Kever is waterleidingduinen

Gestart door Tinok, juni 30, 2008, 09:12:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Vorig weekend in de Adam waterleidingduinen geweest.
Veel moois gezien waaronder bosmeikever, julikever en junikever.
Maar ook nog wat beestjes die we niet een naampje kunnen geven. Of dat we wel een idee hebben maar bevestiging zoeken.....

Foto 1 een snuitkever? maar heb alle fotos bekenen op wrn.nl en zag hem er niet bij zitten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Foto 3
Zat vlakbij kever van foto 2 dus ook een soldaatje?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

foto 4
beetje vaag, sorry. heb eigenlijk geen idee wat dit zou kunnenzijn....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thijsdegraaf

#4
1 zandloopkever  Basterdzandloopkever (Cicindela hybrida) maar Strandzandloopkever (Cicindela maritima) is ook mogelijk.
2 Rode-Smalbok (Leptura rubra) mannetje
3 Rode-Smalbok (Leptura rubra) vrouwtje
4 kniptor Gokje  :grin: : Agrypnus murina of Prosternon tessellatum


Groet, Thijs

Tinok

He Thijs,

Dat is snel, bedankt ik zal eens wat gaan lezen over deze rakkers en ze flux invoeren :D  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Lex Peeters

Volgens mij Cicindela hybrida, al was het maar omdat de middelste witte vlekken naar het midden toe toe niet ver genoeg naar achteren zijn gebogen.

Gr.,

Lex Peeters

Tinok

Hoi Lex,

Bedankt voor de uitleg. Had ik gelukkig genoeg de goede gegokt met invoeren :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thijsdegraaf

#8
Hoi Lex en Tinok,

Daarom had ik hem ook als eerste opgeschreven.
Wacht met de kniptor maar even de mening van Jan Cuppen of Theodoor (is nog afwezig?) af. (Ik ben niet zo goed in gokken  :wacko: )

Groet, Thijs

Tinok

Hoi Thijs,

Ik heb de kniptor als de muisgrijze ingevoerd omdat deze het meeste voorkomt en van de andere geen info te vinden is ter determinatie. Maar ik zal het antwoord van de geleerde afwachten (als ze al iets zinnigs kunnen zeggen met zo'n vage foto :lol:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

jan cuppen

Verander die kniptor maar in Prosternon tessellatum.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

Ik zei nog zo... even wachten  :grin:

Tinok

hahaha
Jan, Bedankt maar waaraan zie je dat op zo'n vage foto.
Mijn veronderstelling dat omdat er nog zo weinig fotos van waren en er geen info over te vinden is over de Prosternon en dus de kans kleiner was dan dat het de muisgrijze was klopt dus niet. Maar waarom is het er dan toch eentje?
Zal de volgende keer braaf wachten :wub:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thijsdegraaf

Naar aanleiding van deze vraag had ik hem er bijgezet. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...non+tessellatum

Maar verder blijf ik die kniptorren moeilijk vinden.

jan cuppen

Ook bij deze vage foto is nog te zien dat de vorm van het dier en het vlekkenpatroon anders is dan bij de muisgrijze kniptor. Bovendien is de muisgrijze muisgrijs en hier is de beharing geelbruin.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Tinok

Ok bedankt jan. Wie weet ga ik nog wel zorgen dat dit onderscheid bij de kenmerken komen bij wrn.nl dan kan ik het de volgende keer zelf doen ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'