Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Rupsen van de schijn-piramidevlinder hebben volgens de Vlinderstichting een scherpe rode punt:
"Kenmerken rups Amphipyra berbera
Tot 42 mm; lijkt sterk op A. pyramidea, maar de bult op segment elf is minder scherp driehoekig en heeft een scherpe rode punt; de witte vlekken op de rug komen bij elkaar en vormen een golvende lijn; borstpoten soms zwart."
"Kenmerken rups Amphipyra pyramidea
Tot 42 mm; lichaam plomp, bleek groenachtig blauw of helder groen; segment elf met een opvallende driehoekige bult met gele punt; over de rug een witte middenstreep met aan weerszijden een patroon van witte lijntjes en stippen; over de spiracula een witte lengtestreep; op de eerste twee segmenten wordt de gehele witte tekening geelachtig; kop lichtgroen met aan weerszijden een witte streep."
Bij waarnemingen van de rups van de piramidevlinder - A. pyramidea staan foto's van rupsen met een rode punt, die goedgekeurd zijn.
Hmm, ik ben niet zo zeker van of de kleur van de punt echt een hard kenmerk is - ik gebruik dat kenmerk in ieder geval zelden bij de determinatie. Wel zijn een felrode punt en een hele scherpe punt een indicatie dat de kans dat het een schijn-piramidevlinder is groot is, maar zelf heb ik als kenmerk geleerd dat de zijlijn bij de piramidevlinder op segmenten 3 en 4, en vaak nog op segment 5, ontbreekt, terwijl deze bij de schijn-piramidevlinder praktisch helemaal doorloopt. Dit kan nog wel eens onduidelijk zijn (zoals bij
deze schijn-piramidevlinder, waarbij de zijlijn niet heel duidelijk door loopt, zeker niet wanneer de rups weg van de foto zou kijken en dus de huid 'strakgetrokken' zou zijn). En hoe jonger de rups, des te minder sterk worden deze kenmerken. Maar bijvoorveeld bij
deze rups loopt de zijlijn duidelijk door, dus m.i. een schijn-piramidevlinder, maar er is niet eens echt van een punt te spreken (laat staan dat ie rood is). En
deze rups zou ik juist wel weer een piramidevlinder noemen, ondanks dat ie een duidelijke rode punt heeft.
Inderdaad zie ik veel als piramidevlinder goedgekeurde rupsen die m.i. schijn-piramidevlinders zijn. Voor zover ik nu heb gezien zijn deze allemaal beoordeeld door Willem Oosterhof, dus ik hoop dat hij dit topic leest en er zelf even goed naar kijkt. Anders moet er even een berichtje naar hem uitgezet worden.