Hoofdmenu

Boleet

Gestart door bruggeman, juni 30, 2008, 13:45:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze stond in een laantje met loofbomen op vrij vochtige klei. Soree geelbruin. Hij kleurde nauwelijks iets geel, en bij doorsnijden een nacht na het plukken iets rozig, smaak neutraal, geur neit onaangenaam. Onder eik
groet,
Ida

bruggeman

#1
de zijkant en onderkant
groet,
Ida

bruggeman

voor de kleur van de hoed
groet,
Ida

bruggeman

verse dooorsnede
groet,
Ida

bruggeman

verkleuring direcht na doorsnede (nieuw) na nacht liggen
groet,
Ida

bruggeman

#5
porien, nauwelijks verkleurend bij druk
groet,
Ida

bruggeman

#6
structuur steel (hij is niet zo rood als hij hier lijkt. Eerlijk gezegd ben ik het niet met mij fototoestel eens: ik zie geen rood.

De gele zone onder de hoed correspondeert met geel vlees
groet,
Ida

bruggeman

textuur van hoed
groet,
Ida

bruggeman

#8
Ik heb er net nog weer op zitten puzzelen en vraag me af zou dit de roodsteelfluweelboleet kunnen zijn? Alleen de afwijkingen zijn wel erg groot. Sporen van de mijne: 13.5-15 X 3 um en cystiden 18-30 X 7.5.9 um. Cystiden van de Xerocomus groep zijn voor zover ik heb kunnen nagaan aanzienlijk groter. Van af 30 um lang ipv tot 30 um lang). Zo'n grott verschil duidt er op dat ik verkeerd zit met mijn determinatie (of dat er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld het zijn onvolgroeide cystiden of helemaal geen cystiden)

Kortom ik hoop dat jullie me kunnen helpen want zonder hulp wordt dit niets,


Ida
groet,
Ida

bruggeman

en de sporen
groet,
Ida

Nico Dam

Ida,
Fluweelboleet lijkt me ok, maar dan. Zie de sleutel van Machiel Noordeloos in Coolia 50, nr. 1 (2007).
Nico

bruggeman

Dank Nico,

Maar dan wordt vrees ik een volgende paddestoel. Deze is te ver heen, En ik verzamel in principe niet (heb al een vedermossen en en moluskenverzameling en het huis wordt te vol),

gr Ida
groet,
Ida