Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

bhendrikx

Rutger,

Zou je Nymphaea x borealis E. G. CAMUS (Nymphaea alba x N. candida) kunnen toevoegen?

Bedankt.
Groeten Bart

RutgerB

Citaat van: bhendrikx op juli 09, 2010, 08:50:16 AM
Rutger,

Zou je Nymphaea x borealis E. G. CAMUS (Nymphaea alba x N. candida) kunnen toevoegen?

Bedankt.
Bart,
Dat is een moeilijke kwestie naar de Nederlandse systematiek zie;
http://waarneming.nl/soort/view/7100
Een volwaardige soort die kruist met zijn eigen subsp...

bhendrikx

Tja, dat wordt inderdaad lastig! Vooral als je er een ex. tegenkomt met intermediaire kenmerken....
Ik laat het voor wat het is.
Groeten Bart



Zonnekoning

Kan de Katsoera (Cercidiphyllum japonicum) aan de lijst worden toegevoegd?
Het gaat om een zaailing die ik niet kan invoeren.
De soort staat ook niet in de lijst van observado.org.

Jullie zouden mij een groot plezier doen om ook de Hinokicipres ook aan de lijst toe te voegen.
Het zit me toch niet helemaal lekker dat dat ding in Nordrhein-Westfalen staat... 8)
En dan is een Belgische Admin ook weer blij! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

RutgerB

Cercidiphyllum japonicum toegevoegd.

De Hinokicipres heb ik niet toegevoegd; Je waarneming betreft aanplant van een niet inheemse boom. De lijst van niet inheemse aangeplante bomen die niet in waarneming.nl staan is eindeloos en die bomen behoren er naar mijn smaak ook niet bij.

Zonnekoning

#577
Citaat van: rutgerb op juli 29, 2010, 22:04:17 PM
De Hinokicipres heb ik niet toegevoegd; Je waarneming betreft aanplant van een niet inheemse boom. De lijst van niet inheemse aangeplante bomen die niet in waarneming.nl staan is eindeloos en die bomen behoren er naar mijn smaak ook niet bij.
Jammer...
Op die manier is het niet mogelijk om oude arboretums/pinetums op waarneming.nl in te voeren.
Dit niet zozeer vanuit een botanisch, maar meer uit een historisch/toeristisch oogpunt!
Zandhove is een publiek toegankelijk park Engelse stijl, en ik vind het handig dat ze op de soortenlijst staan...

http://waarneming.nl/search.php?q=Sequoia&x=0&y=0

Daar mis ik een soort, maar ik kan altijd een kegel op de bbq gooien, om zaailingen te creëren. 8)
Deze spookt ook rond en is ook in te voeren...

Nog even een toevoeging:

Het is mogelijk om binnen waarneming.nl aan te geven dat een soort is aangeplant.
Ik zie het probleem dus niet, maar dat kan aan mij liggen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

han.endt

Citaat van: Zonnekoning op juli 29, 2010, 22:45:18 PM
Citaat van: rutgerb op juli 29, 2010, 22:04:17 PM
De Hinokicipres heb ik niet toegevoegd; Je waarneming betreft aanplant van een niet inheemse boom. De lijst van niet inheemse aangeplante bomen die niet in waarneming.nl staan is eindeloos en die bomen behoren er naar mijn smaak ook niet bij.
Jammer...
Op die manier is het niet mogelijk om oude arboretums/pinetums op waarneming.nl in te voeren.
Dit niet zozeer vanuit een botanisch, maar meer uit een historisch/toeristisch oogpunt!
Zandhove is een publiek toegankelijk park Engelse stijl, en ik vind het handig dat ze op de soortenlijst staan...

http://waarneming.nl/search.php?q=Sequoia&x=0&y=0

Daar mis ik een soort, maar ik kan altijd een kegel op de bbq gooien, om zaailingen te creëren. 8)
Deze spookt ook rond en is ook in te voeren...

Nog even een toevoeging:

Het is mogelijk om binnen waarneming.nl aan te geven dat een soort is aangeplant.
Ik zie het probleem dus niet, maar dat kan aan mij liggen...
Dat komt omdat er ergens zaailingen van die bomen zijn gevonden en staan ze eenmaal in de database dan voert men ook parkbomen e.d. in, terwijl dat niet de bedoeling is.

han.endt

Er is overigens ook een Bomenstichting (voor bijzondere bomen) en een Tuinenstichting (inderdaad voor.....).

RutgerB

Niet een nieuwe soort maar een naamswijziging;

Omdat Bonte wikke en Zachte wikke in België de namen zijn voor de ondersoorten van Vicia villosa is Bonte wikke alleen voor Vicia villosa, de hoofdsoort, (zoals in de Heukels) verwarrend. Ik heb er daarom 'Bonte wikke en Zachte wikke' van gemaakt.  Niet 'Bonte en Zachte wikke' omdat je dan niet Bonte wikke vindt bij het intypen in de verschillende zoekschermen op waarneming.nl

http://waarneming.nl/soort/view/7646


HPM

Ik heb me altijd afgevraagd waarom het soort A en B is.
Aangezien het bij een waarneming niet om beide tegelijk kan gaan zijn zou het volgens mij A of B moeten zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

RutgerB

In Nederland worden de ondersoorten, naar de recentse Heukels, niet onderscheiden, dus is het A en B. Waarom dat Bonte wikke moet heten is mij onduidelijk aangezien dat ook de naam is voor 1 van de ondersoorten. In België doen ze wel aan de ondersoorten, dus A of B en als je het niet weet A en B.

Peter Apperlo

#583
Zou 'Canadese guldenroede + Late guldenroede' toegevoegd kunnen worden?

mvg, Peter Apperlo

RutgerB

Of maar meteen Solidago spec. ? Eventueel zijn er meer Amerikanen..

Peter Apperlo

#585
Citaat van: rutgerb op augustus 10, 2010, 12:48:56 PM
Of maar meteen Solidago spec. ? Eventueel zijn er meer Amerikanen..

Solidago spp. is zelfs beter. Vaak zie je al rijdend langs een weg guldenroedes, die je niet even aan een onderzoek kunt onderwerpen, maar wel via een verzamelnaam zou willen invoeren.

mvg, Peter Apperlo

rapunzel

Citaat van: Peter Apperlo op augustus 10, 2010, 14:48:57 PM
Citaat van: rutgerb op augustus 10, 2010, 12:48:56 PM
Of maar meteen Solidago spec. ? Eventueel zijn er meer Amerikanen..

Solidago spp. is zelfs beter. Vaak zie je al rijdend langs een weg Guldenroedes, die je niet even aan een onderzoek kunt onderwerpen, maar wel via een verzamelnaam zou willen invoeren.

mvg, Peter Apperlo

Ik zou Echte guldenroede daar toch buiten willen houden.

Gr.
Koos

Koos Ballintijn

HPM

Citaat van: kballintX op augustus 10, 2010, 16:35:14 PM
Citaat van: Peter Apperlo op augustus 10, 2010, 14:48:57 PM
Citaat van: rutgerb op augustus 10, 2010, 12:48:56 PM
Of maar meteen Solidago spec. ? Eventueel zijn er meer Amerikanen..
Solidago spp. is zelfs beter. Vaak zie je al rijdend langs een weg Guldenroedes, die je niet even aan een onderzoek kunt onderwerpen, maar wel via een verzamelnaam zou willen invoeren.
mvg, Peter Apperlo

Ik zou Echte guldenroede daar toch buiten willen houden.
Gr.
Koos

Over het algemeen zal Echte geen problemen opleveren dus dan valt hij er vanzelf buiten,
net als gedetermineerde Vroege en Canadese.
In de gevallen dat hij wel problemen oplevert is hij net zo goed op zijn plaats in Solidago spec.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

RutgerB

Alle twee kan ook natuurlijk. Solidago spec. en Canadese + Late. Ik zal dat maar eens doen. Ik doe er vast niemand pijn mee.

HPM

Zou je ook een 'Stekelvaren spec' (in feite Brede of Smalle) aan kunnen maken? Ik heb een waarneming van een Smalle of Brede stekelvaren die ik niet op soort heb kunnen krijgen en dan is nu de enige mogelijkheid 'Smalle x Brede' of 'Niervaren (alle soorten)'. Het laatste heb ik gedaan maar ik vind dat te ruim gedefinieerd.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

RutgerB

Citaat van: HPM op augustus 10, 2010, 22:39:56 PM
Zou je ook een 'Stekelvaren spec' (in feite Brede of Smalle) aan kunnen maken? Ik heb een waarneming van een Smalle of Brede stekelvaren die ik niet op soort heb kunnen krijgen en dan is nu de enige mogelijkheid 'Smalle x Brede' of 'Niervaren (alle soorten)'. Het laatste heb ik gedaan maar ik vind dat te ruim gedefinieerd.

--
Groeten, Herman van der Meer


http://waarneming.nl/soort/view/194586

Er staat nog Dryp nu, maar zal snel Dryop zijn.

HPM

Ik heb het niet fout gezien. Dank je wel.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rapunzel

Een paar dagen geleden probeerde ik Lamiastrum galeobdolon subsp. argentatum in te voeren op mijn PDA
Programma WnPDA 1.89 laatste versie
Ik kon toen de soort niet vinden in de soortenlijst en dus niet invoeren.
Ik heb daarna de nieuwste soortenlijst ge4download.
Ook nu echter kan ik Lamiastrum galeobdolon niet in voeren.
Iets dergelijks is kort geleden ook met Tomaat gebeurd.
Heb dit commentaar op het WnPDA forum gepost, maar volgens Hisko moet ik met dit commentaar hier zijn.
Graag een reactie.

M.vr
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Je moet in ieder geval bij mij zijn ;D Kennelijk krijgt het systeem problemen bij het op niet voorkomend zetten van synoniemen, want dat was bij beiden aan de hand. Ik zal het nodige doen om het weer goed neer te zetten. Het is een kwestie van wat naar wat verwijst om te draaien en alle synoniemen op voorkomend te zetten.


RutgerB

Ik kan inmiddels geen Gele dovenetel meer zien. Probleem ook met opvatting van de soorten tussen NL en BE. Subsp. montanum is in België de 'gewone'. Subsp. galeobdolon de superzeldzame.

Koos,
Probeer eens uit of het nu wel naar behoren gaat.

Nietspitten

Citaat van: rutgerb op augustus 23, 2010, 19:28:19 PM
Ik kan inmiddels geen Gele dovenetel meer zien. Probleem ook met opvatting van de soorten tussen NL en BE. Subsp. montanum is in België de 'gewone'. Subsp. galeobdolon de superzeldzame.

Koos,
Probeer eens uit of het nu wel naar behoren gaat.

Rutger , het werkt
groeten, Gerrit

RutgerB

Citaat van: GerritWelgraven op augustus 23, 2010, 19:33:29 PM
Citaat van: rutgerb op augustus 23, 2010, 19:28:19 PM
Ik kan inmiddels geen Gele dovenetel meer zien. Probleem ook met opvatting van de soorten tussen NL en BE. Subsp. montanum is in België de 'gewone'. Subsp. galeobdolon de superzeldzame.

Koos,
Probeer eens uit of het nu wel naar behoren gaat.

Rutger , het werkt
Dank Gerrit.

rapunzel

Citaat van: rutgerb op augustus 23, 2010, 19:28:19 PM
Ik kan inmiddels geen Gele dovenetel meer zien. Probleem ook met opvatting van de soorten tussen NL en BE. Subsp. montanum is in België de 'gewone'. Subsp. galeobdolon de superzeldzame.

Koos,
Probeer eens uit of het nu wel naar behoren gaat.

Rutger,

Ik heb nieuwe soortenlijsten op mijn beide machines gezet. Een machine werkt op 1.89, de andere op 2.00 Op beide machiines werkt het weer correct.
Bedankt.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Hi Rutger,

Het lijkt erop dat ik een soort heb die nog niet in de lijst staat:
t.w. Papiermoerbei - Broussonetia papyrifera
Foto's staan op het forum.
Plant moet nog wel naar Leiden, ter controle

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn