Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

#180
CiteerToegevoegd: Euphorbia esula subsp. tommasiniana, Roedewolfsmelk, BBnr. 0502

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...duikgids&id=118

Hierbij nog een foto van de roedewolfsmelk.
De lengte van de bloeistengels was +/-  1.20 meter

M.vr.gr.
Koos Ballintijnl


Koos Ballintijn

marcel123

#181
CiteerDE VREEMDE BEVERNEL, EEN NIEUWE PLANT VOOR LIMBURG
J. Koelink, J. Adams & N. Ploumen
In een berm in Brunssum werd over meer dan 100 meter voor het eerst in Limburg Pimpinella peregrina aangetroffen. Aangezien deze plant nog geen Nederlandse naam heeft, wordt de plant in het artikel voorlopig, naar de Duitse naam, Vreemde bevernel genoemd. Ondanks dat blijkt dat de soort oprukt vanuit zijn areaal in Zuid- en Zuidoost-Europa is niet komen vast te staan hoe de plant zich in Brunssum gevestigd heeft. Het vermoeden is dat de groeiplaats is ontstaan vanuit een bloemzaadmengsel of verontreinigd graszaad uit Zuid- of Oost-Europa.

CiteerTijdens de inventarisaties voor de Flora van Nijmegen en Kleef kwamen in 2004 de twee hier besproken soorten aan het licht, voor Nederland onbekende plantensoorten. Beide soorten bleken bij nader inzien al eerder in ons land gevonden, maar de eerste was niet herkend en de tweede werd verzameld in een botanische tuin

Hinko

mvgr, Hinko

Hinko

toegevoegd: Boomspinazie - Chenopodium giganteum
mvgr, Hinko

Hinko

#184
toegevoegd: Gladde ooievaarsbek Geranium aequale

CiteerGorteria 33-2: 50--58

Gladde ooievaarsbek, Geranium aequale (Bab.) Aedo (Geraniaceae), een niet zo nieuwe soort voor Nederland?

Geranium aequale (Bab.) Aedo (Geraniaceae), Gladde ooievaarsbek, is in Nederland een over het hoofd geziene soort. Hij lijkt veel op G. molle L., maar verschilt door de gladde vruchtkleppen, die aan de voet een rij kleine wimpers hebben en het relatief langere zaad, dat duidelijk uitsteekt boven de kleppen. Hij schijnt verder vaak witte bloemen te hebben. Er worden enige aanvullende vindplaatsen voor Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gegeven, evenals een nomenclatorisch overzicht en een beschrijving.
mvgr, Hinko

Erik van Dijk

Ik zou graag de volgende soort toegevoegd zien:

Pennisetum alopecuroides

Bijvoorbaat dank.

Afgelopen zomer in de goot op straat zien groeien.

Bvd

Groet Erik
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Pieter Stolwijk

Citeertoegevoegd: Gladde ooievaarsbek Geranium aequale

Wie vind de eerste  :rolleyes: !!! (gesteund door mooi materiaal)

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

toegevoegd: Lampenpoetsergras - Pennisetum alopecuroides
mvgr, Hinko

Hinko

#188
Citeer
Citeertoegevoegd: Gladde ooievaarsbek Geranium aequale
Wie vind de eerste  :rolleyes: !!! (gesteund door mooi materiaal)
Ik doe m'n best :D
mvgr, Hinko

Hinko

Toegevoegd: Solanum carolinense (zie Gorteria)
mvgr, Hinko

henksluis

Ik vond de afgelopen twee jaar verschillende eenjarige blauwgroene Sedum rubens tussen lage Cotoneasterstruiken (tesamen met driebladvetkruid) Vandaag zag ik weer tijdens honden uitlaten minstens een exemplaar.
Kan deze toegevoegd worden

mvg Henk
greetings from Dandified vulture

PatrickH

Is het mogelijk Allium aflatunense toe te voegen? Het gaat om verwilderde tuinplanten.

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

han.endt

#192
Je zegt zelf al dat het om een verwilderd stukje park gaat. De aangeplante bollen van alliums blijven heel lang in de grond zitten. Ik vraag me af of we dergelijke soorten moeten toevoegen. Dit blijft een dilemma.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry353369

han.endt

Ik heb de Sierui - Allium aflatunense toegevoegd.

han.endt

Ook toegevoegd Allium subhirsutum.

knabenkraut

Ik zou graag bij "Buitenland" de "Dracunculus vulgaris - De Draketonglelie"
toevoegen maar kan hem niet ?
groetjes,
Dini

han.endt

#196
CiteerIk zou graag bij "Buitenland" de "Dracunculus vulgaris - De Draketonglelie"
toevoegen maar kan hem niet ?
We kunnen momenteel geen nieuwe soorten toevoegen. Pas na de conversie.
De naam Drakenwortel wordt veel meer gebruikt. Lijkt me ook toepasselijker, want het is een aronskelk en geen lelie.

knabenkraut

Ik wacht geduldig af. Met googelen kwam ik inderdaad beide nederlandse namen tegen.
Bedankt voor je reaktie.
groetjes,
Dini

lucknijnsberg

#198
Kan de Italiaanse silene toegevoegd worden?
zie forum planten 2 juni 2008.
Groet luc

Edit: klaar

Hinko

Voor op het lijstje als de conversie klaar is:

Zwarte x Drienervige zegge. Carex x timmiana (C. nigra x trinervis)
mvgr, Hinko

florisbrekelmans

Hallo,

Zou Phyteuma scheuzerii aan de lijst kunnen worden toegevoegd? Van Wim Vuik begreep ik dat de soort zich sinds 2000 op een locatie in Utrecht weet te handhaven en ik trof hem onlangs verwilderd op twee nieuwe locaties in Utrecht aan.

Groet,

Floris Brekelmans

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#202
En de Chinese Esdoorn of Amoeresdoorn -  Acer ginnala (= Acer tataricum ssp. ginnala). Vier struiken op de Ermelosche Heide. Tja....... Ik kan ze er natuurlijk ook uittrekken :rolleyes:. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4606366

Corryabbink

CiteerEn de Chinese Esdoorn of Amoeresdoorn -  Acer ginnala (= Acer tataricum ssp. ginnala). Vier struiken op de Ermelosche Heide. Tja....... Ik kan ze er natuurlijk ook uittrekken :rolleyes:. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4606366
Mooi laten staan. Nu weet ik tenminste welke esdoorn zich op het kerkhof uitgezaaid heeft :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jasper Willemsen

Graag toevoegen Alpenvrouwenmantel - Alchemilla alpina
Zie hier voor waarneming.
--
Met vriendelijke groet/with kind regards,

Jasper Willemsen

florisbrekelmans

Hallo,

De naamgeving van kranswieren in waarneming.nl is verouderd. Wellicht is het een idee om de naamgeving aan te passen aan de laatste versie van de Standaardlijst der Nederlandse Characeae (december 2006). Ik heb een digitale versie opgevraagd bij Emile Nat (Landelijk Informatiepunt Kranswieren) en omgezet in excel. Wie kan ik dit bestand toesturen?


Groet,

Floris Brekelmans  

marcel123

#206
mij of info@.
Staat deze lijst ook op http://www.kranswieren.nl/standaardlijst.html?
En heb je hem toevallig ook voor de wereld  ;) .

florisbrekelmans

Ha Marcel,

Op die website staat nog de oude lijst. Veranderde soorten zijn bijvoorbeeld Chara hispida (C. major) en Chara virgata (Chara globularis var. virgata). Nieuw voor Nederland is Chara braunii. Via de soortnummers moet je de veranderingen denk ik eenvoudig kunnen vinden.

Ik heb je de lijst inmiddels gemaild.


Groet,

Floris

Corryabbink

Toe te voegen Lolium x hybridum no. 1574.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

dmsoes

gaarne t.z.t. Persicaria amplexicaulis toevoegen. Komt verwilderd voor in Wageningen.

Dank,

Menno