Veren

Gestart door Pim, maart 22, 2006, 14:51:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

klaas van haeringen

Een kapotte broek en sneeen in m'n handen heb ik best voor zo'n ervaring over, wat een geweldig gebied moet dat zijn! M'n twijfel over die zeearend was dus terecht, tja je kunt niet alles zeker weten he :P

Groeten, Klaas

huysse

#31
Nu heb ik er nog een, en de bedoeling was eigenlijk dat iedereen behalve Klaas zou zeggen wat het is.
Maar we hebben hier alleen maar oplettende lezertjes, die natuurlijk al lang gezien hebben dat dit dezelfde veer is, maar van de andere kant.
Ik vond het wel leuk om hem toch te laten zien omdat de kleur zo anders lijkt!

Groet,
Marijke


6

Julian

CiteerIk weet het inmiddels al.. Maar voor de liefhebbers nog een veer dan!
Fazant.

MVG,
Julian Overweg

Schoppers

Citeer
CiteerLeuke quiz! Van links naar rechts: staartpen adulte buizerd, binnenste tertial/binnenste grote armdekveer zeearend, armpen grote bonte specht, handpen mannetjesfazant, buitenste staartpen groenling, alula (duimvleugel) vlaamse gaai, staartpen hop.

Van de zeearend ben ik niet 100% zeker, een vale gier sluit ik niet uit. De veer is sterk verbleekt dus zelfs een steenarend is mogelijk. Een dekveer is dus niet altijd genoeg. Ik ben benieuwd of het een zeearend was of dus toch iets anders?

Groeten, Klaas
Wow..! Hoe doe je dit? Knap hoor.
Jah Bram zoals ik al zei daar blijf ik me ook over verbazen.
Geef hem een pak veren en hij weet ze allemaal zonder boek of wat dan ook erbij.

Gaf hem laatst een pak veren, nou onvoorstelbaar, buikveer Oehoe, rugveer Velduilen enz enz enz enz, je wil het niet weten allemaal binnen enkele sec. op naam ;)
Een uit de hand gelopen hobby :lol:  ;)  

Elachista

Vogelgriepje??
Groet,
Tymo

kroonp

CiteerVogelgriepje??
In ieder geval een soort virus :P  
Groet

Peter Kroon

Cees Veenema

#36
Lijkt mij nog moeilijker dan Paddestoelen determineren.
Voorwaar een prestatie.
Of heeft Klaas preperateur als beroep ?
Groet,

Cees

Roely

Ik heb met verbazing dit topic gelezen, wat een kennis van het verenpak van een vogel! Châpeau!
Dan heb ik nog een vraag aan Klaas, een vraag die ik al eerder gesteld heb in dit forum en die toen ook beantwoord is. Nu stel ik hem nogmaals om te checken  ;)

Klaas, van welke vogel zijn de veren die je kunt zien in het bericht dat je kunt oproepen door onderin het hoofdscherm Vogels bij Zoekin dit forum in te toetsen: snipachtige ?
(De link was zo lang dat hij ver van het scherm liep) Ik ben benieuwd of je kunt instemmen met onze keuze!

groeten,
Roely


klaas van haeringen

Het klopte helemaal hoor, het was een houtsnip. Aan de onderkant zijn de staartpennen zwart met een helderwitte top.

Groeten, Klaas

harderbroek

CiteerIk heb vroeger een keer het boek 'Vogelsporen' van Tirion van m'n ouders gekregen. Als er nog eens vragen zijn met betrekking tot de determinatie van veren dan wil ik best een poging wagen!

Groeten, Klaas
Hoi Klaas ik heb het zelfde boek.

Verder verzamel ik weinig veren( behalve die van roofvogels) maar benoem ze wel in de prooilijsten van v.n. Sp. maar als ik iets vindt waar ik echt niet uitkom hou ik me aanbevolen om jouw de poging te doen om een voor mij onherkenbare soort te determineren.
Tja je kan niet ales weten toch?
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RWester

En dat met een voorkeur voor insekten... :D  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


klaas van haeringen


huysse

#42
DIT IS NUMMER 1
Vandaag gevonden in Meddo,Achterhoek.
van boven naar beneden 6 cm.

Gaan we weer!
Ik denk zelf dat ik het weet (wow!)
Misschien dat Klaas even kan wachten zodat anderen ook kunnen "raden"?
Daarna volgt zijn eindoordeel, bijv. na 24 uur??? (komt niet zo precies!)

Groet,
Marijke

Mark van Veen

Kun je er een maatlat bij fotograferen? Dan is het duidelijk hoe lang ze zijn, een aardige hint voor degenen die niet direct aan vorm en kleur de veer herkennen.
groet,

Mark van Veen

huysse

Sorry, dat neem ik me voor en vervolgens vergeet ik het!
Van boven naar beneden 6 cm,

Marijke

kroonp

Heel misschien is hier ook nog iets van te maken :huh:

Gevonden in een slootje bij het Naardermeer.

Groet

Peter Kroon

Cees Veenema

Wat mij betreft komt er een verenrubriek.
Ik wil alvast ook een bijdrage leveren.
Dit veertje is 7 cm lang en in het midden 2 cm breed.
iemand een idee ?  
Groet,

Cees

klaas van haeringen

#47
Marijke, ik heb een sterk vermoeden maar wanneer heb je de pluk gevonden? (Ik houd m'n mond voorlopig wel even hoor). De foto eronder is van een dekveer van een soort eend, die daaronder is een armpen van mogelijk een wintertaling, ik zal het nog even nakijken. De witte top is voor m'n gevoel aan de grote kant, een zomertaling sluit ik nog niet uit, helaas heb ik die veren nog nooit gezien..

De datum en vindplaats van de veer (het liefst zoveel mogelijk veren laten zien want dat maakt het determineren makkelijker) zijn trouwens erg handig.

Groeten, Klaas

Geert-Jan Kroon

CiteerWat mij betreft komt er een verenrubriek.
Ik wil alvast ook een bijdrage leveren.
Dit veertje is 7 cm lang en in het midden 2 cm breed.
iemand een idee ?
Volgens mij is dit een armpen van een mannetje Pijlstaart
Groet,

Geert-Jan Kroon

klaas van haeringen

#49
Geert-Jan, ik denk niet dat het een pijlstaart is. 7 cm is volgens mij te klein (ik kan me vergissen) en de witte top vind ik erg smal...

Edit: Ik twijfel wel erg bij een wintertaling omdat de vorm van de groene spiegel normaal wat anders is en de top volgens mij ook. Als ik de veer zo voor me had dan was het makkelijk maar de grootte schatten van een foto vind ik wat lastiger. Ik kijk het later vandaag wel even na, het kan best zijn dat het inderdaad een pijlstaart is.

Geert-Jan Kroon

#50
Je hebt gelijk als je zegt dat de grote van de veer niet overeenkomt met gebruikelijke maten. Maar dat de witte top zo smal is kan volgens mij komen door slijtage.
Uit eigen ervaring weet ik dat veren soms wel eens korter kunnen zijn dan de boeken ed. aangeven. De maten van pijlstaart heb ik nu even niet bij de hand :(
De veer doet mij iig direct denken aan pijlstaart...
Groet,

Geert-Jan Kroon

klaas van haeringen

#51
Zie m'n edit. Mocht het geen pijlstaart blijken te zijn dan is een mannetje zomertaling misschien ook mogelijk. Cees, waar en wanneer heb je die veer gevonden? Het is volgens mij geen ruiveer want er zit ook nog een beetje dons aan, heb je er meer veren van?

Cees Veenema

Hallo Klaas,

Gisteren gevonden onder Ruinen, weidegebied met moerasje in de buurt.
Eigenlijk dacht ik zelf aan een onderveertje ( of hoe dit ook maar heet ) van een Eend.  
Groet,

Cees

Roely

CiteerGaan we weer!
Ik denk zelf dat ik het weet (wow!)
Misschien dat Klaas even kan wachten zodat anderen ook kunnen "raden"?
Daarna volgt zijn eindoordeel, bijv. na 24 uur??? (komt niet zo precies!)

Groet,
Marijke

Op de een of andere manier doet dit plukje veren me denken aan de veren van een pauw. Maar ja  :unsure:

groeten,
Roely

marcel123

Citeeraan de veren van een pauw
Mij ook.
Misschien is het handig dat foto;s genummerd worden? Dan wordt het verwijzigen handiger...

huysse

#55
Citeer
De datum en vindplaats van de veer (het liefst zoveel mogelijk veren laten zien want dat maakt het determineren makkelijker) zijn trouwens erg handig.

Groeten, Klaas
Vandaag gevonden in Meddo (Achterhoek).

Marijke

klaas van haeringen

#56
Cees en Geert-Jan,

Over de eendenarmpen: Het is zeker geen pijlstaart, als het een armpen hiervan was geweest dan was hij ongeveer 12-13 cm lang geweest. De witte top was daar in verhouding ook te smal voor en de veer ziet er niet versleten uit. Er is een duidelijke scheiding tussen het groen en het zwart, een pijlstaarteend heeft bijna geen zwart op de armpennen (alleen een rand onder de witte top), een wintertaling heeft wel veel zwart.

De maten komen overeen met die van een wintertaling, die armpennen daarvan zijn ongeveer 7-8 cm lang. Net als bij een wintertaling is de buitenvlag zwart met een groene vlek, aan de hoeveelheid wit op de top te zien zou het om een mannetje moeten gaan. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een wintertaling mannetje is, de 6e of 7e armpen van de vleugel (S6/S7).

Andere eendensoorten vallen eigenlijk af, alleen een heel vroege zomertaling kan ik niet uitsluiten... de kans dat het een veer is van een zomertaling is zo vroeg in het jaar heel klein maar de vorm van de groene vlek is iets anders dan bij de meeste wintertalingen en de witte top is aan de brede kant, daarom ga ik niet 100% voor een wintertaling. Helaas weet ik niet hoe de veren van een zomertaling er precies uit zien, en het boek vogelsporen kan ik maar niet vinden.

Groeten, Klaas

klaas van haeringen

Marijke, nog over jouw dekveren, in wat voor omgeving heb je ze gevonden?

Groeten, Klaas

huysse

Kleinschalig akkerland

huysse

#59
Naar aanleiding van de laatste vraag van Klaas werp ik me zelf ook maar in de strijd.
Ik was er van overtuigd dat ik het wist (kramsvogel), maar ik ga nu voor patrijs.

Marijke