Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Toegevoegd: Visdraad - Chaetomorpha linum  (Draadwier)
mvgr, Hinko

Corryabbink

toegevoegd:
Stijve x Zachte naaldvaren (Polystichum x bicknellii).
Er is nog geen nummer bekend.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gretchen

Hallo Corry,

wat te doen met (tropische) drijfzaden?

Margreet.

florisbrekelmans

Op een braakliggend terrein in Nijmegen is Solanum chenopodioides opgedoken, een soort uit Zuid-Amerika. Mogelijk zal de soort zich verder kunnen uitbreiden.

Groet,

Floris

dmsoes

Graag Gnaphalium undulatum toevoegen. Det. is door Leiden goedgekeurd.

Dank,

Menno

Hinko

CiteerGraag Gnaphalium undulatum toevoegen. Det. is door Leiden goedgekeurd.

Dank,

Menno
NL naam?
mvgr, Hinko

nielsyese

Kan de Japanse kardinaalsmuts (Euonymus japonicus) als standaard escape worden toegevoegd?

Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Hinko

CiteerKan de Japanse kardinaalsmuts (Euonymus japonicus) als standaard escape worden toegevoegd?
Dit lijkt mij een tuinplant. Of komt ie ook verwilderd voor?
mvgr, Hinko

han.endt

Citeer
CiteerKan de Japanse kardinaalsmuts (Euonymus japonicus) als standaard escape worden toegevoegd?
Dit lijkt mij een tuinplant. Of komt ie ook verwilderd voor?
Geen Euonymus fortunei?

nielsyese

Ik vond deze op een stortplaats in de straat. 100% zeker dat hij niet is geplant. Ik kwam zelf uit bij Euonymus japonicus.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

han.endt

CiteerIk kwam zelf uit bij Euonymus japonicus.
Dat lijkt mij ook.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

dmsoes

graag Selaginella kraussiana (ook langs gekomen op de FLORON-dag) toevoegen.

Dank,

Menno

RutgerB

In een vervallen plantenkas gevonden, toch? Ik weet niet of dat een zelfs maar een esc genoemd mag worden. Maar goed, als Floron/Herbarium Leiden het accepteert.. Misschien duikt het ook nog elders op.

Citeerdmsoes Geplaatst op Dec 14 2008, 12:37 PM
  graag Selaginella kraussiana (ook langs gekomen op de FLORON-dag) toevoegen.

Toegevoegd

en

Citeernielsyese Geplaatst op Dec 10 2008, 17:13 PM
  Ik vond deze op een stortplaats in de straat. 100% zeker dat hij niet is geplant. Ik kwam zelf uit bij Euonymus japonicus. 

Ook. De plek ziet er nogal antropogeen uit..

dmsoes

Graag Cryptomeria japonica, Japanse cypres toevoegen. Bij Renkum aanwezig in Oranje Nassau's Oord, incl. jonge opslag.

Dank,

Menno

Hinko

#255
CiteerIn een vervallen plantenkas gevonden, toch? Ik weet niet of dat een zelfs maar een esc genoemd mag worden. Maar goed, als Floron/Herbarium Leiden het accepteert.. Misschien duikt het ook nog elders op.
hmmm. inderdaad een nogal verdacht plek. Bij voormalige kassen, de tropische kas én plantentaxonomie.
mvgr, Hinko

Corryabbink

Toegevoegd:
Roze look - Allium roseum
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

dmsoes

"Graag Cryptomeria japonica, Japanse cypres toevoegen. Bij Renkum aanwezig in Oranje Nassau's Oord, incl. jonge opslag."

Ik haal hem even naar boven.

Al vast bedankt.

Groeten,

Menno

Corryabbink

Citeer"Graag Cryptomeria japonica, Japanse cypres toevoegen. Bij Renkum aanwezig in Oranje Nassau's Oord, incl. jonge opslag."

Ik haal hem even naar boven.

Al vast bedankt.

Groeten,

Menno
Is toegevoegd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ericetorum

Kan Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea worden toegevoegd?
Heb deze dit voorjaar gevonden, heb deze als vleeskleurige gemeld maar kan deze niet wijzigen in deze ondersoort...

Alvast bedankt!

Eric Hartgers
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

RutgerB

CiteerKan Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea worden toegevoegd?
Heb deze dit voorjaar gevonden, heb deze als vleeskleurige gemeld maar kan deze niet wijzigen in deze ondersoort...

Eric, ik heb de ondersoort toegevoegd. Dit mede geinspireerd door dit forumonderwerp; http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen/fo...c.php?f=3&t=379

Ericetorum

Dag Rutger.

Het forumonderwerp is mij bekend, bij een ander onderwerp in hetzelfde forum staan o.a. ook foto's van mij ;-)

Dank je wel!
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Hinko

#262
Toegevoegd nav FLORON nieuws nr. 9:

Gnaphalium pensylvanicum - Amerikaanse droogbloem
Alyssum montanum - Bergschildzaad
Oenothera perennis
mvgr, Hinko

dmsoes

Is Gnaphalium pensylvanicum geen synoniem van Gnaphalium purpureum?

Groeten,

Menno

Hinko

#264
Volgens de Flora of North Amerika niet. Ze hebben het daar wel over Gamochaeta ipv Gnaphalium.

Zie ook Plantennieuws uit 2007
mvgr, Hinko

dmsoes

#265
Volgens Stace wel. Zie ook: http://nlbif.eti.uva.nl/bis/flora.php

Leni geeft toch ook aan dat het synoniemen zijn?

Groeten,

Menno
ps: ik heb uiteraard geen enkel idee welke de voorkeur zou moeten krijgen.

Hinko

#266
CiteerLeni geeft toch ook aan dat het synoniemen zijn?
Klopt, maar ook dat het taxonomisch ingewikkeld ligt. Ik zal er maar eens een mailtje aan wagen richting de schrijver (Wim Vuik).
mvgr, Hinko

RutgerB

#267
Ik nagevraag gedaan bij F. Verloove die alle exemplaren die vanaf 1960 onder de naam Gnaphalium purpureum in het Herbarium te Leiden zijn gedeponeerd heeft gezien. Recente vondsten van Amsterdam, Utrecht en Nijmegen heeft hij ook bekeken. Hij heeft nieuwere inzichten (Flora of North America) op los gelaten en het blijkt allemaal Gamochaeta pensylvaticum. Gamochaeta purpurea (en het dus ook het synoniem Gnaphalium purpureum) komt blijkbaar recent niet voor. Verzamelen op nieuwe vindplaatsen is aan te bevelen, misschien zit er wel wat anders tussen!
De sleutel uit de link ( http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flo...taxon_id=113220 ) van Hinko kan al op weg helpen bij het zoeken.

Andere soorten Gamochaeta zijn te verwachten, bijv. Gamochaeta calvipes Die is recent als flink uitbreidende exoot van Madeira bekend. Dat lijkt wat vergezocht, maar omdat ik ze daar zelf heb zien staan pluizen (en verzameld!) lijkt me dat op een of andere manier niet onwaarschijnlijk...

Edit; zie ook;
http://www.tela-botanica.org/eflore/BDNFF/4.02/nn/30477
Gamochaeta calvipes (= G. falcata) is er ook al in zuid-west Frankrijk!

Hinko

Even het voorgaande samengevat, er zijn 2 verschillende soorten:
Gamochaeta pensylvaticum (synoniem Gnaphalium pensylvaticum)
Gamochaeta purpurea (synoniem Gnaphalium purpureum)

de eerste (Gamochaeta pensylvaticum) is recent in NL gevonden en niet Gamochaeta purpurea zoals eerder werd aangenomen.
mvgr, Hinko

dmsoes

de naam purperdroogbloem kan niet worden gehandhaafd? Het is toch een gruwel om naar Amerikaanse droogbloem te moeten overstappen.

Groeten,

Menno
ps: lijkt me wel handig de diverse waarnemingen op de een of andere manier om te zetten, bijvoorbeeld door commentaar.