Er worden inderdaad de boktorren die je aanhaalt mee bedoeld. In plantentermen zouden dit adventieven zijn (meegelifte planten met bijvoorbeeld granen), maar ik heb vervolgens destijds alle uitheemse soorten die term gegeven. Gewoon om aan te geven dat ze niet inheems zijn en dat ik vervolgens niet continu aanpassingen moet doen binnen 2 (a,b,c,d). Dan krijg je hier discussies over het aantal populaties en het aantal jaar dat de soort al voorkomt en (de wijze van) eventuele voortplanting en dat is werkelijk zonde van de tijd. 2c Exotic vond ik minder passen en de Nederlandse vertaling (Exoot / inburgerend) stond me minder aan. 2d Incidental is in ieder geval voor een aanzienlijk deel juist. Dat weinigen weten wat het precies is (behalve dan dat het niet inheems is), helpt ook.
Keuze 2 zou zijn alles naar naar 2c Exotic (Exoot / inburgerend) over te zetten. Ik weet niet of dat de vele uren werk waard is en ik vind de term voor de adventieven (die vaak exotisch noch inburgerend zijn) niet juist.
Keuze 3 is alle termen binnen 2 zo goed mogelijk toe te passen. Voor een aanzienlijk deel kunnen die worden overgenomen uit het soortenregister. Ik vrees dat er geen admin is die daar (blijvend) tijd voor wil maken.
Ik zou het gewoon laten zoals het is en niet over de bodem roeren.