Hoofdmenu

Hymenoscyphus

Gestart door Ismael, juli 05, 2008, 22:44:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Tussen mos deze dacht ik hymenoscyphus. Ik meen deze al eens eerder te hebben gezien maar ben t ff kwijt. Niet op hout voorzover ik kon nagaan. Onderkant wit en met een wit steeltje.
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Ismael bij deze dingetjes heb je echt een mic. nodig, heb je ze zo gedetermineerd. Lijkt me niet H. calycula, moet op twijgjes of verhoute kruidstengeltjes zitten. zou me verbazen als dit Hymenoscyphus is.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

CiteerIsmael bij deze dingetjes heb je echt een mic. nodig, heb je ze zo gedetermineerd. Lijkt me niet H. calycula, moet op twijgjes of verhoute kruidstengeltjes zitten. zou me verbazen als dit Hymenoscyphus is.
Kweet t Henk  :rolleyes: Maar wie weet heeft iemand een helder moment  :wub:  
Groeten Ismaël Wind

knabenkraut

Nog een foto maar nu vanaf de zijkant genomen.
groetjes,
Dini

knabenkraut

En nog een aanvulling.
groetjes,
Dini

knabenkraut

#5
Sp. 9.6 X 4.8 met meestal 2 druppels. Vorm van sporen lijkt op Podophacidium xanthomelum maar de gevonden soort heeft bij de basis gevorkte paraphysen.
groetjes,
Dini

Ismael

#6
Ha Dini toch sporen gevonden mooi :duim: Als ik de nordic lees over dez soort dan klopt het niet helemaal nee. De buitenkant zou donkerbruin/zwart zijn en donzig! In het geheel niet het geval helaas. Ook zijn de sporen iets te klein. Wel zegtie dat de paraphysen gevorkt zijn aan de bovenkant. Ik ben nog ant zoeken...

http://www.helotiales.nl/Species/Podophaci...anthomelum.html
Groeten Ismaël Wind

knabenkraut

Hoi Ismael,

Het ging me meer om de vorm van de sporen aan te geven.
Paraphysen zijn buiten het gevorkte om totaal anders.
Nog kontakt gehad met Atte?
groetjes,
Dini

Ismael

CiteerHoi Ismael,

Het ging me meer om de vorm van de sporen aan te geven.
Paraphysen zijn buiten het gevorkte om totaal anders.
Nog kontakt gehad met Atte?
Ja dat dacht ik al maar goed, toch ff die kant op gekeken. Nee nog niet wel met Stip, stuur het morgen naar hem op.
Groeten Ismaël Wind

Ismael

zo 1 jaar later, ze staan er weer. Naar Stip opgestuurd en het is Phaeohelotium monticola  Bruinsporig Sapbekertje. Niet erg algemeen geloof ik. Wie geduld heeft he  :angel:  :blink:
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

De aanhouder wint! Mooi vondst! Gefeliciteerd!
Groeten van Christiane