Hoofdmenu

Bunzing?

Gestart door ahjoon, juli 01, 2008, 22:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ahjoon

Hallo,

Kan iemand bevestigen dat ik hier een bunzing heb gezien?

Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

logico

#1
Ik zie hier geen bunzing in..
Waar is de foto genomen?

Te licht voor een bunzing...
De verhoudingen voor een bunzing kloppen niet..

Het dier lijkt naar rechts te kijken?
Zeer lange, dikke nek met relatief kleine kop?
Lijkt wel of het dier geen staart heeft?


Heb je meer foto's?
Met vriendelijke groet,
Patrick

LakeSide

Volgens mij kijk je verkeerd om. Volgens mij is dat lange ding dat naar 'rechts kijkt' z'n staart en zit z'n kop links, dicht bij de grond.
Wat het is zou ik verder echt niet weten :)

tekenaar

heb je meer foto's? Geeft niet als ze slecht zijn, alle info helpt! Ik vraag me ook af hoe ik tegen deze foto aan moet kijken ... kop of staart?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

logico

CiteerVolgens mij kijk je verkeerd om. Volgens mij is dat lange ding dat naar 'rechts kijkt' z'n staart en zit z'n kop links, dicht bij de grond.
Wat het is zou ik verder echt niet weten :)
Dan zou de staart.. naar mijn inziens.. nog te fors zijn voor een bunzing.
Met vriendelijke groet,
Patrick

rob_jansson

Hi,

Lijkt mij een Eekhoorn die naar je toe komt lopen?

Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

logico

ja dat is hem!! Heel goed!! Daar kan ik het helemaal mee eens zijn!


Goed hoor.. Ik kon er echt niet opkomen  :duim:  :duim:  :duim:  
Met vriendelijke groet,
Patrick

ahjoon

#7
Citeer
Het dier lijkt naar rechts te kijken?
Zeer lange, dikke nek met relatief kleine kop?
Lijkt wel of het dier geen staart heeft?
Exact!

Het dier had het formaat van een huiskat. Rende overdag voor mij uit op het paadje dat ook op de foto te zien is. Dacht eerst even aan een hondje (teckel), maar die lange nek kan ik totaal niet plaatsen!

Ik heb thuis nog wat foto's waarbij het dier van me af rent (kan me herinneren dat dit een beetje zwalkend ging, van links naar rechts over het paadje), die zijn echter vrij donker door de schaduw van de bomen boven het pad. Ik zal ze posten.

De foto is genomen in hartje ZH.

En een eekhoorn... nee hoor!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

drspeeten

als je inzoomt op de foto zie je een witte snuit, of heb ik het mis?
het doet me nog het meest aan een rode panda denken qua gezicht maar dan klopt de staart weer niet. bovendien is een rode panda niet erg waarschijnlijk in nl.
ik ben benieuwd wat het wordt.

logico

Citeer
Citeer
Het dier lijkt naar rechts te kijken?
Zeer lange, dikke nek met relatief kleine kop?
Lijkt wel of het dier geen staart heeft?
Exact!

Het dier had het formaat van een huiskat. Rende overdag voor mij uit op het paadje dat ook op de foto te zien is. Dacht eerst even aan een hondje (teckel), maar die lange nek kan ik totaal niet plaatsen!

Ik heb thuis nog wat foto's waarbij het dier van me af rent (kan me herinneren dat dit een beetje zwalkend ging, van links naar rechts over het paadje), die zijn echter vrij donker door de schaduw van de bomen boven het pad. Ik zal ze posten.

De foto is genomen in hartje ZH.

En een eekhoorn... nee hoor!
Ik ben benieuwd naar je andere foto's!

Maar je weet dus zeker dat het lange uitsteeksel geen staart is opv kop en het dier, zoals ik zei, naar rechts lijkt te kijken?

Ik wacht met spanneing op je foto's!! Interessant dit!
Met vriendelijke groet,
Patrick

ahjoon

#10
Nou, hierbij de foto's teneinde dit mysterie op te lossen..

(zie ik hier oortjes?)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

ahjoon

#11
..
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

evertdirks

Waar heb je dit gezien?
Ik zou bijna denken aan een otter.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

#13
Die kwam in mijn gedachten ook even naar boven als kandidaat Evert.

Ik heb moeite met het inschatten van de maat. Een volwassen otter is erg groot hoor. Groter als een gemiddelde kat.

Hartje Zuid Holland is ook niet echt een ottergebied.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik sluit een ontsnapte nerts niet uit.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

Ik dacht ook al Amerikaanse Nerts oid,


Zie ik nou een grote witte bef bij de laatste foto?

logico

Inschatten van de grootte is inderdaad erg moeilijk. Als je de verhoudingen ziet van nek en kop dan zou je bijna zeggen otter.

Maar op de foto waar het dier naar de foto maker kijkt zie je toch meer het nerts achtige. Dus ik zou ook voor amerikaanse nerts gaan.
Met vriendelijke groet,
Patrick

rob_jansson

Hi,

Beter was om die pic's direct te posten en daarbij grootte, het gedrag, en looprichting etc vermeld. Hoe completer hoe beter.
Daarmee wordt het determineren door anderen steeds makkelijker.

Wel leuk om te zien als je van bovenstaande geen idee hebt, hoe iedereen aan het puzzelen slaat.

Inderdaad, een Amerikaanse Nerts lijkt mij erg aannemelijk. Leuke waarneming.

Als ik de foto's bekijk en afga op de door jou vermelde grootte dan is een Otter absoluut uitgesloten, zeker gezien het formaat en het ontbreken van de typische Otter staart.

Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

wimtegels

Citeer
Als ik de foto's bekijk en afga op de door jou vermelde grootte dan is een Otter absoluut uitgesloten, zeker gezien het formaat en het ontbreken van de typische Otter staart.
Het ontbreken van de juiste staart is ook voor mij een belangrijk kenmerk.

Grootte van een dier is leeftijdsafhankelijk. Maar het dier lijkt me te klein voor een dier van vorig jaar en waarschijnlijk te groot voor een jong van dit jaar.  En ik geloof dat de datum van de waarneming nog nergens in dit topic staat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rob_jansson

CiteerHet ontbreken van de juiste staart is ook voor mij een belangrijk kenmerk.

Grootte van een dier is leeftijdsafhankelijk. Maar het dier lijkt me te klein voor een dier van vorig jaar en waarschijnlijk te groot voor een jong van dit jaar.
Ha Wim,

Helemaal met je eens, had ook al rekening met data gehouden, maar dit vond ik niet relevant meer, aangezien ik de typische staart miste.

Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

wimtegels

Dus Arjan de conclusie is dat je waarschijnlijk een Amerikaanse nerts gezien hebt.

Misschien is het goed als je even via google afbeeldingen wat plaatjes van dit ider bekijkt en hier post of dat overeenkomt met hetgeen je gezien hebt.

Dan kunnen we daarmee waarschijnlijk de determinatie van je foto afronden.

via onderstaande link zie je een kaart met de overige waarnemingen van nertsen op waarneming.nl Er zijn al enkele waarnemingen uit Zuid Holland.

http://waarneming.nl/soort.php?id=18418&wn...m_tm=&tab=kaart
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

#21
CiteerDus Arjan de conclusie is dat je waarschijnlijk een Amerikaanse nerts gezien hebt.

Misschien is het goed als je even via google afbeeldingen wat plaatjes van dit ider bekijkt en hier post of dat overeenkomt met hetgeen je gezien hebt.

Dan kunnen we daarmee waarschijnlijk de determinatie van je foto afronden.

via onderstaande link zie je een kaart met de overige waarnemingen van nertsen op waarneming.nl Er zijn al enkele waarnemingen uit Zuid Holland.

http://waarneming.nl/soort.php?id=18418&wn...m_tm=&tab=kaart
Gezien de locatie lijkt mij een amerikaanse nerts het meest waarschijnelijk

B) Evert

P.S. Otter was slechts een gok wegens de vermelde grote, Een amerikaanse nerts is toch echt flink kleiner dan een volwassen kat.
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

Dat veel kleiner valt wel mee. Wel slanker en langgerekter
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ahjoon

Hallo,

Ja, ik denk dat Amerikaanse Nerts het meest waarschijnlijk is, leuk!
Bedankt voor het meedenken allemaal.


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

mlahaye

Heren (en dames),

De foto is mij bekend, maar ik heb lange tijd geen definitieve soortsnaam durven toekennen. Nu met de extra foto's (had ik maar eerder geweten van het bestaan daarvan!) houd ik het op een hermelijn en wel op grond van de volgende kenmerken:

* grootte: te zien is een slanke marter, maar niet enorme fors of breed. Dat sluit otter en das uit.
* kleur: mooie rood-bruine vacht, wat steenmarter, boommarter, bunzing en amerikaanse nerts uitsluiten. Voornoemde soorten zijn allen bruin-zwart, waarvan steen- en boommarter met een dikke pluim-staart.

Blijft over: wezel en hermelijn. Ook de witte keelvlek duidt op wezel/hermelijn. Wezel heeft echter een echt kort staartje, terwijl op de foto's een duidelijke staart te zien is.

Conclusie: hermelijn.

Moeilijke foto, maar dank voor deze leerzame quiz!

Maurice
admin zoogdieren

logico

#25
Dat stemt totaal niet overeen met de grootte die de waarnemer omschrijft.

Hermelijn mannetje max ongeveer 29,7 cm. Dat nogal wat kleiner dan de gemiddelde huiskat.

Op de foto lijkt hij ook zwaarder en groffer dan een hermelijn.
En ik vind de foto's te vaag om te zeggen dat het dier " een mooie roodbruine vacht" heeft.

Dan nog kan de vacht van een steenmarter varrieren van licht bruine tot zwart bruine vacht. Daar kan ook de meer rood bruine vacht zoals jij die omschrijft, onder vallen.

Duidelijk is toch wel de "witte" bef/keelvlek. Wat dan toch weer de amerikaanse nerts uitsluit. De Amerikaanse nerts heeft alleen wit aan de onderlip

Niet dat ik persee gelijk wil hebben maar ik vind het te onzeker om iets te benoemen. In het geval van een hermelijn al helemaal.

Ik zeg.. onzeker.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tim Asbreuk

#26
CiteerIk zeg.. onzeker.

Ben ik het mee eens, ik vind eigenlijk geen enkel kenmerk echt duidelijk. Die lichte borst kan ook nog wel eens door de licht inval komen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

logico

Citeer
CiteerIk zeg.. onzeker.

Ben ik het mee eens, ik vind eigenlijk geen enkel kenmerk echt duidelijk. Die lichte borst kan ook nog wel eens door de licht inval komen.
helemaal mee eens :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

mlahaye

Kijk nog maar eens goed naar de tweede foto. De staart is daarop duidelijk zichtbaar: half-lang, beetje smal aan het begin en aan het eind verdikt. Typisch vorm van een hermelijn.
Het diertje (hermelijn!) op de foto komt qua grootte niet in de buurt van een (kleine) huiskat. Veel te laag op de poten. Mijn ervaring is dat waarnemers de grootte vaak erg lastig kunnen inschatten, dus daar hecht ik weinig waarde aan.

Kortom, ik vind het een hermelijn, maar invoeren als soort onbekend of met een ? is natuurlijk ook prima.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

wimtegels

Op basis van de opmerkingen van Maurice kan ik goed meegaan in de keuze voor hermelijn.

Ben ik benieuwd wat Arjan er van vindt als hij plaatjes van hermelijn en nerts op google vergelijkt?

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels