Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 47 48 [49]   Omlaag

Auteur Topic: Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur  (gelezen 134378 keer)

P. Kuijper

• Member
Re: Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur (voor toevoegen zie 1e post)
« Reactie #1440 Gepost op: februari 05, 2021, 21:36:58 pm »

Op vraag is er vooruitlopend op de nieuwe flora's (NL en BE) en in samenspraak met de makers daarvan gewijzigd aan Vroegeling.

Er zijn vier soorten onderscheiden en die vallen alle vier onder Draba (in plaats van Erophila).

De waarnemingen zijn samengevoegd onder Draba, Erophila is er synoniem aan gemaakt.

De oude waarnemingen van Erophila verna zijn terug te vinden onder Vroegeling - Draba verna.  Dit geldt voor de drie sites: Waarneming.nl, Observado.org en Waarnemingen.be

Samengevat:
  • Vroegeling - Erophila verna is omgezet naar Vroegeling - Draba verna
  • Erophila verna bestaat nog steeds, maar zonder Nederlandse naam en is synoniem voor Draba verna.
  • Nieuw: Draba verna s.s.
  • Nieuw: Draba boerhaavii
  • Nieuw: Draba glabrescens
  • Nieuw: Draba praecox

Voor het onderscheid tussen de verschilllende soorten, kan je terecht op het volgende forum topic:
Lastge soortgroepen & veelgemaakte fouten: Draba/Erophila - Vroegeling
Ik zag inderdaad (na 2 jaar...) dat al mijn Vroegelingen waren omgezet naar Draba verna. Moet ik dat zien als een verzamelsoortnaam? Want ik ben eens terug gaan kijken in mijn waarnemingen en heb 2 goedgekeurde Draba verna gewijzigd in Draba praecox. Heb ik daarmee van deze een andere soort gemaakt, of heb ik ze nu nauwkeuriger benoemd?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Pieter Stolwijk

• Member
    • Floristische Werkgroep Twente
Re: Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur
« Reactie #1441 Gepost op: mei 06, 2021, 13:12:39 pm »

Voorjaarsganzerik heet in de nieuwe Heukels' (ed.24) [weer] Potentilla verna.
Waarneming.nl kent deze naam niet en hanteert [nog] de naam Potentilla tabernaemontani.
Ik meende dat waarneming.nl ed.24 volgt. Vanwaar deze uitzondering?
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Rutger Barendse

• Observado validator
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1442 Gepost op: mei 06, 2021, 17:55:41 pm »

Gewoonweg over het hoofd gezien. Ik zal het aanpassen.
Groeten,
Rutger Barendse
Botanical Journeys 

Pieter Stolwijk

• Member
    • Floristische Werkgroep Twente
« Reactie #1443 Gepost op: mei 06, 2021, 23:45:55 pm »

OK. Bedankt.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

robbe p

• Member
« Reactie #1444 Gepost op: mei 18, 2021, 11:02:53 am »

Niet helemaal zeker of dit de juiste plek is, maar: Dryopteris expansa krijgt de naam tere stekelvaren, terwijl Dryopteris x ambroseae (D. dilatata x expansa) als naam brede stekelvaren x bleke stekelvaren krijgt. Beide namen (tere en bleke stekelvaren) lijken gebruikt te worden, maar is wel wat verwarrend zo.

Rutger Barendse

• Observado validator
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1445 Gepost op: mei 18, 2021, 11:28:38 am »

Niet helemaal zeker of dit de juiste plek is, maar: Dryopteris expansa krijgt de naam tere stekelvaren, terwijl Dryopteris x ambroseae (D. dilatata x expansa) als naam brede stekelvaren x bleke stekelvaren krijgt. Beide namen (tere en bleke stekelvaren) lijken gebruikt te worden, maar is wel wat verwarrend zo.
Ik paste de naam van de kruising aan naar Tere. Ik leg het ook even voor aan Filip V. van de Belgische flora, want deze plant heet al sinds 1998 Bleke stekelvaren daar. Toen de plant in 2005 ook in de Heukels' Flora verscheen heeft ze een andere Nederlandse naam gekregen. Dat is mogelijk omdat men aannam dat ze nog geen Nederlandse naam had.  In de laatste editie van de Belgische flora (2012) heet ze nog steeds Bleke stekelvaren. 
Groeten,
Rutger Barendse
Botanical Journeys 

Tom Damm

• Member
« Reactie #1446 Gepost op: juni 20, 2021, 15:04:10 pm »

Epilobium tetragonum staat op inheems, maar beide ondersoorten op incidentele invoer: hoe zit dat?
Ik merkte het bij de soortenlijst van een gebruikerslocatie bij het aanvinken van "inclusief escapes": toen verdween deze soort uit de lijst! Dit is evengoed onlogisch, maar zo kwam ik erachter.
Groet, Tom
Groet, Tom

nielseimers

• Validator
« Reactie #1447 Gepost op: juni 20, 2021, 21:28:33 pm »

Ik heb beide ondersoorten op native gezet. Ik weet niet waarom ze op incidental import stonden.

theomuusse

• Member
    • http://www.gull-research.org
« Reactie #1448 Gepost op: juni 20, 2021, 22:53:20 pm »

Niels, ea,
ik zie dat dacty incarnata var incarnata op incidental import staat.
Lijkt me niet eerlijk.

Theo

Rob Koelman

• Member
« Reactie #1449 Gepost op: juni 20, 2021, 23:16:10 pm »

dacty = Dactylorhiza

(I presume  B) )

(En inderdaad niet correct lijkt me...)
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

• Validator
« Reactie #1450 Gepost op: juni 21, 2021, 07:27:50 am »

Lijkt me niet eerlijk.
Dat is vreemd, aan de historie te zien, heeft deze ondersoort altijd op incidental import gestaan. Hij staat nu in ieder geval op native.

spepping

• Observado validator
  • *
« Reactie #1451 Gepost op: november 01, 2021, 15:13:01 pm »

Ik zie dat Salix fragilis var. fragilis te boek staat als een synoniem van S. euxina. Dat is niet juist.

De oude naam S. fragilis var. fragilis is onderdeel van S. fragilis in brede zin, o.a. volgens Meikle. Daarvan is alleen var. decipiens identiek aan de nieuwe naam S. euxina. De andere variëteiten behoren tot de nieuwe naam S. ×fragilis. Zie ook de detail pagina van S. euxina, https://observation.org/species/7395/.

Mijn waarneming https://waarneming.nl/observation/177385506/?lang=nl&local=nl, die eerder opgegeven was als S. fragilis var. fragilis, behoort nu dan ook tot S. ×fragilis, niet tot S. euxina.

Simon

dirder

• Member
« Reactie #1452 Gepost op: november 01, 2021, 23:49:06 pm »

Is al vaker aan bod gekomen. Best op te lossen door gewoon alle waarnemingen van euxina af te gaan (zijn overigens niet zelden niet te beoordelen, wegens slecht gedocumenteerd). Ik ga dat binnenkort eens proberen te doen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

rapunzel

• ndff validator
  • Admingroep: Planten
« Reactie #1453 Gepost op: december 16, 2021, 15:11:00 pm »

Zou de combisoort Dactylorhiza majalis + Dactylorhiza praetermissa aangemaakt kunnen worden ?
De huidige combisoort bevat ook D. sphagnicola, maar die is zo zeldzaam dat ik liever alleen een combi van D.majalis en D. praetermissa zou zien.
Vooral ook omdat bij deze soorten veel fouten gemaakt worden.
Met vriendelijke groet
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

• Validator
« Reactie #1454 Gepost op: december 16, 2021, 15:36:31 pm »

We hebben recent besloten om terughoudend te zijn met het aanmaken van verzamelsoorten. In sommige gevallen geeft het inderdaad meer bevrediging om iets onder een verzamelsoort te plaatsen, dan onder Genus spec, maar het betekent in beide gevallen hetzelfde: de soort is niet duidelijk. Zo'n waarneming van een verzamelsoort is ook zeer beperkt bruikbaar. In de meeste gevallen zul je ze ook niet terugvinden in de NDFF of verspreidingsatlas. We hadden op een gegeven moment zo veel verzamelsoorten dat het juist meer chaos creëerde dan orde. Vorige winter hebben een groot aantal van deze verzamelsoorten uitgezet (alvorens de waarnemingen om te zetten naar een andere naam).

Daarom houden we het voorlopig op één verzamelsoort, deze:
Brede orchis + Rietorchis + Veenorchis - Dactylorhiza majalis + Dactylorhiza praetermissa + Dactylorhiza sphagnicola

rapunzel

• ndff validator
  • Admingroep: Planten
« Reactie #1455 Gepost op: december 16, 2021, 15:54:04 pm »

Wat voor de door mij bepleite combi geldt is dat D. majalis en D. praetermissa vaak in dezelfde terreinen voorkomen, terwijl D. sphagnicola een super zeldzame soort is zowel geografisch als wat terreintype betreft.
Ik maak er daarom maar D. spec van.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

• Validator
« Reactie #1456 Gepost op: december 16, 2021, 16:35:17 pm »

Het klopt dat D. sphagnicola uiterst zeldzaam is. Toch is deze soort niet altijd uit te sluiten. Maar dat geldt voor de andere Dactylorhiza soorten vaak ook.

Dat is echter niet de reden dat D. sphagnicola in de verzamelsoort opgenomen staat. De reden is dat Rietorchis s.s., Brede orchis en Veenorchis vroeger als ondersoorten van Dactylorhiza majalis werden beschouwd.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2021, 19:55:54 pm door nielseimers »

Douwe van der Ploeg

• Observado validator
  • *
« Reactie #1457 Gepost op: januari 07, 2022, 02:12:04 am »

Ik kom een vermelding tegen welke niet geheel juist is. Bij de mahonie staat het vlaggetje dat deze inheems is, maar dat is incorrect. In de beschrijving staat het wel juist.
https://waarneming.nl/species/7028/

Iemand met kennis van zaken en rechten die hier even naar kan kijken?
Douwe van der Ploeg

nielseimers

• Validator
« Reactie #1458 Gepost op: januari 07, 2022, 08:37:56 am »

Mahonie is volgens de StandaardLijst Vaatplanten 2020 ingeburgerd in de 19e eeuw. Soorten die vóór 1900 ingeburgerd zijn, hebben we status "inheems" gegeven op waarneming.nl, in overleg met FLORON.

theomuusse

• Member
    • http://www.gull-research.org
« Reactie #1459 Gepost op: januari 28, 2022, 00:19:57 am »

Het klopt dat D. sphagnicola uiterst zeldzaam is. Toch is deze soort niet altijd uit te sluiten. Maar dat geldt voor de andere Dactylorhiza soorten vaak ook.

Dat is echter niet de reden dat D. sphagnicola in de verzamelsoort opgenomen staat. De reden is dat Rietorchis s.s., Brede orchis en Veenorchis vroeger als ondersoorten van Dactylorhiza majalis werden beschouwd.

De lange, smalle, opstaande bladeren van sphagnicola zijn onderscheidbaar van de andere twee. Lijkt soms veel op incarnata...

Bert Biesemans

• Member
« Reactie #1460 Gepost op: mei 15, 2022, 22:15:33 pm »

Het zou handig zijn om naast 'wilde' zoete kers Prunus avium een aparte naam te hebben voor cultuurkersen.
Suggestie voor naam: Zoete kers (cultivar) of Cultuurkers Prunus avium (cultivar)?

Eventueel zou hier ook wat eenvormigheid mogelijk zijn met Appel, Peer, Pruim (en in mindere mate Perzik en Abrikoos).

Met vriendelijke groeten,
Bert Biesemans

nielseimers

• Validator
« Reactie #1461 Gepost op: mei 15, 2022, 22:33:50 pm »

Dag Bert,

Hoe verschillen cultuurkersen morfologisch van de wilde vorm van Zoete kers? De sierkersen zijn morfologisch goed te onderscheiden, maar ik weet niet hoe ik de gecultiveerde Zoete kers te onderscheiden is van de wilde Zoete kers.
Pagina's: 1 ... 47 48 [49]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 19 queries.