Zakdragers, Psychidae (1: maart-april)

Gestart door acherontia, maart 22, 2006, 22:09:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Je zou haast de status wel kunnen aanpassen en er "vrij algemeen" van kunnen maken..
Groet,
Tymo

zakdrager

CiteerNu ook in de Hoekse waard Luffia lapidella

ongeveer 25 stuks waargenomen op oude grove lindestammen. 5 stammen bekeken.
RD: 087.7-426.0 grootte: 3-6 mm
Allemaal aan de noordoostkant van de stam (uit de wind?)
ook lege zakjes gevonden en zakjes met een gaatje op de zijkant (?)
Kees, gefeliciteerd. Nieuwe soort voor de Hoeksche Waard en weer een stukje oostelijker. Op richting Dordrecht, Biesbosch en de Alblasserwaard!
Het is minder waarschijnlijk dat de lege zakjes die je gevonden hebt recent verlaten zijn door de rups. Veel waarschijnlijker is dat het gewoon zakjes zijn van de beesten die vorig jaar juli zijn ontpopt. Als je zakdragers zoekt, bestaat vaak meer dan de helft uit oude, lege zakken.
Lege zakjes zijn niet altijd op naam te brengen, maar als het om lapidella gaat is het nog relatief makkelijk.

Henk

zakdrager

CiteerJe zou haast de status wel kunnen aanpassen en er "vrij algemeen" van kunnen maken..
Hoi Tymo, dat denk ik niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat hij gemiddeld genomen in Nederland zeer zeldzaam is, behalve in het zuidwesten waar hij zeer algemeen is. Om die reden lijkt het mij ook interessant om de exacte areaalgrens te bepalen en daar leveren deze door Jeroen gestarte pagina's nu al een heel nuttige bijdrage aan.

Henk

han.endt

Hallo mede-zakdragerzoekers :) :

Ik heb vandaag tussen Garderen en Ermelo wat zakjes van zakdragers gevonden:

Op een beuk net buiten Garderen vijf van deze mij onbekende:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094813

Op de stamvoet twee, naar mijn idee, mannetjes van deze soort:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094821

In het Speulderbos twee Taleporia tubulosa, wederom op een beuk:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094833

Op een beuk bij de Drieërweg vlakbij Ermelo deze onbekende:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094843

En tot slot ook hier een Taleporia tubulosa op dezelfde boom:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094846

Ik hoop dat jullie wat van mijn onbekende kunnen maken.

acherontia

Hoi Han,

Leuk!!! De onbekende zakken zijn zonder meer Proutia betulina zo vind ik ze ook veel. De vlindertjes kan ik je niet mee helpen, zal straks de boeken er eens bij pakken. Gedaan en die vlindertjes zijn Bankesia conspurcatella. De zakjes van die laatse vind ik ook veel op beuk en dan weer vooral achter loszittende stukken schors. Kortom leuke vondsten gezien de 10 soorten die Henk noemde heb je er nog een stuk of 6 te gaan :P

Groeten,

Jeroen

han.endt

Jeroen bedankt! Dan horen die vlindertjes er toch niet bij. Het zijn dan toch Tineinae. Mogelijk Monopis. Ze kwamen me al bekend voor, maar ik heb zelf ook nog niet verder gezocht.

acherontia

Vlindertjes zijn volgens mij Bankesia conspurcatella, een zakdrager dus!

Jeroen

P.S. Had mijn eerdere bericht aangepast.....  

han.endt

CiteerVlindertjes zijn volgens mij Bankesia conspurcatella, een zakdrager dus!

Jeroen

P.S. Had mijn eerdere bericht aangepast.....
Ik heb het gezien Jeroen. Bankesia conspurcatella. Dat is helemaal leuk!
Vier zakdragers (Psyche casta ook) op een middag.

zakdrager

CiteerHallo mede-zakdragerzoekers :) :

Ik heb vandaag tussen Garderen en Ermelo wat zakjes van zakdragers gevonden:

Op een beuk net buiten Garderen vijf van deze mij onbekende:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1094813

Hoi Han,
blijkbaar heb ik je uitgedaagd .......en met succes. Als je deze soorten kunt vinden, is er hoop dat je de tien gaat halen!

Ik heb niks toe te voegen aan de reactie van Jeroen behalve dat de twee linker foto's van je eerste link niet perse betulina zijn. Het zou heel goed kunnen maar het kan wat mij betreft evt. ook casta zijn. Het verschil is niet altijd scherp af te bakenen, er zijn overgangen qua zakbekleding. De rechter van de drie foto's is in ieder geval wel een typische betulina.  
Ik kan me voorstellen dat Jeroen bij de foto van de conspurcatella's blijkbaar eerst dacht aan een Tineide (ik heb zijn oorspronkelijke bericht niet gelezen). Conspurcatella mannetjes lijken inderdaad erg op een tineide. Dat geldt ook voor een deel van de mannetjes van de andere soorten. Ze zijn dan ook zeer verwant en zitten in dezelfde superfamilie.

Tip 1: op de Ermelosche heide kun je villosella-zakken vinden (en misschien ook wel Canephora hirsuta). Die zijn echt groot, meerdere centimeters. Mannetjes verpoppen in de hei, vrouwtjes zoeken graag boomstammen en paaltjes op (tot zo'n halve meter boven de grond). Beste zoektijd is zo vanaf half mei. Zelf heb ik momenteel een villosella-kweek lopen afkomstig van de Ermelosche heide.

Tip 2: Verder kun je met mooi, zonnig weer op je buik in de hei gaan liggen (vooral op de wat meer open, zanderige stukken met Cladonia korstmossen) en kijken of je misschien konijnekeutels ziet die aan het lopen zijn. Neem er even de tijd voor. Als er dan ook nog blad-, schors-, tak- of mosstukjes op die konijnekeutel zitten en je ziet bij nader inzien een donkere rupsenkop aan de voorkant, dan heb je Ptilocephala plumifera gevonden.
Waarschijnlijk kan het nog net of je bent net te laat (omdat ze nu gaan verpoppen en dan niet meer lopen), maar vanaf juli kun je dan weer op zoek naar halve konijnekeutels! Zo tegen september zijn ze dan weer vrijwel volgroeid. Eind april/begin mei kun je overdag het kleine, zwarte mannetje zien vliegen, vrij laag over de hei.

Henk

zakdrager

Ik weet niet zo goed hoe dat werkt op waarneming.nl maar hoe zorg je dat potentieel geinteresseerde mensen het topic lezen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat kevermensen en korstmoszoekers ook zakdragers tegenkomen zonder het te weten.

Henk

Kees v.d.Berg

Citeer
CiteerNu ook in de Hoekse waard Luffia lapidella

ongeveer 25 stuks waargenomen op oude grove lindestammen. 5 stammen bekeken.
RD: 087.7-426.0 grootte: 3-6 mm
Allemaal aan de noordoostkant van de stam (uit de wind?)
ook lege zakjes gevonden en zakjes met een gaatje op de zijkant (?)
Kees, gefeliciteerd. Nieuwe soort voor de Hoeksche Waard en weer een stukje oostelijker. Op richting Dordrecht, Biesbosch en de Alblasserwaard!
Het is minder waarschijnlijk dat de lege zakjes die je gevonden hebt recent verlaten zijn door de rups. Veel waarschijnlijker is dat het gewoon zakjes zijn van de beesten die vorig jaar juli zijn ontpopt. Als je zakdragers zoekt, bestaat vaak meer dan de helft uit oude, lege zakken.
Lege zakjes zijn niet altijd op naam te brengen, maar als het om lapidella gaat is het nog relatief makkelijk.

Henk
Er waren zeker veel lege zakjes maar ook een paar wandelende, daarnaast ook veelop oudezakjes lijkende coconnetjes van andere insecten waar een citinevorm nog vaag zichtbaar was.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

CiteerIk heb niks toe te voegen aan de reactie van Jeroen behalve dat de twee linker foto's van je eerste link niet perse betulina zijn. Het zou heel goed kunnen maar het kan wat mij betreft evt. ook casta zijn. Het verschil is niet altijd scherp af te bakenen, er zijn overgangen qua zakbekleding. De rechter van de drie foto's is in ieder geval wel een typische betulina. 
Ik kan me voorstellen dat Jeroen bij de foto van de conspurcatella's blijkbaar eerst dacht aan een Tineide (ik heb zijn oorspronkelijke bericht niet gelezen).
Hallo Henk,

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker op letten.
Het zakje op mijn hand was hooguit 2,5 mm. groot. Kan dat bij de determinatie helpen?

Jeroen dacht overigens direct aan Bankesia conspurcatella. Toen ik zag dat het geen betulina's konden zijn dacht ik direct aan een tineïde. Inderdaad wegens de grote gelijkenis met enkele soorten die ik daarvan op licht heb gehad. Een beetje voorbarig, maar ik had nog niet echt naar de identiteit van deze exemplaren gezocht.

acherontia

De zakjes van Bankesia conspurcatella vind ik vooral achter loszittende stukken schors van beuken. Wanneer je een dode beuk treft en daar stukken schors van afbreekt zie je veelal de perfect gecamoufleerde zakjes zitten (soms enkele tientallen bij elkaar). Als ze al uitgekomen zijn steekt de lege pophuls uit het zakje:

De mannelijke vlinders zijn, zoals ook Han al aangaf, opvallend veel aan de voet van beukenbomen aan te treffen:

Groeten,

Jeroen

P.S. Henk, mijn lens doet het weer!

han.endt

CiteerOok ik wil daar best meer info over. Leuke groep. Op de muren van mijn huis en garage zitten tientallen zakjesdragers. Gezien de opbouw van het huisje bijna altijd dezelfde. En zonder op te scheppen heb ik een leuke foto van een kleinere vastgemaakt aan een grotere en zo te zien twee verschillende soorten:

Groetjes,

Hans
Het zou hier ook kunnen gaan om Proutia betulina op Psyche casta?

zakdrager

Citeer
daarnaast ook veelop oudezakjes lijkende coconnetjes van andere insecten waar een citinevorm nog vaag zichtbaar was.
Kees, je maakt me nieuwsgierig wat voor coconnetjes dan zouden kunnen zijn!

Henk

zakdrager

Citeer
Hallo Henk,

Het zakje op mijn hand was hooguit 2,5 mm. groot. Kan dat bij de determinatie helpen?

Han,

2,5 mm kan heel goed in deze tijd van het jaar voor zowel casta als betulina, al zul je ze ook al groter kunnen aantreffen. Van zowel casta als betulina overwinteren de rupsjes niet allemaal in hetzelfde stadium, vandaar het verschil in grootte.

Henk

zakdrager

Citeer
CiteerIk kan me voorstellen dat Jeroen bij de foto van de conspurcatella's blijkbaar eerst dacht aan een Tineide (ik heb zijn oorspronkelijke bericht niet gelezen).
Hallo Henk,

Jeroen dacht overigens direct aan Bankesia conspurcatella.
OK Han,

Ik dacht dat omdat Jeroen schreef dat hij zijn bericht had aangepast maar het werd me uit de berichten inderdaad niet helemaal duidelijk wie wat dacht.

Henk

Kees v.d.Berg

Citeer
Citeer
daarnaast ook veelop oudezakjes lijkende coconnetjes van andere insecten waar een citinevorm nog vaag zichtbaar was.

Henk
Bij deze de twijfelachtige coconnetjes
http://www.waarneming.nl/fotonew/7/39507.jpg
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39508&w=640&h=480
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39509&w=640&h=480

ik hoop datje er wat mee kunt.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg

zakdrager

CiteerDe zakjes van Bankesia conspurcatella vind ik vooral achter loszittende stukken schors van beuken. Wanneer je een dode beuk treft en daar stukken schors van afbreekt zie je veelal de perfect gecamoufleerde zakjes zitten (soms enkele tientallen bij elkaar). Als ze al uitgekomen zijn steekt de lege pophuls uit het zakje:

De mannelijke vlinders zijn, zoals ook Han al aangaf, opvallend veel aan de voet van beukenbomen aan te treffen:

Groeten,

Jeroen

P.S. Henk, mijn lens doet het weer!
Hoi Jeroen,

geweldig dat je lens het weer doet. Zie je nog kans lapidella's te pesten en het bouwen van een nieuw zakje vast te leggen. Dat zou echt bijzonder zijn (al moet ik het nog checken bij de echte experts).

Zeer fraaie foto's van conspurcatella. Even voor de lezertjes: de zak van conspurcatella is in het echt 7-8 mm en kan heel erg op die van triquetrella lijken. Als je heel veel zakken langs hebt zien komen, kun je bij de 'typische' zakken wel verschil zien (conspurcatella: zak is vaak donker (door de houtige deeltjes), slanker en slapper; triquetrella zakken zijn vaak licht door de zandkorreltjes, boller en harder) maar het blijft toch vaak erg lastig. Om die reden moet je bij zakjes waar de pophuid nog uitsteekt die absoluut bewaren. Vooral het kopborststuk van de pophuid van de vrouwtjes wordt veel gebruikt voor de determinatie. Helaas is dat ook het stukje pophuid dat nou juist vaak ontbreekt omdat het er het eerst afvalt.

De foto van het mannetje is ook superb. Zie je nog kans een foto te maken die recht gericht is op het lijf (frontaal)? Dan kun je heel goed zien wat zijn zithouding is. Als je de vlinder namelijk recht op zijn lichaam kijkt op een stam is het niet meer dan een heel dun streepje met de poten een beetje zijwaarts geplaatst. Zo vond ik ze in ieder geval vandaag bij harde wind onderaan op de stammen van Amerikaanse eik.
Overigens hoef je ze zeker niet alleen op beuk en Amerikaanse eik te zoeken, ik heb ze op zeker 6 boomsoorten en op paaltjes gevonden. Maar beuk en amerikaanse eik zoeken wel relatief makkelijker dus het zijn geschikte boomsoorten om mee te beginnen. (tussen twee haakjes: waar je echt gek van wordt is zoeken op sparren, dat is tot nu toe de moeilijkste boomsoort om iets op te vinden).

Henk

zakdrager

Citeer
CiteerEn zonder op te scheppen heb ik een leuke foto van een kleinere vastgemaakt aan een grotere en zo te zien twee verschillende soorten:

Groetjes,

Hans
Het zou hier ook kunnen gaan om Proutia betulina op Psyche casta?
Hans,
Ik ben het met Tymo's eerdere opmerking eens dat het casta op casta is. Je foto laat dus heel goed zien hoe variabel een soort kan zijn doordat ze  hun zakbekleding in een net wat verschillende omgeving bij elkaar hebben gescharreld.

Waar ze algemeen zijn zie je trouwens vaak dat hun zakken aan elkaar vastspinnen. Overigens is het ook mijn ervaring dat muren zeer productief kunnen zijn, vooral van gebouwen die in een bos staan zoals de werkschuren van SBB, transformatorhuisje, vakantiehuisjes, e.d..

Henk

zakdrager

Citeer
Citeer
Citeer

Henk
Hoi Kees,

Volgens mij zijn het allemaal oude zakken van lapidella.

Henk

Kees v.d.Berg

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Henk
Hoi Kees,

Volgens mij zijn het allemaal oude zakken van lapidella.

Henk
Da's dan mooi, we houden het zo. Bedankt Henk.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg

Danielle

Hallo,

Ik was van het weekend in Belgie en heb dit zakdragertje gevonden op een Beuk, is dit de soort Proutia betulina?

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Danielle

Groetjes,
Danielle

Danielle

Groetjes,
Danielle

Elachista

Groet,
Tymo

Danielle

Groetjes,
Danielle

zakdrager

CiteerHallo,

Ik was van het weekend in Belgie en heb dit zakdragertje gevonden op een Beuk, is dit de soort Proutia betulina?

Groetjes,
Danielle
Hoi Danielle,

En een mooie en vrij bijzondere foto want als je goed kijkt op foto 1 kun je zien dat de rups er aan de verkeerde kant uitkomt! (dat gebeurt wel vaker maar ik heb er nog niet veel foto's van gezien). De achteropening is meestal afgesloten en de opening aan de voorzijde is rond met een mooi 'kraagje'.
Bij nader inzien lijkt het haast wel of hij twee mooie openingen heeft

Henk

acherontia

Hoi Henk, allemaal,

Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de betulina zak van Danielle, zo tref je ze zo vaak aan, heb het idee dat dit meer het gevolg is van het feit dat een stuk zakbekleding aan het uiteinde is losgeraakt.... Daarbij is het beeld ook wat moeilijker in te schatten omdat er sprake is van een sterke vergroting. Mijns inziens gebruikt de rups hier gewoon de voordeur.....

Groeten,

Jeroen

acherontia

Er valt geen peil op te trekken...... Ik ben bezig, in nauw overleg met Henk, om te kijken of Luffia lapidella reageert op een wijziging in voedselaanbod, of eerder hoe Luffia lapidella reageert op een wijziging in voedselaanbod. Alle lapidella's die ik gevonden heb voeden zich exclusief met algen. Na overplaatsing op korstmossen heeft iets meer dan de helft van de rupsjes de oude algenzak verlaten en een nieuwe korstmoszak gemaakt. (dit is nogal verbazingwekkkend omdat er over het algemeen verondersteld wordt dat zakfdragers geen nieuwe zak kunnen maken).

Het lukt mij echter niet om dit te herhalen... oftwel de rupsjes blijven nu gewoon in hun zakje zitten en aan het zakje valt terug te zien op welk moment welke voedsel voorhanden was (kleuring "ringen" op de zak).... (ook rupsjes die uitsluitend op stukken schors met algen uit Rotterdam hebben gezeten...)

Ian Sims heeft veel onderzoek naar de invloed van vervuiling op zakdragers verricht en geeft als mogelijke verklaring dat de zakjes waarin de rupsen gevonden zijn met vervuilde algen bekleed waren (gevonden in hartje Rotterdam) en de rupsen puur reageerden op de aanwezigheid van schoon zakbekledingsmateriaal (korstmossen op een stuk schors afkomstig van de Veluwe) door een nieuwe zak te maken....

Kortom meer onderzoek zal nodig zijn om dit echt te begrijpen, iets waar ik niet aan toe ga komen.

Groeten,

Jeroen