Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Kan als synoniem voor de 'Okkernoot' 'Walnoot' ingevoerd worden? Uit ervaring blijkt dat mensen nu per vergissing de Zwarte Walnoot (Juglans nigra) invoeren terwijl ze de Okkernoot (Juglans regia) bedoelen.
mvgr, Hinko

petermeer

CiteerPeter, ik weet niet wat er mis ging. Ik weet wel dat ik een maand of 3 terug de kenmerken heb ingevoerd en dat toen alles goed stond.
Ik heb het nu op verschillende computers geprobeerd en op alle gaat het nu goed. Misschien dat er onderhoud is gepleegd of iets dergelijks.

Niets meer aan doen, lijkt me. In ieder geval bedankt voor de moeite.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

CiteerWalnoot ingevoerd.
Ik vind hem wel in het soorten overzicht maar niet als ik 'em in wil voeren :(
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Ik weet niet hoe dat met synoniemen werkt.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

CiteerIk weet niet hoe dat met synoniemen werkt.
ik zal 'em eens in het algemene topic (waarneming.nl --> soorten) plaatsen.
mvgr, Hinko

han.endt

Ik wou voorstellen om Sierappel alle soorten - Malus spec. (escape) aan te maken.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=23469

Pieter Stolwijk

Heb hem ingevoerd als:

Sierappel - Malus cultivars - exoot
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

CiteerHeb hem ingevoerd als:

Sierappel - Malus cultivars - exoot
Da's prima. :duim:  

petermeer

CiteerKoninginnenkruid (Eupatorium cannabinum) graag wijzigen in
Koninginnekruid (zonder tussen-n).

Alvast bedankt.
Nog even onder de aandacht brengen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

petermeer

CiteerKoninginnekruid: aangepast.
Bedankt.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

han.endt

#162
Citeer
CiteerKoninginnenkruid (Eupatorium cannabinum) graag wijzigen in
Koninginnekruid (zonder tussen-n).

Alvast bedankt.
Nog even onder de aandacht brengen.
Niet dus..........

Het is alleen koninginne- als er duidelijk wordt verwezen naar onze koningin (koninginnedag) in alle andere gevallen is het koninginnen-

Zie bijvoorbeeld koninginnenpage: van Dale taalweb

Ik heb het aangepast.

Hinko

Han, kijk eens in de Flora. Daar staat duidelijk Koninginnekruid. En de flora is conform de laatste versie van het Groene Boekje
mvgr, Hinko

marcel123

#164
CiteerKoninginnekruid: aangepast.
De Heukels staat zonder tussen-N. Ik dacht dat de Heukels aangehouden werd.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=1345

han.endt

#165
Hinko en Marcel,

In de Heukels is dan een vergissing gemaakt. Moeten we die dan evengoed aanhouden?

Nietspitten

#166
Citeer
In de Heukels is dan een vergissing gemaakt. Moeten we die dan evengoed aanhouden?
Dit is wel erg snel een conclusie.
Waar je op het internet ook zoekt naar koninginnekruid. nergens word de tussen "n" gebruikt.
Voeg er met edit aan toe , als je zoekt op Koninginnenkruid, kom je ze ook met "n" tegen.
Dus kan blijkbaar beide  en is de Heukels dan toch maatgevend?
groeten, Gerrit

marcel123

#167
Dit topic lijkt me minder geschikt voor discussies over de Paarde(n)bloemregel.
Op pag 670 van de rode Heukels (ah...ik zie nu 22e druk, eerste bijdruk) staat een toelichting.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=271391

Hij staat niet als Koninginnenkruid in mijn errata van de nieuwe flora...Ik heb overigens niks aangepast zolang ik de goede spelling niet weet. In het algemeen houd ik gewoon de Heukels aan.

Hinko

In de soortenlijst 2003 staat idd Koninginnenkruid.
Het lijkt erop dat Han toch gelijk heeft.
mvgr, Hinko

han.endt

#169
Het groene boekje:
Citeer5.1.1 De tussenletter -n-
[1] Schrijf een -n- als het eerste deel van de samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat uitsluitend een meervoud op -(e)n heeft.
....., gewondentransport, koninginnensoep, krantenartikel, .....

* Regel [1] kent vijf uitzonderingen. In de volgende gevallen wordt geen -n- geschreven.
1. Het eerste deel verwijst naar een persoon of zaak die in de gegeven context enig is in zijn soort: Koninginnedag, zonneschijn, Onze-Lieve-Vrouwetoren.
2. .....

De uitzondering is hier niet van toepassing, want het gaat hier niet om onze koningin, maar om een koningin. Dus koninginnenkruid.
Bij koninginnedag gaat het wel duidelijk om onze koningin. En daar is er maar één van. Net zoals er maar één zon is.

petermeer

#170
Het lijkt me in ieder geval dat we Heukels' moeten aanhouden in deze.
Of dit nu de juiste schrijfwijze is of niet.

(we kunnen natuurlijk ook terugvallen op Leverkruid, scheelt in ieder geval een hoop verwarring)  ;)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hinko

#171
Peter, we volgen niet de Heukels maar de Standaardlijst Nederlandse Flora 2003. De Heukels volgt ook de Standaardlijst maar zit in dezen toch mis.
mvgr, Hinko

petermeer

Citeer...
De Heukels volgt ook de Standaardlijst maar zit in dezen toch mis.
Misschien bewust?

Ik kan er ook mee leven als er voortaan Koninginnenkruid gebruikt word. Het maakt me niet zoveel uit, er is nu in ieder geval over nagedacht.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Nietspitten

Met "Eupatorium cannabinum" kom je grens overschrijdend uit de voeten, met de Nederlandse naam slechts de dichtst bijzijnde zuid grens. En we noemen hem ,Koninginnekruid, roep naam Koninginnenkruid.
groeten, Gerrit

petermeer

CiteerMet "Eupatorium cannabinum" kom je grens overschrijdend uit de voeten, met de Nederlandse naam slechts de dichtst bijzijnde zuid grens. En we noemen hem ,Koninginnekruid, roep naam Koninginnenkruid.
Poldermodel?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

han.endt

#175
Ik vond vandaag een duidelijk spontaan opgekomen Cotoneaster bullatus in het bos bij Ermelo. Ik heb de soort toegevoegd als escape/release.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3122152

Nog geen Nederlandse naam, maar als zijnde de grootste onder de boogcotoneasters wilde ik de naam Grote Boogcotoneaster voorstellen (eventueel). Er is al een Witte Boogcotoneaster.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Toegevoegd: Impatiens scabrida.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

Ik zie Borstelwier niet in de lijst kan die toegevoegd worden?

marcel123

#179
Toegevoegd: Euphorbia esula subsp. tommasiniana, Roedewolfsmelk, BBnr. 0502

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...duikgids&id=118

Borstelwier (Chaetomorpha aerea)