duplicella

Gestart door zakdrager, januari 30, 2008, 03:32:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Tot nu toe zat ik alleen op het forum en heb ik het waarnemingen deel nooit bekeken omdat voorheen mijn registratie om de een of andere reden nooit lukte (vanaf mijn vroegere e-mail adres).

Vanavond lukte het wel, maar ik weet dus nog niet hoe een een ander precies werkt hier in de communicatie tussen waarneming.nl en forum.

Ik heb wat vragen over een determinatie. Ik zag nl. een melding van 150 duplicella's in De Bilt door Ariena Brinkman uit september vorig jaar (incl. het commentaar daarop van Tymo). Wanneer de oorspronkelijke determinatie klopt zou het een erg interessante waarneming zijn. Ik zou om te beginnen willen weten hoe groot de zakjes waren? Hoe zorg ik ervoor dat Ariena Brinkman dit leest?

Henk

Geert-Jan Kroon

Bij de details van de waarneming staat aan de rechterkant: "Email naar waarnemer". Daar kan je iemand een mailtje sturen mbt de waarneming.
Groet,

Geert-Jan Kroon

acherontia

#2
Voor zover het vanaf de foto's te zien valt vind ik de zakjes toch wel erg veel weg hebben van de duplicella-zakjes zoals ik die ken. Ik ken die soort alleen van boomstammen met algen en korstmossen erop. Bij Planken Wambuis heb ik ook twee keer een beuk gevonden waar plotseling enkele honderden duplicella's bij elkaar zaten. Vrijwel alle meegenomen zakjes produceerden toen een sluipwesp en slechts een paar een mooi vlindertje.







Groeten,

Jeroen

zakdrager

Dank je wel Geert Jan. Ik had dat gezien maar er stond bij dat dat mailtje niet mocht gaan over de determinatie omdat het forum daar voor is. Daarom heb ik dit bericht dus maar hier gepost.

Net als Jeroen was ik bij het aanschouwen van de foto's er eigenlijk vrij zeker van dat het wel duplicella is. Dan zou het een leuke waarneming zijn. Je ziet duplicella wel vaker in redelijk aantal bij elkaar, maar 150 is extreem veel. Verder vind ik ze zelf tot nu toe zelden of nooit op muren.

Henk

Hetty Soetekouw

#4

CiteerVrijwel alle meegenomen zakjes produceerden toen een sluipwesp en slechts een paar een mooi vlindertje
Als je al zakdragertjes mee wil nemen om thuis uit te laten komen, hoe zet je die dan "op de kweek"?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

zakdrager

Door ze bijv. in een plastic of glazen of andere pot of bak te stoppen samen met voedsel en ervoor te zorgen dat ze niet te droog of te nat worden en vooral ook niet te heet (niet in de volle zon). Bij voorkeur buiten op een voor de regen beschutte plek maar binnen kan ook wel, al droogt het daar vaak veel sneller uit en moet je vaker besproeien (met een plantenspuit).

Voedsel verschilt natuurlijk per soort, maar bij veel zakdragers heb je boomschors waarop algen en/of korstmos groeien nodig. Voedsel regelmatig verversen (bijv 1x per week of 2 weken) en de zakjes voorzichtig overplaatsen. Let dan wel op of ze zich al verpopt hebben want dan kun je ze beter zo laten. Meeste soorten zakdragers komen circa 10 tot 20 dagen na verpopping uit. Dus dan dagelijks controleren want ze leven maar kort.

In de praktijk vind ik vooral de regulatie van de vochtigheid soms lastig. Als je ze in gesloten potten kweekt leidt besproeiing al snel tot schimmelvorming. Hou je de potten niet gesloten dan droogt het vaak sneller uit dan je wil. Maar ik ben dan ook geen kweker met groene vingers.

Henk

acherontia

Besproeien vind ik persoonlijk niet prettig werken; een reageerbuisje met daarin een prop watten die je nat houdt en in de gesloten kleine plastic kweekbak plaatst bij de takken met korstmossen en algen werkt erg goed. Ik merk dat ik met het besproeien veel sneller schimmels krijg in de kweekbakken. Poppen van andere vlinders besproei ik ook nooit in de poppenbak staan gewoon wat potten met water (afgedekt met een doek) die zorgen voor een juiste luchtvochtigheid, ik heb nooit last van uitdroging van de poppen met deze methode. De kweekkooien staan bij mij in een houten schuur in de tuin die geheel bestemd is voor vlinder- en sluipwespenkweken. Het is inderdaad wel zaak om te voorkomen dat de boel te warm wordt......

Overwinterende eitjes bewaar ik ook op deze manier (in plaats van in de koelkast wat veel geadviseerd wordt) de koelkast is bij mij een minder beproefde methode (uitdroging!). Nu gaat het eigenlijk altijd goed met de eitjes en komen ze ook prima op het juiste moment uit.

Jeroen

Hetty Soetekouw

hartelijk bedankt voor jullie informatie!
als ik nu zakdragers uit de natuur meeneem, bijv de Taleporia tubulosa,
en ik laat die in de schuur verpoppen, heeft de uitgekomen Zakdrager dan net
zoveel kans op overleven bij uitzetten in de natuur als wanneer hij nu aan de boom verpopt?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

zakdrager

Hoi Hetty,

Of de vlinder overleeft lijkt me op zich niet zo belangrijk (ze leven sowieso maar een of enkele dagen). Het gaat om de populatie waar je hem uitgehaald hebt, m.a.w. of er voldoende voortplanting plaatsvindt. Als je daar bij zakdragers een bijdrage aan wil leveren, luistert het nogal nauw want dan moet je mannetjes eigenlijk al binnen enkele uren na uitkomen terugplaatsen willen ze een kans hebben in vergelijking met concurrerende mannetjes. Zakdragermannetjes leven vaak maar een dag en de paring vindt per soort op tamelijk vaste tijdstippen plaats, enkele uren na het uitkomen van de mannetjes.

Maar voor de overleving van de populatie maakt het allemaal niet zo veel uit denk ik en hoef je ze echt niet terug te brengen. Je kunt dan beter niet te grote hoeveelheden materiaal van 1 plek verzamelen.

Henk

PS Jeroen, bedankt voor je vochtigheidstip!