Determinatie II

Gestart door Elachista, maart 23, 2006, 19:16:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Citeernr 4, geen Roodporiehoutzwam? Lijkt volgens mij sterk op een ouder exemplaar.
Hallo Arno,

Roodporiehoutzwam is platter, meer cirkelvormig(smallere aanhechting) hebben een meer lamelachtige structuur in de buisjes en de kleur ervan is bovendien bruiner. Juist als ze oud zijn zijn ze erg bruin en plat.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Vanavond als ik thuis ben zal ik nog eens in mijn foto's duiken. Heb nog wat foto's liggen van oude exemplaren welke er volgens mij veel op lijken, maar ik kan me vergissen.  Je hoort het wel. :)  

Arno van Stipdonk

Roodporiehoutzwam:

Arno van Stipdonk

van boven:

Arno van Stipdonk

Aanhechting is inderdaad anders en de vorm van de buisjes ook. Deze lopen rechter. Kleurverschil valt volgens mij nogal mee. Exemplaren op mijn foto zijn overigens iets lichter van kleur dan op de foto.
Conclusie: Elzeweerschijnzwam?  

Corryabbink

#35
Hoi Arno,

Ik heb wel 50 foto's van Roodporie houtzwam maar geen enkele onderkant zoals jij haar op de foto laat zien. Allemaal grover en lamelachtiger.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Ik vond ze ook nogal vreemd, maar weet wel 100 % zeker dat het roodporiehoutzwam is. Deze groeiden vlak bij mijn werk en heb ik een hele tijd in de gaten gehouden. Ik weet dat we toen bij meerdere waarnemingen op dit forum zaten te dubben tussen deze twee soorten. Daarom heb ik toen deze foto's gemaakt....
Variabele soorten die nogal op elkaar kunnen lijken als ze ouder zijn.

Corryabbink

Hallo Arno,

Ik betwijfel de waarneming ook niet en  heb zelf wel iets in die richting gevonden maar zoveel afwijkend niet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

De exemplaren op mijn foto waren op het begin ook meer lamelachtig. Doordat ze zover doorgezakt zijn, zijn het meer echte buisjes geworden.

Corryabbink

CiteerAanhechting is inderdaad anders en de vorm van de buisjes ook. Deze lopen rechter. Kleurverschil valt volgens mij nogal mee. Exemplaren op mijn foto zijn overigens iets lichter van kleur dan op de foto.
Conclusie: Elzeweerschijnzwam?
Je brengt me aan het twijfelen. Volgens mij lijkt ze wat kleur betreft op Roodporie ook de manier waarop verspreid ze op de boom zitten. Bovendien mis ik voor Weerschijn de mooie golvende rand. Al met al neig ik meer tot Roodporie al vind ik het een twijfelgeval.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Tja, bij mij is het probleem dat ik nog nooit de Elzenweerschijnzwam gevonden heb. Nr. 4 wijkt ook nog wel wat af van mijn exemplaren, maar ze kunnen erg variabel zijn.
Als ik nu moet kiezen is het ook Roodporie, misschien dat iemand anders de doorslag kan geven?

Danielle

Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=377925
8 = ?
Is dit niet gewoon eikebloedzwam? Is dit gecheckt IRL?

Dit is toen niet gechecked, 'k was toen nog niet op de hoogte van de ontmaskeringstruckjes.

Zal ik de waarneming maar verwijderen?

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

fungi_nl

nee hoor, we wachten op nog meer reactie's.