Panorpa, alweer eentje

Gestart door Niek van Wijk, juni 30, 2008, 18:46:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze Panorpa gisteren in mijn tuin. Is aan de hand van deze foto te bepalen welke soort het is?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

Hoi Niek,
CiteerIs aan de hand van deze foto te bepalen welke soort het is?
Niet echt ...

Bij vrouwtjes is het toch al wat lastiger/hachelijker dan bij mannetjes, maar als je er iets zinnigs over wilt zeggen moet je toch vooral de vleugeltekening en eventueel -adering kunnen bekijken (een shot meer op de rug dus).

Met wat er zo van de zijkant zichtbaar is maak ik er communis of vulgaris van -  en dan ietsjes eerder nog vulgaris, maar het doorslaggevende kenmerk (basaalvlek) is niet te zien. Kijk anders even in dit topic.

Wellicht als je nog meer kiekjes hebt, ook slechte, kom je er dan zelf ook uit ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Helaas heb ik alleen een shot van opzij, ze zat tussen de bladeren van een struik. Van bovenaf fotograferen was niet mogelijk
Misschien krijg ik nog een kans een dezer dagen, maar er kunnen natuurlijk meerdere soorten in mijn tuin zitten...............

Met vriendelijke groeten, Niek

grunsven

Ben het helemaal met Arp eens. Doet het meest aan vulgaris denken maar het essentiele kenmerk is niet te zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Niek van Wijk

Beste Roy,

Hartelijk dank voor je reactie.  Ik blijf proberen hem duidelijker voor de lens te krijgen.

Met vriendelijke groeten, Niek

Niek van Wijk

Hierbij een paar duidelijkere foto's

Zit ik er ver naast als ik deze voor P. vulgaris aanzie?

Met vriendelijke groet, Niek

Niek van Wijk

tweede foto

han.endt


Niek van Wijk

Beste Han,

Dank voor je reactie. Zat ik er dus toch naast.

Met vriendelijke groeten, Niek

Arp

#9
CiteerPanorpa communis.
Neeeeee ... Han wil stiekem Panorpa cognata zoveel mogelijk voor zichzelf bewaren  :grin:

Kijk eens naar die mooie effen rode kop!

De vleugeltekening is ook typisch met beide takken van de pterostigmale band wel aanwezig, maar allebei dun etc. ...

Misschien leuk om even te vergelijken: Hier kwam gisteren een cognata langs die de - volgens de literatuur - voor het noorden wat "gebruikelijkere" extreem lichte vleugeltekening heeft, maar zelfs daar kun je in aanzet hetzelfde patroon nog net in herkennen.

Wel bijzonder dat alle Panorpa cognata die hier uit NL zijn langsgekomen (dit jaar??) zo'n zware tekening hebben (met die van Niek geloof ik tot nu toe de kampioen?)  :wacko:

P.S. @Niek: Zou je haar svp willen invoeren, er zijn nog niet zoveel foto's/waarnemingen van deze soort (op alpina na - die wellicht helemaal niet (meer) voorkomt in NL - de zeldzaamste van Nederland). Voorlopig dan even als "Panorpa spec.", maar zet dan in het commentaar alvast dat het cognata is. Na de conversie gaat het dan wel goed komen...  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Reeds gedaan. Ik voegde erbij dat hij gedetermineerd is door "Arp" daar ik je achternaam, waarschijnlijk als een der weinigen in Waarneming.nl, niet ken.
Als je wilt voeg ik die nog toe.

Met vriendelijke groeten, Niek

Arp

#11
Hoi Niek,

Bedankt voor het invoeren  :duim:

CiteerIk voegde erbij dat hij gedetermineerd is door "Arp" daar ik je achternaam, waarschijnlijk als een der weinigen in waarneming.nl, niet ken.
'tis geen geheim hoor, maar onhandig/lelijk en onnodig, want er is maar één Arp in Nederland (voor zover ik weet - vroeger waren er meer ;) ) dus ik ben gewoon "Arp" (-> Kruithof)

Wat mij betreft hoef je me ook niet te vermelden - al is het misschien wel nuttig voor anderen om te weten dat de ID van een complete nincompoop amateur komt <_<
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Ik laat het bij Arp, overbodige informatie heeft niemand iets aan. Het woord nincompoop hoor je weinig meer en lijkt me erg moeilijk met jou in verband te brengen! :)

Met vriendelijke groet, Niek

han.endt

Citeer
CiteerPanorpa communis.
Neeeeee ... Han wil stiekem Panorpa cognata zoveel mogelijk voor zichzelf bewaren  :grin:

Kijk eens naar die mooie effen rode kop!
Ja da's nogal suf......... die rode kruin over het hoofd zien. Ik zat even te veel naar het vlekje in de vleugelabasis te kijken. Gelukkig maar dat jij tenminste blijft opletten!

Niek van Wijk

Nog maar eens een dan. Vanavond in mijn tuin. De kop lijkt me effen, maar rood genoeg? De vleugeltekening van deze lijkt me iets lichter.  Ook een P. cognata?

Met vriendelijke groet, Niek

Niek van Wijk

Titel maar gewijzigd............

Mvg, Niek

Arp

CiteerDe kop lijkt me effen, maar rood genoeg? ... Ook een P. cognata?
Ja hoor - doe ik het wel voor  ^_^

De kop licht ook nogal wat in de schaduw - de vleugeltekening vind ik verder in elk geval ook extreem 'cognata' ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Alweer hartelijk dank,

Niek