Veren

Gestart door Pim, maart 22, 2006, 14:51:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

CiteerCees en Geert-Jan,

Over de eendenarmpen: Het is zeker geen pijlstaart, als het een armpen hiervan was geweest dan was hij ongeveer 12-13 cm lang geweest. De witte top was daar in verhouding ook te smal voor en de veer ziet er niet versleten uit. Er is een duidelijke scheiding tussen het groen en het zwart, een pijlstaarteend heeft bijna geen zwart op de armpennen (alleen een rand onder de witte top), een wintertaling heeft wel veel zwart.

De maten komen overeen met die van een wintertaling, die armpennen daarvan zijn ongeveer 7-8 cm lang. Net als bij een wintertaling is de buitenvlag zwart met een groene vlek, aan de hoeveelheid wit op de top te zien zou het om een mannetje moeten gaan. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een wintertaling mannetje is, de 6e of 7e armpen van de vleugel (S6/S7).

Andere eendensoorten vallen eigenlijk af, alleen een heel vroege zomertaling kan ik niet uitsluiten... de kans dat het een veer is van een zomertaling is zo vroeg in het jaar heel klein maar de vorm van de groene vlek is iets anders dan bij de meeste wintertalingen en de witte top is aan de brede kant, daarom ga ik niet 100% voor een wintertaling. Helaas weet ik niet hoe de veren van een zomertaling er precies uit zien, en het boek vogelsporen kan ik maar niet vinden.

Groeten, Klaas
Hallo Klaas,

Dat is wel goede en bruikbare informatie.
Bij zo'n moerasgebiedje kun je altijd verrassingen aantreffen.
Ik ben er de laatste weken niet geweest maar het Talingkje moet daar welhaast geslagen zijn. In ander water in de omgeving ben ik ze nog niet tegengekomen.
Ik ga het weekend weer eens kijken.
Voor nu bedankt en hartelijke groet,
Cees

PS ik had nog wat veertjes maar die zijn op de een of andere manier spoorloos verdwenen.
Groet,

Cees

Roely

Dan ga ik nu nog wat veertjes onder de aandacht brengen, ik heb ze een paar jaar geleden als "corsage" gekregen, en ze nu net ontward. Voorzover ik het weet is het "eetwild". Iemand die het weet? (leuk topic hoor  ^_^ )

groeten,
Roely

Jos Welbedacht

Nummer 1, ik denk ook Patrijs.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

klaas van haeringen

Marijke, over nummer 1 (?), mag ik al zeggen wat het is?

Roely, boven zie je een armpen van een wilde eend. Rechts een tertial (binnenste armpen) van een wilde eend, die witte daar tussenin is een ondervleugeldekveer van waarschijnlijk ook een wilde eend, rechtsboven zie je een rugveer van waarschijnlijk een wilde eend. Linksonder zie je een binnenste armpen van een fazant vrouwtje, daarnaast een dekveer van een niet-inheemse soort, ik denk een soort parelhoen. Rechts daarvan zie je een donsveer van iets wat ik niet op naam kan brengen, het kan een fazant zijn maar ook bijvoorbeeld een kip, geen idee.

Zouden volgende foto's misschien in een ander topic geplaatst kunnen worden? Dat is wel zo overzichtelijk denk ik.

Groeten, Klaas

Roely

CiteerRechts daarvan zie je een donsveer van iets wat ik niet op naam kan brengen, het kan een fazant zijn maar ook bijvoorbeeld een kip, geen idee.

Klaas,
Ze staan niet duidelijk op de foto, maar hebben hetzelfde patroon als de veer links, fazant dus.
Dank je wel voor het ontcijferen! Nu weet ik tenminste wat al jaren ter decoratie aan de kapstok hangt.

groeten,
Roely

huysse

Ja Klaas, zeg het maar!
Ik wil het zelf ok graag weten!

Marijke


klaas van haeringen

Marijke, het is geen patrijs. Borstveren van de patrijs hebben dezelfde grondkleur maar ook fijne streepjes. Je had het eerst wel goed hoor, kramsvogel! De grijze veren zijn van de stuit, de bruine van de rug.

Groeten, Klaas

huysse

Toch dus kramsvogel!
Beide soorten zitten hier maar omdat ik de veren gevonden had in het maisland, wat net gisteren losgemaakt is, dacht ik dat het de patrijs zou zijn.

Bedankt!

Groet,
Marijke

huysse

Vorige herfst een veer (pen) gevonden (heb hem jammergenoeg niet meer):

10-12 cm lang
zwart met in de lengte aan een kant een smalle gele streep (3-5 mm, helemaal aan de buitenkant)


De veer oogde "vers", ik dacht eerst aan een wielewaal maar die waren toen al lang weg.
Misschien dat de opgegeven maten niet helemaal kloppen!


Groet,
Marijke

klaas van haeringen

In ieder geval geen wielewaal, zonder foto vind ik het moeilijk. Kan het een handpen van een spreeuw zijn geweest? Die veren hebben in de winter ook lichte randen, 3-5mm is daarvoor wel veel te veel...

huysse

De maten zijn mogelijk niet correct,wel weet ik dat het echt geel was.
Ik heb ook al op de door jou opgegeven site gekeken, lijkt inderdaad niet op een wielewaal.
Wat weet je van de groene specht?

Groet,
Marijke

huysse

Gele kwikstaart!

Marijke

RWester

CiteerGele kwikstaart!

Marijke
Citeer10-12 cm lang
zwart met in de lengte aan een kant een smalle gele streep (3-5 mm, helemaal aan de buitenkant)

Gele Kwik heeft toch geen geel in staart?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


huysse

Nee klopt, in de vleugel.
Mijn beschrijving was ook niet erg sterk maar als ik het plaatje zie klopt het precies!

http://www.michelklemann.nl/verensite/mota...va/moflb00r.jpg

Groet,
Marijke

klaas van haeringen

Marijke, een staartpen van een gele kwikstaart is het zeker niet, die is zwart met wit. De tertials zijn lang geen 10-12 cm... ongeveer 6 cm geloof ik.. een tertial van een gras- of boompieper lijkt ook erg veel op die van een gele kwikstaart, heeft veel geel (2-3mm?) op de buitenvlag maar is verder iets bruiner. Ook deze veren komen niet in de buurt van de grootte die jij aangaf...

huysse

Klaas, die grootte neem maar met een dikke korrel zout, het is al even geleden en schatten is niet mijn sterkste kant!

Groet,
Marijke

klaas van haeringen

Als hij er zo uitzag als die tertial op de foto dan denk ik dat het waarschijnlijk 1 van de volgende soorten was: gele kwikstaart, graspieper of boompieper. Een tertial van een grote lijster heeft ook een gele zoom, alleen is de vorm van die veren weer wat anders. Ik zou het op 1 van deze soorten houden.

Groeten, Klaas


huysse

Bedankt. maakt het feit dat de rand hardstikke geel was nog wat uit bij deze drie soorten?

Groet,
Marijke

klaas van haeringen

Had je reactie nog niet gezien, de gele kwikstaart heeft niet zo'n gele rand, die is wat bleker. Die van de boompieper is wat meer aan de geelbruine kant. De graspieper en grote lijster zijn wel echt geel.

Groeten, Klaas

huysse

Nog weer even op de site van Michel Klemann gekeken, misschien staan daar net niet de goede veren op want daar is de gele kwikstaart het geelst.
En ook het feit dat de gele rand zo mooi evenwijdig doorloopt!
Maar ja, ik had de veer natuurlijk moeten bewaren en scannen, maar daar hebben we nu niks aan!
In ieder geval bedankt!

Groet,
Marijke

tekenaar

Onderwerp gesloten om het niet nog langer te laten worden. Zodra een van de admins tijdheeft knippen we het in stukjes (1 onderwerp per veer), voor zover te doen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/