Hoofdmenu

plat beertje

Gestart door Henk Halfwerk, juli 03, 2008, 22:27:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Halfwerk

Dit lijkt mij een Eilema lurideola, klopt dit ?
Henk

H. Meijer


niekl

heldergele achterpoten, lijkt mij E.complana.

mvrgr
Niek
mvrgr.
Niek Louwers

Sjoerd Radstaak

Citeerheldergele achterpoten, lijkt mij E.complana.

mvrgr
Niek
Die hebben toch een gele kraag? Zie een grijs vlakje hier. Vind persoonlijk ook de houding niet 'des Streepkokerbeertje', zo met de vleugels plat boven het lichaam
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

H. Meijer

De volgende kenmerken zijn doorslaggevend om lurideola en complana van elkaar te onderscheiden, halskraag al of niet helemaal geel, opgerolde vleugels of niet en de gele baan van de buitenrand al of niet versmald.
Het kenmerk van heldergele achterpoten ken ik niet.

Dus volgens mij toch lurideola.

Hilco






Sjoerd Radstaak

Hierop aansluitend, een eigen foto: vriend van me vond het een Naaldboombeertje...wat het sowieso niet is denk ik (oa kleur borststuk en te veel contrast). Ik twijfel vooral vooral vanwege het ietwat grijzige borststuk en de ietwat grijzige kraag - al is het niet overtuigend. Vleugels liggen plat, pleit tegen Streepkoker...neig dus naar Plat Beertje, maar kan iemand dit bevestigen?
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

han.endt

CiteerRob de Vos had nog een aanvullende opmerking:
"De kleur van de poten geldt alleen voor de ACHTERpoten! De voor- en
middelpoten zijn bij alle drie de soorten donker (met wat geel aan de basis)."

Dus de kenmerken worden als volgt:

complana: gele costale streep loopt door, opgevouwen als kokertje, kraag helemaal geel, gele achterpoten.
lurideola: gele costale streep loopt af, vlak opgevouwen, bredere vleugels dan complana, kraag geel met grijze vlek, gele achterpoten.
vrouwtje depressa: gele costale streep loopt af, vlak en breed opgevouwen, kraag helemaal geel, donkere achterpoten.

Sjoerd Radstaak

Nav van bovenstaand toont mijn foto een vrouwtje Naaldboombeertje (E. depressa) vanwege de zwarte achterpoten?
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

niekl

Hilco ik ben om voor lurideola.

Han, als je de kopie nog hebt liggen zou ik dan een cc'tje van je kunnen krijgen ?

met dank !

mvrgr
Niek
mvrgr.
Niek Louwers

wim veraghtert

CiteerNav van bovenstaand toont mijn foto een vrouwtje Naaldboombeertje (E. depressa) vanwege de zwarte achterpoten?
Voor mij ook zonder twijfel een Naaldboombeertje.
admin nachtvlinders waarnemingen.be