacht verwijst (bv.: Klokjesfamilie, Viooltjes-familie, Zonneroosjesfamilie, Composietenfamilie, Kruisbloemenfamilie, Orchideeën-familie, Schermbloemenfamilie, Vlinderbloemenfamilie).

Rien Ondersteijn

Is zeker wat voor te zeggen. Helaas kunnen wíj dat niet aanpassen.
[Ik ben overigens al heel lang gewend aan de combinatie ev./mv.]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Ik pleit er ook niet voor maar het kan wel. Naar het schijnt wil

Hisko zelfs speciaal voor jou alle soortnamen laten beginnen met een hoofdletter ;D

RutgerB

Ik heb er Vlinderbloemen van gemaakt. Ik had het eerder handmatig overgetypt en kennelijk slecht gekeken.. Overigens heeft het ook 5 jaar lang Vlinderbloemige geheten op waarneming.nl.

dirder

Citaat van: nielseimers op december 09, 2020, 13:45:09 PM
Chenopodium is recent opgesplitst in Chenopodium, Blitum, Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra en Oxybasis.

Ik denk dat Chenopodium album agg. nu niet zo veel meer toevoegt t.o.v. Chenopodium spec.

Op waarneming.nl zijn alle waarnemingen van Chenopodium spec reeds omgezet naar de correcte geslachten, wellicht dat dit op waarnemingen.be nog moet gebeuren.

Ficifolium valt toch nog onder Chenopodium? Dus toch zinvol, temeer daar niemand schijnt te weten hoe die andere 'soorten' te determineren en gezien de fenomenale variatie in dat aggregaat, waar geen touw aan vast te knopen lijkt. Dat gedoe met die giganteum en hybride vertrouw ik ook niet honderd procent (want je ziet er soms met paarse toppen waarvan het blad klein, smal en niet getand is).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

#1433
Sinds 19 augustus 2020 (zie vorige forum post) zijn er weer enkele taxa beschikbaar gemaakt op waarneming.nl:

  • Mannetjesvaren (cultivar)
  • Tongvaren (cultivar)
  • Korenbloem (cultivar)
  • Brem (cultivar)
  • Myriophyllum aquaticum 'Brasiliensis'
  • Juncus rigidus
  • Kaukasische scabiosa - Scabiosa caucasica
  • Egeria najas
  • Stipa ichu
  • Amaranthus caudatus + Amaranthus cruentus + Amaranthus hypochondriacus
  • Doellingeria umbellata
  • Convolvulus althaeoides
  • Epilobium brachycarpum
  • Rosa mollis
  • Lange ereprijs (groep) - Veronica Sec. Pseudolysimachium
  • Scilla lilio-hyacinthus
  • Adiantum venustum
  • Smalle aster s.s. - Symphyotrichum lanceolatum s.s.
  • Ontario-aster - Symphyotrichum ontarionis
  • Symphyotrichum lateriflorum
  • Perovskia abrotanoides
  • Perovskia abrotanoides x Perovskia atriplicifolia
  • Medicago lupulina var. willdenowiana
  • Malva punctata
  • Reineckea carnea

Sipke Gonggrijp


Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

En Reineckia carnea komt ook nog wel s...
Groene groe[n]tjes.Rien.

P. Kuijper

Citaat van: Rutger Barendse op februari 13, 2019, 10:02:21 AM
Op vraag is er vooruitlopend op de nieuwe flora's (NL en BE) en in samenspraak met de makers daarvan gewijzigd aan Vroegeling.

Er zijn vier soorten onderscheiden en die vallen alle vier onder Draba (in plaats van Erophila).

De waarnemingen zijn samengevoegd onder Draba, Erophila is er synoniem aan gemaakt.

De oude waarnemingen van Erophila verna zijn terug te vinden onder Vroegeling - Draba verna.  Dit geldt voor de drie sites: Waarneming.nl, Observado.org en Waarnemingen.be

Samengevat:

  • Vroegeling - Erophila verna is omgezet naar Vroegeling - Draba verna
  • Erophila verna bestaat nog steeds, maar zonder Nederlandse naam en is synoniem voor Draba verna.
  • Nieuw: Draba verna s.s.
  • Nieuw: Draba boerhaavii
  • Nieuw: Draba glabrescens
  • Nieuw: Draba praecox

Voor het onderscheid tussen de verschilllende soorten, kan je terecht op het volgende forum topic:
Lastge soortgroepen & veelgemaakte fouten: Draba/Erophila - Vroegeling
Ik zag inderdaad (na 2 jaar...) dat al mijn Vroegelingen waren omgezet naar Draba verna. Moet ik dat zien als een verzamelsoortnaam? Want ik ben eens terug gaan kijken in mijn waarnemingen en heb 2 goedgekeurde Draba verna gewijzigd in Draba praecox. Heb ik daarmee van deze een andere soort gemaakt, of heb ik ze nu nauwkeuriger benoemd?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Pieter Stolwijk

Voorjaarsganzerik heet in de nieuwe Heukels' (ed.24) [weer] Potentilla verna.
Waarneming.nl kent deze naam niet en hanteert [nog] de naam Potentilla tabernaemontani.
Ik meende dat waarneming.nl ed.24 volgt. Vanwaar deze uitzondering?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Gewoonweg over het hoofd gezien. Ik zal het aanpassen.