Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Citaat van: Erik Simons op januari 15, 2016, 09:42:17 AM
heb je aanwijzingen/vermoedens dat deze boom daar min of meer spontaan terecht is gekomen? (dus niet aangeplant)

Nee. Is aangeplant maar zou zich kunnen verspreiden. Prachtige, dominerende  boom in het bosje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Erik Simons

volgens mij hebben we als admins afgesproken dat soorten pas worden toegevoegd, als ze duidelijk verwilderen/ontsnappen etc.

dit om ergens een grens, of criterium te stellen aan het aantal soorten in de database.

dan is het volgens mij 'beleid' om deze soort dus niet toe te voegen, ik hoop dat dit je enthousiasme om alsnog een verwildert exemplaar te vinden, niet belemmert  ;)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Corryabbink

#1052
Helemaal goed. Dan blijft die maar als plant onbekend staan.
Dit al eens gelezen?
http://wimvdven.home.xs4all.nl/gras83.htm

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Erik Simons

gaan we nu niet los toevoegen, omdat we de gehele nieuwe release van TPL gaan toevoegen/updaten in observado
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'


Erik Simons

als het goed is wel, dus lijkt me dat meteen een goede testcase  ;)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

M.V.S

Mazus reptans (http://waarneming.nl/soort/view/719856) staat in de database met zeldzaamheid: onbekend. In denk dat deze wel op zeldzaam kan.
Groetjes, Marc

RutgerB


M.V.S

Voor wat betreft twee voorjaarsbloeiers:

Is de indeling van zeldzaamheid van "narcis" en "boshyacint" wel representatief?

Op de paar bekende plaatsen na, zijn zo'n beetje alle ingevoerde Narcissus pseudonarcissus tuincultivars en dus verre van zeldzaam. Moet die soort zonder ssp. wel in de database als zeldzaam staan? Alleen de echte wilde is zeer zeldzaam, maar de rest toch niet? Het is logischer dat N. pseudonarcissus, N. pseudonarcissus ssp major en Narcissus spec op algemeen staan, en alleen N..pseudonarcissus ssp pseudonarcissus op zeer zeldzaam.

Hetzelfde geldt voor Hyacinthoides. De echte, volgens Heukels zelfs waarschijnlijk in ons land uitgestorven non-scripta is algemeen, terwijl de in ieder stedelijk bosje en platsoentje verwilderende  x massartiana als zeldzaam in de database staat. Zou dat ook niet omgedraaid moeten worden? Wilde en spaanse zeldzaam, kruising en Hyacinthoides spec. op algemeen?
Groetjes, Marc

RutgerB

Mee eens. Admin Koos al langer, dus ik denk dat we dit met gerust hart kunnen aanpassen.

E de Weerd

Zou dat ook met de Appels kunnen, dus Wilde appel + Eetappel - Malus sylvestris op Algemeen (is nu al zo) en Wilde appel - Malus sylvestris s.s. op (zeer) zeldzaam (staat nog niet in de lijst!?)

Groet Edwin.

gertjanvannoord

Heukels zegt: "Het is niet goed mogelijk om wilde vormen van cultuurvormen te onderscheiden"
Gertjan van Noord

E de Weerd

Bert Maes noemt enkele verschillen in het boek Inheemse bomen en struiken, maar is dat voldoende?
Zou de soort als zodanig dan niet (meer) bestaan?

Edwin.

Erik Simons

de soort bestaat nog wel, maar is in het veld niet gemakkelijk herkenbaar, je moet meerdere criteria meenemen; behalve kleinere appeltjes, vegetatie, standplaats (historische plaats waar deze voorkwam, oud-bosrelict).
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

E de Weerd

Maar dat rechtvaardigt dan toch een eigen plaats in het systeem en dus ook de status.

Groet Edwin.

RutgerB

#1066
Ben ik het mee eens, maar we hebben op waarneming.nl lange tijd gepleit de zelfde nomenclaturele opvattingen in de Heukels'/Standaardlijst te volgen. Dat is dus inclusief de opvattingen over de breedte van een soort. We wijken hier de laatste tijd wat meer van af, maar echt van harte gaat het toch nog niet. Het zou natuurlijk geen probleem moeten vormen om bijv. ondersoorten samen te voegen in 1 soort voor bewerkingen / besprekingen etc.

In principe ben ik dus voor het onderscheid van ondersoorten, kleine soorten, variaties. Je kunt hier heel ver in gaan en liefst is er een Nederlandse admin die zich hiervoor wil engageren. Zeggen wat je vindt is makkelijk, maar er brede steun voor krijgen (op waarneming.nl) en het uitvoeren is wat anders. Heel veel ondersoorten en variaties zijn wel al gewoon beschikbaar in de overkoepelende database. Als je een beetje rebels wilt doen, voer je in met een Belgische lijst op de apps. Daarin zijn die taxa gewoon beschikbaar voor invoer, ook voor waarnemingen in Nederland.

dirder

Citaat van: M.V.S op februari 27, 2016, 17:10:38 PM
Voor wat betreft twee voorjaarsbloeiers:



Hetzelfde geldt voor Hyacinthoides. De echte, volgens Heukels zelfs waarschijnlijk in ons land uitgestorven non-scripta is algemeen, terwijl de in ieder stedelijk bosje en platsoentje verwilderende  x massartiana als zeldzaam in de database staat. Zou dat ook niet omgedraaid moeten worden? Wilde en spaanse zeldzaam, kruising en Hyacinthoides spec. op algemeen?


Klopt dat feitelijk wel? Zelfs in Vlaanderen komt de echte Wilde hyacint nog op tig van plaatsen voor (toegegeven, de hybride wordt wel snel algemener, maar toch voornamelijk in andere habitats zoals wegbermen).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Erik Simons

waar het denk ik ook een beetje om gaat, in deze discussie, is of je het onderscheid autochtoon/kweek/import wilt maken.
ik vind het zelf belangrijk, en ben ook geregeld samen met Bert Maes op pad geweest, maar het is een andere vraag in hoeverre je dit onderscheid wilt maken op waarneming.nl.

voor wat betreft de appel: er valt denk ik goed te betogen dat zowel verwilderde appels als de echte, autochtone en zeer zeldzame appels, onder één en dezelfde soort vallen; Malus sylvestris.
het onderscheid tussen de autochtone planten in NL en Belgie enerzijds, en verwilderde gekweekte planten of bijvoorbeeld uit de Balkan geimporteerd materiaal anderzijds, valt denk ik te maken, maar je begeeft je dan in taxonomisch zeer obscure categorieen, vaak nog onder het subsp./var. niveau.
waar bij een subsp. complex als Vicia sativa de subsp. nog goed van elkaar te onderscheiden zijn, en ze ook biologisch duidelijk verschillen (ja, misschien zijn het daarom gewoon echte soorten!), is dat bij het onderscheid autochtoon-niet autochtoon veel minder hard en duidelijk. Je begeeft je op regionaal populatieniveau.
Dan moet je jezelf de vragen stellen:
-Kun je dat onderscheid écht maken
-Is een record in een database als waarneming.nl onderscheidbaar op basis van een foto?
-Zijn er validatoren die dit kunnen beoordelen....

Om terug te komen op de Wilde appel: misschien is het zinvoller om hierover contact op te nemen met Bert Maes zelf, hij kan in zijn database ongetwijfeld kijken of het een bekende plaats is, en mocht het om een nieuw exemplaar zijn, dan kan hij veel meer met deze info dan waarneming.nl dat kan, zo lijkt mij.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

En Dirk, over die Scillas: ja dat klopt. De noordgrens van die soort loopt (iig het aaneengesloten areaal) loopt door België.  In natuurlijke habitats staat Wilde hyacinth bij mijn weten niet (meer). Redelijk onvoorstelbaar als je de massavegetaties in België en GB ziet, maar waar. Die keren dat ik Wilde hyacinth in NL in een voor die soort natuurlijk biotoop (lees: bossen in zuid limburg) zag, zaten er altijd wel duidelijk hybrides of roze exx tussen...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

En als Stinsenplant dan? In de binnenduinrand zijn er toch ook wel echte te vinden, toch?

Datura

Als stins geloof ik het wel (alleen kom ik vrijwel nooit aan de binnenduinrand helaas...), maar ook die groeiplaatsen vallen buiten zijn natuurlijke areaal natuurlijk.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

De vraag blijft nu nog open hoe zeldzaam Wilde hyacint is.

Als we dit geloven; http://www.verspreidingsatlas.nl/1151  is het een vrij algemene soort. Ook na het verschijnen van de mededeling in de Heukels' over het waarschijnlijk zeldzamere voorkomen is in de trend van het aantal waarnemingen niets te merken.

theomuusse

Ik ben ook meerdere malen mee geweest met Bert Maes.
Wilde appels kun je heel goed herkennen, mits je het hele spectrum van kenmerken gebruikt, net als bij wilde peren.
Nou moet je nooit appels met peren vergelijken, maar toch.
Waarnemingen met foto van boom, blad en vrucht zijn mi en Bi te doen denk ik.

rapunzel

Citaat van: Rutger Barendse op maart 03, 2016, 10:23:54 AM
De vraag blijft nu nog open hoe zeldzaam Wilde hyacint is.

Als we dit geloven; http://www.verspreidingsatlas.nl/1151  is het een vrij algemene soort. Ook na het verschijnen van de mededeling in de Heukels' over het waarschijnlijk zeldzamere voorkomen is in de trend van het aantal waarnemingen niets te merken.

De planten op de 4e en 5e foto van verspreidingsatlas.nl vertrouw ik niet, te veel een kerstklok.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Citaat van: rapunzel op maart 22, 2016, 14:07:21 PM
Citaat van: Rutger Barendse op maart 03, 2016, 10:23:54 AM
De vraag blijft nu nog open hoe zeldzaam Wilde hyacint is.

Als we dit geloven; http://www.verspreidingsatlas.nl/1151  is het een vrij algemene soort. Ook na het verschijnen van de mededeling in de Heukels' over het waarschijnlijk zeldzamere voorkomen is in de trend van het aantal waarnemingen niets te merken.

De planten op de 4e en 5e foto van verspreidingsatlas.nl vertrouw ik niet, te veel een kerstklok.
Koos
90% van de waarnemingen betreft H. x massartiana. Stippen zonder foto zijn op voorhand niet te vertrouwen.
Koos
Koos Ballintijn

Datura

Je ziet het ook al aan het kaartje in de verspreidingsatlas: juist in het zuiden staan erg veel 'niet wilde' stippen. Als de soort zuidelijker van Nederland inheems is, zou je niet een tussenzone met verwilderde ex. verwachten. De 'atlas van de Nederlandse flora deel 2' is ook vrij duidelijk:

CiteerEen vroegere opvatting dat de wilde hyacint langs de binnenduinrand mogelijk indigeen is (...), moet worden herzien: het voorkomen aldaar is schijnbaar natuurlijk; de wilde hyacint is niet oorspronkelijk wil in Nederland, maar verwilderd en ingeburgerd (....)

En daarna een stukje over de hybride.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

#1077
We staan natuurlijk steeds vrij de zeldzaamheid aan te passen. Maar liefst houdt zich daarmee 1 iemand mee bezig op waarneming die ook consequent en volgens een standaard(-lijst) werkt en niet op het gevoel. Misschien dat 10% van alle Hyacinthoides-waarnemingen nog steeds vrij algemeen kan betekenen ook.

Dit klinkt bureaucratisch, maar ik vrees voor allerlei aanvragen voor aanpassingen, terwijl het handiger en duidelijker is om dit met rekenkundige zekerheden te verantwoorden. Dat er vele verkeerde determinaties zijn, is in dit geval ook duidelijk, maar wat het voorkomen wel is weten we daardoor ook niet.

M.V.S

Ik ben bezig mijn verzameld materiaal van vorig jaar door te nemen en etiketten te maken voor Naturalis. Kom ik toch ineens een foutje tegen!

De volgende plant is goedgekeurd als Mazus reptans:
http://waarneming.nl/waarneming/view/103048020

Vandaag was ik in een tuincentrum en zag deze plant bij de vijverplanten staan. Het viel me op dat het een enorm ding is, met andere kleur bloemen. Ben verder gaan zoeken, en kom nu tot de conclusie dat het een andere Mazus is. Ik ben vrij zeker van M. pumilus (ook in Belgie gevonden, en in Italie tussen de stoeptegels, net zoals hier, volgens Alien plants of Belgium).

Kan Mazus pumilus (en ook Mazus spec.) toegevoegd worden? http://waarneming.nl/soort/view/495076
Ik wil de waarneming op Mazus spec zetten, en na bevestiging van Wout of Lenie op soort.

Tweede punt: een van de foto's is in het soortoverzicht van Mazus reptans opgenomen. Die moet daar dus weggehaald worden.
Groetjes, Marc

RutgerB

Ik heb Mazus spec. en Mazus pumilus opgehaald uit de achterliggende database. Als je de waarneming wijzigt gaat de goedkeuring eraf, dus dat is snel genoeg opgelost. Nu blijft de vraag of Mazus reptans al eens met zekerheid is gevonden.