Kwartel Maashorst

Gestart door gjcaspers, juni 30, 2008, 11:43:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

carel

#30
Ik heb de kwartels ook gezien en gehoord
ik kan u verzekeren dat er absoluut geen roepje tussen zit van een Japanse kwartel.

CiteerZo aan de hand van de foto's zouden het wel eens Japanse kunnen zijn. Ze maken een nogal grof gebouwde indruk en lijken niet erg schuw(?). Heeft iemand het geluid van deze vogels beschreven?

Dit zijn geen japanse kwartels
de roep is zuiver wilde, en de bouw is niet zo grof door de grote telelenzen lijken ze groter dan dat ze zijn
en de schuwheid is groter dan de foto`s laten denken.
Maar wanneer de vogels een rivaal horen roepen binnen hun territorium worden ze behoorlijk agresief tegen soortgenoten en daarom zijn deze ogenschijnlijk zo tam.
maar ze rennen snel weg als ze ook maar iemand horen of zien.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Ben Wielstra

Meer kwik-me-dit dan die beesten kan je het niet krijgen. Japanse roept compleet anders toch?

BramtK

Als de vogels, om ze op de foto te krijgen, getaped zijn met geluid van Europese Kwartels, dan kan het zelfs zijn dat ze dat geluid imiteerde terwijl het toch Japanse kwartels betrof...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

teunvankessel

Nee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

BramtK

CiteerNee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
:huh:  :rolleyes:  
Groeten,

Bram ter Keurs

Toy Janssen

OK, nemen de vogende keer sushi mee naar de telpost
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Justin Jansen

CiteerNee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
Ze gaan in de winter, toch wel weg.........
M.v.g., Justin Jansen


teunvankessel

Citeer
CiteerNee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
Ze gaan in de winter, toch wel weg.........
Ja, :grin:  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

wimtegels

Als de japanse kwartels gemakkelijk het geluid van de europese overnemen zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat de roep bij de japanse minder genetisch bepaald is als bij de europese...........

Wat gebeurd er echter wanneer je enkele europese tussen een boel japanse zet?
Neemt het geluid van de europese ook de overhand?

Is dat niet zo, dan staat de hypothese dat de roep sterk genetisch bepaald is toch een beetje onder druk.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

CiteerDe in Europa verkrijgbare Japanse kwartels zijn veel groter (zwaarder) dan Europese, missen de trekdrift en ook broeden ze vaak slecht (domesticatiekenmerken). Ze zijn "in het wild" daarmee heel erg in het nadeel t.o.v. Europese kwartels.

Ik heb in het verleden beide soorten in volieres gehouden (tegelijkertijd, maar niet in dezelfde voliere) en dan valt ook op dat de gedomesticeerde japanse veel minder schuw/schrikachtig zijn. Ik vermoed dat ze daardoor ook eerder ten prooivallen aan predatoren.

Echter, beide soorten lijken wel erg veel op elkaar. Ik heb toen ook veel kwartels-in-de-handel bekeken, en kon lang niet altijd aan de hand van uiterlijke kenmerken zeggen welke soort ik voor me had. Ik vermoed dat er ook in Nederland her en der hybriden worden gehouden (en wellicht ook nog hybriden met andere Coturnix-soorten..).

Keelkleur is bij beide soorten variabel en geen betrouwbaar kenmerk.

Keelveren zijn langer bij Japanse.

Geluid is i.d.d. doorslaggevend.

Zo aan de hand van de foto's zouden het wel eens Japanse kunnen zijn. Ze maken een nogal grof gebouwde indruk en lijken niet erg schuw(?). Heeft iemand het geluid van deze vogels beschreven?
Ben zojuist even de plaatselijke (Eindhoven) vogelhandel in gelopen waar beide soorten verkocht worden. Een aantal haantjes van beide soorten was flink aan het roepen (zo te horen van beide de soortzuivere roep). Zij aan zij (kooi aan kooi...)bekeken kon ik geen waarneembaar verschil in grootte zien tussen de wildkleurige Japanse (er zaten ook kleurmutaties) en de Europese haantjes. Wellicht worden de grotere vogels (Japanse) uitsluitend voor de slacht bestemd?
Overigens werden hybriden hier al 10-tallen jaren geleden gefokt door voliërehouders die daar de oude Vogelwet mee wilden omzeilen die het houden van Europese K. verbood. Zij wisten al dat na enkele generaties terugkruisen met Europese je vogels kreeg waarvan de roep overeenkwam met deze of zelfs niet te onderscheiden was. Aangezien vogels met hybridebloed buiten die Vogelwet vielen konden zij toch min of meer legaal van de roep van deze vogels genieten.
Met de nieuwe Flora- en Faunawet is de noodzaak om te hybridiseren natuurlijk weggevallen omdat Europese gewoon gehouden mogen worden (mits geringd etc.). In elk geval streven de houders erna om zo zuiver mogelijke vogels te kweken. Houders van Japanse is het niet te doen om de roep maar vooral om de mutaties, althans tegenwoordig. E.e.a. neemt niet weg natuurlijk dat ook bij de populaties in gevangenschap de aan- of afwezigheid van hybridebloed niet eenvoudig kan worden vastgesteld.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

tekenaar

#40
overigens roepen japanse gewoon als japanse als ze in de broedmachine zijn uitgebroed en nooit een soortgenoot hebben horen roepen. Dit pleit voor een sterke erfelijke component in de roep (ook bij japanse, dus).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

#41
Citeeroverigens roepen japanse gewoon als japanse als ze in de broedmachine zijn uitgebroed en nooit een soortgenoot hebben horen roepen. Dit pleit voor een sterke erfelijke component in de roep (ook bij japanse, dus).
Ben ik helemaal met je eens. Maar als japanse plaatselijk ook roepen als de europese is er een tweede component in het spel.

Of het moet hier niet om japanse maar om hybriden gaan....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jelmerpoelstra

CiteerBen ik helemaal met je eens. Maar als japanse plaatselijk ook roepen als de europese is er een tweede component in het spel.
Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar waar werd dit geclaimd dan?

wimtegels

Citeer
CiteerBen ik helemaal met je eens. Maar als japanse plaatselijk ook roepen als de europese is er een tweede component in het spel.
Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar waar werd dit geclaimd dan?
Sorry :wub:

Heb alle berichten nog eens doorgelezen en zie dat ik een bericht verkeerd geïnterpreteerd heb.


Ik heb ten onrechte het bericht van Jul 4 2008, 12:44 PM begrepen dat dit een gemengde populatie was. Maar dat schijnt niet zo te zijn.

Komt de Japanse in Nederland in het wild voor?

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

gjcaspers

CiteerNee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
Worden die kwartels wekenlang getaped om ze steeds maar weer op de foto te krijgen? Dat die foto's er zo verdacht onnatuurlijk uitzien komt dan misschien niet door foute kwartels, zoals ik eerst dacht, maar door foute fotografen :gun:  
Groet,
Gert-Jan Caspers

teunvankessel

Citeer
CiteerNee, ze zitten op het desbetreffende stuk al jaren, meerder exemplaren en ze roepen en riepen gewoon allemaal als gewone Kwartels! ook voor het tapen.
Worden die kwartels wekenlang getaped om ze steeds maar weer op de foto te krijgen? Dat die foto's er zo verdacht onnatuurlijk uitzien komt dan misschien niet door foute kwartels, zoals ik eerst dacht, maar door foute fotografen :gun:
klopt
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

August

Hallo in Rijswijk (ZH) lopen wel Japanse kwartels. Je hebt bij het dierenasiel  een kleine bos passage en daar zijn ze ooit door mijn buurman losgelaten omdat ze zo hard schreeuwde. Heb ze vervolgens daar een aantal jaren waargenomen. Woon daar nu niet meer dus weet niet of ze daar nog zitten.

mvg August van Rijn
August van Rijn

teunvankessel

Onze Kwartels zijn weer terug naar Japan!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders