Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

CiteerWe volgen eerstens de Heukels' Flora (2020). Dit heeft als reden dat waarneming.nl er het eerst was en de database daar is opgebouwd. Het systeem is ook zo dat je niet per land een taxonomische keuze kunt maken.  Als de soort niet in de Heukels' Flora staat, dan volgen we de Flora van België / Nouvelle Flore (editie 2012)of de site http://alienplantsbelgium.be/ (zelfde auteur).

Theplantlist en Plants of the World zijn 4 en 5

Douwe van der Ploeg

Citaat van: MvdM op juli 24, 2020, 11:08:07 AM
Ik weet niet of dit hier gepost moet worden, maar bij Contoneaster dielsianus en Cotoneaster franchetii ontbreken de Nederlandse namen. Deze luiden volgens de Naamlijst van de Nederlandse Vaatplanten respectievelijk Diels' cotoneaster en Franchets cotoneaster (de inspiratie was zeker op). Eigenlijk staat er overigens "Diels' Cotoneaster" en "Franchet's cotoneaster", maar dat lijken me te corrigeren fouten (de apostrof in de laatste naam is volgens mij strikt genomen niet fout, maar niet consequent met soortgelijke namen).

https://waarneming.nl/species/80748/
https://waarneming.nl/species/125728/

Nog eentje van Maarten, mag ik die hier droppen? ;)
Douwe van der Ploeg

RutgerB

#1382
Citaat van: MvdM op juli 27, 2020, 13:52:50 PM
Rutger,

Wat zijn precies de bronnen waar je rekening mee houdt? Dan weet ik wanneer het zinnig is iets te melden en wanneer niet.

Dit bijvoorbeeld:

Waarneming: Erodium manescavii
Verspreidingsatlas: Erodium manescavi

De laatste spelling is correct.

Heeft een melding als deze zin?

Ja, dat heeft zin. De meeste bronnen gaan van 1 i uit https://waarneming.nl/soort/view/195683  . We hadden beide namen in de database actief, maar ik zal de verwijzing omdraaien.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 29, 2020, 21:45:11 PM
Citaat van: MvdM op juli 24, 2020, 11:08:07 AM
Ik weet niet of dit hier gepost moet worden, maar bij Contoneaster dielsianus en Cotoneaster franchetii ontbreken de Nederlandse namen. Deze luiden volgens de Naamlijst van de Nederlandse Vaatplanten respectievelijk Diels' cotoneaster en Franchets cotoneaster (de inspiratie was zeker op). Eigenlijk staat er overigens "Diels' Cotoneaster" en "Franchet's cotoneaster", maar dat lijken me te corrigeren fouten (de apostrof in de laatste naam is volgens mij strikt genomen niet fout, maar niet consequent met soortgelijke namen).

https://waarneming.nl/species/80748/
https://waarneming.nl/species/125728/

Nog eentje van Maarten, mag ik die hier droppen? ;)

Deze heb ik verwerkt.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: bosker op augustus 05, 2020, 13:57:57 PM
Dag Hisko,

Ik heb de Anemone canadensis verwilderd aangetroffen in Almere. Dit is voor waarneming.nl een nog niet geregistreerde plantensoort. Wil jij hem aanmaken zodat ik hem kan verwerken?
Met vriendelijke groet,
Richard Bosker
Douwe van der Ploeg

nielseimers

Is in behandeling :right: Ik heb om extra informatie gevraagd bij de waarnemer.

WimV

Komt in Utrecht behoorlijk veel in schaduwrijke stegen op 2 plekken al minimaal sinds 2014 voor... Inmiddels zo'n 100 exemplaren..

Groetjes,
Wim

nielseimers

Top, ik heb de soort nog niet eerder gezien of voorbij zien komen op waarneming.nl. De nieuwe foto's laten duidelijk verwildering zien, ik heb de soort daarmee beschikbaar gemaakt.

nielseimers

#1387
Sinds 28 juni 2020 (zie vorige forum post) zijn er weer enkele taxa beschikbaar gemaakt op waarneming.nl:

  • Datura stramonium var. inermis & var. godronii (in aanvulling op var. stramonium en var. tatula)
  • Gamochaeta coarctata (ter vervanging van Purperen droogbloem, Gnaphalium purpureum)
  • Gnaphalium subfalcatum
  • Aster incisus
  • Eryngium bourgatii
  • Dichondra micrantha
  • Thymus pannonicus
  • Digitaria sanguinalis subsp. pectiniformis
  • Groene amarant + Papegaaienkruid
  • Korenbloem (cultivar)
  • Waterteunisbloem + Kleine waterteunisbloem
  • Lonicera x brownii
  • Salvia viscosa
  • Anemone canadensis
  • Agastache urticifolia

Pieter Stolwijk

2 spelfoutjes?
coaractata -> coarctata
pannonocus -> pannonicus
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente


Datura

Bij alle wijzigingen in Festuca in Heukels 24 is er hier één nog tussendoor geglipt en nog niet aangepast (omdat die nog niet in Heukels 23 stond denk ik): Boszwenkgras heet volgens Heukels geen Festuca altissima meer, maar Drymochloa sylvatica
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Die verandering is expres niet meegenomen omdat dit een vrij zeldzame inheemse plant is in Wallonië en daar redelijk wat gemeld wordt. Ik heb het nu toegevoegd als synoniem. Eventueel is dit een bredere discussie (moeten we altijd de Heukels' Flora volgen ?) waard. Ik ben van mening dat we er van af mogen wijken in bepaalde gevallen. Daarbij moet ik ook vermelden dat er al heel veel naamswijzigingen wél zijn doorgevoerd die voor Belgische botanici rauw op hun dak zijn gevallen.

Rien Ondersteijn

Wil ik me graag bij aansluiten.
Ook is dat vaak makkelijker bij opzoeken online ,omdat lang niet alle auteurs[bijv Thomas Meyer] zo ver zijn gegaan als Heukels.
-zo wordt bij onze site bijv Capsella rubella nog gehanteerd.

En meteen komt dan mijn verzoek [moet misschien eerder naar een ander Topic] :
Kan Waarn. nl synoniemen gaan vermelden ? ?
Het moet toch mogelijk zijn om bovenaan de meest recente synoniemen te vermelden zoals Heukels ook doet? !
[en gelukkig ook Thomas Meyer].
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ja, er zijn honderden taxa die op waarneming.nl wel worden onderscheiden en in de Heukels' Flora niet. Die vrijheid is er al langer.

Over synoniemen: In het verleden is er expres voor gekozen zo min mogelijk synoniemen beschikbaar te maken omdat dit heel veel handmatig werk is.  Het nut is ook beperkt volgens mij, ook gezien de weinige specifieke verzoeken tot nu toe. Omdat er redelijk wat wijzigingen uit de Heukels' Flora zijn overgenomen heb ik er wel wat meer toegevoegd, maar uitputtend is dit bij lange na niet. Internationaal heeft Jelle D.  heel veel werk verzet in het maken van verwijzigingen en zou het minder werk zijn (aanzetten, zeldzaamheid etc. instellen), maar het is nog steeds een grote (minder aangename) inspanning.
Overigens is de Heukels' Flora opvallend beperkt in de genoemde synoniemen. Mogelijk zijn ze grotendeels vermeld om te helpen bij het verschil tussen verschillende edities. Soms is het genoemde synoniem ook een heel specifiek Nederlandse aangelegenheid en zijn ze internationaal niet bruikbaar.


Datura

Mijn 'verbetering' was idd ingegeven doordat de Heukels (tot nu toe) prioriteit heeft bij de naamgeving in Waarneming.nl (en gelukkig niet doorslaggevend bij het onderscheiden van soorten). Of dat zo moet blijven is idd een andere discussie. Ik zie dan wel meer heil in een mogelijkheid om per land de wetenschappelijke voorkeursnaam in te kunnen stellen (en de andere namen synoniem houden). Naamgeving zal dynamisch blijven en tussen landen onderling verschillen ben ik bang. Over synoniemen eens: zo min mogelijk en dan alleen de meest gebruikte opnemen (en die staan dan toch ook vermeld in zoekresultaten en bij de soort zelf toch?).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

Klopt het dat de naamswijziging van Kleine waterteunisbloem naar Posteleinwaterlepeltje (een wijziging waar ik niet om heb gevraagd en me wel over heb verbaasd) niet is overgenomen?
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

Dit is een terugkerende kwestie over namen voor soorten en ondersoorten. Het komt een honderdtal keren voor dat er wel een Nederlandse naam is voor een ondersoort, maar niet voor de soort. Ik behoud dan een naam uit een eerdere editie van een flora of kies de naam voor de soort door die van de algemeenste of bekendste ondersoort te nemen en voeg s.s. toe aan de naam voor de ondersoort. Combinatienamen zoals in de Verspreidingsatlas hebben tot heel veel verwarring geleid bij het ingeven en dat probleem is nu al jaren zo goed als verdwenen. Een bekend voorbeeld is dat van Voederwikke en Voederwikke s.s.

De naam voor de soort (Ludwigia peploides) was in de vorige editie van de Heukels' Flora Kleine waterteunisbloem. Voor de soort is geen naam in de nieuwe editie.
De naam voor de ondersoort  (Ludwigia peploides subsp. montevidensis) is in de nieuwe editie Postelein-waterlepeltje en die is overgenomen.


Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Mee eens, Kleine waterteunisbloem dekte de naam prima m.i., bovendien is dan de overeenkomst met Teunisbloemen, die ook mooi maar niet leuk zijn, meteen duidelijk. De verwijzing naar Waterlepeltje in de naam gaat mank, want Waterlepeltje is niet mooi, maar wel leuk  :angel:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op augustus 24, 2020, 20:50:14 PM... Teunisbloemen, die ook mooi maar niet leuk zijn ...

Pardon? Er zijn mensen om minder vermoord...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Citaat van: Rob Koelman op augustus 24, 2020, 21:23:22 PM
Citaat van: Datura op augustus 24, 2020, 20:50:14 PM... Teunisbloemen, die ook mooi maar niet leuk zijn ...

Pardon? Er zijn mensen om minder vermoord...  ;)

Sorry: Teunisbloemen zijn niet leuk en niet mooi (bedoel je neem ik aan  :angel:)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

 ;D
Ah, dus deze constructie biedt de optie om de betere Nederlandse soortnaam te blijven gebruiken, zo had ik het nog niet bekeken B).
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Gaarne toevoegen Anthemis cladanthus. Heb ik vorig jaar al gemeld en is ook goedgekeurd door het NHN. Kan die waarneming helaas niet meer terugvinden.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Beste admins,
Ik heb me vergist. De soort bestaat al als Cladanthus mixtus
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Chenopodium album x Chenopodium giganteum is hernoemd naar: Chenopodium x reynieri (C. album x giganteum)  Ludwig & Aellen.

dirder

In welke mate zijn jullie zeker dat Lavatera cretica wel een goed synoniem is voor Malva pseudolavatera? Er is ook nog Malva cretica en dat is iets geheel anders.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

http://alienplantsbelgium.be/content/malva-pseudolavatera

Citeer(syn.: M. linnaei F. Ray, M. multiflora (Cav.) Soldano, Banfi et Galasso, Lavatera cretica L.)

dirder

Verwarrend, aangezien steeds vaker geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen Lavatera en Malva. Misschien enkel als synoniem vermelden en niet meer in te voeren?
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Nog een vraag: worden Cortaderia jubata en Cortaderia selloana als synoniem beschouwd op waarnemingen.be? Zoneen, moet alles eens herzien worden, denk ik.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Citaat van: dirder op november 03, 2020, 16:38:48 PM
Verwarrend, aangezien steeds vaker geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen Lavatera en Malva. Misschien enkel als synoniem vermelden en niet meer in te voeren?
Het principe van een vermeld synoniem is dat deze ook in te voeren is. Aangezien ze nog in oudere drukken van de Flora's vermeld is, lijkt me dat deze ook op waarnemingen.be beschikbaar moet zijn.

Ik zou me er verder niet druk om maken; het aantal meldingen zal zeer gering zijn, ook van Malva cretica trouwens, dus dat is goed per waarneming op te lossen.