Veren

Gestart door Pim, maart 22, 2006, 14:51:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Van welke vogel zijn deze relatief grote veren (prooirest), ik ben niet zo'n veerofiel!

Bedankt alvast!

1
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


laatvlieger

Ik zou ook voor fazant (vrouw) gaan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

Bedankt, wist alleen niet dat die zulke grote veren hebben.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

klaas van haeringen

Bijzondere plukrest Pim! Het is geen vrouwtjesfazant maar een roerdomp! Boven in beeld zie je twee armpennen, daaronder een ondervleugeldekveer, daaronder twee tertials (binnenste armpennen) met een paar armdekveren en helemaal rechts zie je een deel van een handpen. De bovenste armpennen lijken afgebeten te zijn, waarschijnlijk dus het werk van een vos.

Groeten, Klaas

Schoppers

#5
En dat schut die zo binnen 10 sec. uit zijn mouw.
Het blijft ongelovelijk zo snel :P

Pim

#6
Roerdomp lijkt me inderdaad aannemelijk.
De foto is gemaakt bij Lentevreugd, formaat van deze veer is ongeveer van een kinderschoen (lengte).

2
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Klaas bedankt voor je reactie trouwens!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Schoppers

Veren vragen??
Klaas weet ze allemaal binnen enkele sec. op naam te brengen!!  ;)  :D  

Jos Welbedacht

#9
Dat gaan we testen! Misschien bij sommigen al bekend:

3
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Elachista

#10
2e van rechts...is van de roerdomp...overduidelijk.
:P
Groet,
Tymo

Cees Veenema

2e van rechts Roerdomp Tymo ?  ik zit aan een ( Vlaamse ) Gaai te denken.
helemaal rechts m.i. een Ekster.
Groet,

Cees

Elachista

Ssstttt..je verklapt het  :gap:  
Groet,
Tymo

Piter Anjema

3e Grote bonte specht
4e Fazant
5e Groenling
6e Vlaamse gaai
7e Scholekster/Kuifeend?

Elachista

1e havik
2e grauwe gans?
..
Groet,
Tymo

Tim de Boer

1 buizerd
2 kerkuil
3 grobo
4 fazant
5 gele kwik ofzo?
6 vlaamse gaai
7 ekster
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

klaas van haeringen

Leuke quiz! Van links naar rechts: staartpen adulte buizerd, binnenste tertial/binnenste grote armdekveer zeearend, armpen grote bonte specht, handpen mannetjesfazant, buitenste staartpen groenling, alula (duimvleugel) vlaamse gaai, staartpen hop.

Van de zeearend ben ik niet 100% zeker, een vale gier sluit ik niet uit. De veer is sterk verbleekt dus zelfs een steenarend is mogelijk. Een dekveer is dus niet altijd genoeg. Ik ben benieuwd of het een zeearend was of dus toch iets anders?

Groeten, Klaas

vlindersdigitaal

#17
Ik weet het inmiddels al.. Maar voor de liefhebbers nog een veer dan!
4
-----------
Het is niet toegestaan om die extensie te gebruiken. Een geldig formaat is: http://www.domein.nl/figuur.gif, een ongeldig formaat is: http://www.domein.nl/figuur.een.gif
-----------

Ok een foto plaatsen wil dus niet lukken zo, dan maar een link.
Veer.. -Klik Hier-
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Bram Rijksen

CiteerLeuke quiz! Van links naar rechts: staartpen adulte buizerd, binnenste tertial/binnenste grote armdekveer zeearend, armpen grote bonte specht, handpen mannetjesfazant, buitenste staartpen groenling, alula (duimvleugel) vlaamse gaai, staartpen hop.

Van de zeearend ben ik niet 100% zeker, een vale gier sluit ik niet uit. De veer is sterk verbleekt dus zelfs een steenarend is mogelijk. Een dekveer is dus niet altijd genoeg. Ik ben benieuwd of het een zeearend was of dus toch iets anders?

Groeten, Klaas
Wow..! Hoe doe je dit? Knap hoor.

Elachista

Ipv postzegels is Klaas volgens mij vogelveren gaan sparen  :P  
Groet,
Tymo

Danielle

CiteerLeuke quiz! Van links naar rechts: staartpen adulte buizerd, binnenste tertial/binnenste grote armdekveer zeearend, armpen grote bonte specht, handpen mannetjesfazant, buitenste staartpen groenling, alula (duimvleugel) vlaamse gaai, staartpen hop.

Van de zeearend ben ik niet 100% zeker, een vale gier sluit ik niet uit. De veer is sterk verbleekt dus zelfs een steenarend is mogelijk. Een dekveer is dus niet altijd genoeg. Ik ben benieuwd of het een zeearend was of dus toch iets anders?

Groeten, Klaas


Ik ben sprakeloos...... heel knap hoor :duim: !

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Jeroen Nagtegaal

IS best leuk om te zien, ken iemand die dat ook doet hij heeft ook een flinke colectie en dat is echt super om te zien, complete vleugls opgeplakt enzo.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

Ik heb vroeger een keer het boek 'Vogelsporen' van Tirion van m'n ouders gekregen. Toen is mijn interesse voor veren begonnen. Veren van een aantal gewone soorten staan daarin goed afgebeeld, de maten ook. Ik vond de volgende dag op straat een veer, precies dezelfde veer bleek in dat boek van een ekster te zijn. Inmiddels ken ik dat verenboek wel uit m´n hoofd (het is een soort basis) en kan ik de veren van de meeste Nederlandse vogels nu wel determineren. Een paar zomers lang heb ik heel fanatiek gezocht naar plukresten van de havik en de sperwer bij de nesten. Hier heb ik heel veel van geleerd.

Redelijk compleet geplukte vogelsoorten die ik nog niet kende en die niet in het verenboek stonden, waren soms toch best makkelijk te determineren. Een simpel voorbeeld: Je vindt een geplukte zangvogel. Je herkent de veren niet, maar ze hebben ongeveer dezelfde bouw als de veren van een vink. De staart- en vleugelveren zijn bijna zwart, met een duidelijke blauwe glans. Er liggen ook borstveertjes bij, die zijn fel roze/rood. In dit geval kom je makkelijk op een goudvink mannetje uit. Op deze manier heb ik een hoop soorten leren kennen, al was het niet altijd even makkelijk.

Veel lastiger is het als je een fitis of een tjiftjaf geplukt vindt. Het enige duidelijke verschil in de veren is het aantal handpennen met een versmalde buitenvlag. De tjiftjaf heeft er 1 meer. Toevallig staat dit voorbeeld in dat verenboek beschreven, maar om ze zonder boek te kunnen determineren zul je de veren van beide soorten weleens goed bekeken moet hebben.

Als er nog eens vragen zijn met betrekking tot de determinatie van veren dan wil ik best een poging wagen!

Groeten, Klaas

joost_gabriels

meschien wespendief torenvalk of een hout snip
eigelijk ik heb geen idee maar ach zeg het me maar als ik gelijk heb lol
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

huysse

#24
CiteerLeuke quiz! Van links naar rechts: staartpen adulte buizerd, binnenste tertial/binnenste grote armdekveer zeearend, armpen grote bonte specht, handpen mannetjesfazant, buitenste staartpen groenling, alula (duimvleugel) vlaamse gaai, staartpen hop.

Groeten, Klaas

Waarom is bovengenoemde veer van een hop en deze van een ekster (neem ik aan)?

5

klaas van haeringen

Je ziet hier de onderkant van een staartpen van een houtduif. Waarom? Omdat de bovengenoemde veer ooit aan een hop heeft vastgezeten en de veer die je hier laat zien dus aan een... :D

De hoppenveer is zwart met een zuiverwitte dwarsband. Als je naar de bovenkant van de houtduivenveer zou kijken dan is die op het proximale deel grijs, mediaal lichter grijs en distaal donkerder grijs, op de onderkant is een duidelijkere lichte dwarsband te zien. Eigenlijk zou je de twee veren naast mekaar moeten leggen, een houtduivenstaartpen is stukken groter dan die van een hop.

Groeten, Klaas

huysse

#26
Ik had de lengte er bij willen vermelden: 14 cm.
Ik had het idee dat de veer meer vuil was dan grijs (lag gedeeltelijk onder zand), maar nu je dit zo zegt..... ok!

Volgende vraag:
Als de veer zwart wit geweest was, kan hij dan van een ekster zijn?

Groet,
Marijke

Mark van Veen

Eksters zijn wel zwart-wit, maar de staartpennen zijn lang, iridiserend en zwart.
groet,

Mark van Veen

klaas van haeringen

Eksters hebben geheel zwarte staartpennen, met een blauwgroene glans. De handpennen van een ekster zijn ook zwart, met een groot wit veld op de binnenvlag wat op de veren naar binnen toe steeds kleiner wordt. Daarna krijg je 1 tot 3 zwarte armpennen met een kleine witte vlek, de rest van de armpennen is zwart. Alle vleugelveren hebben een blauwgroene glans op de buitenvlag. Deze veer had absoluut niet van een ekster kunnen zijn. Een groot deel van de pen ontbreekt trouwens, de veer is dus nog langer geweest.

Op internet heb ik nog een leuke redelijk complete verensite gevonden, even om te laten zien dat het klopt:

staartpen hop: http://www.michelklemann.nl/verensite/upup...ops/upepa19.jpg

staartpen houtduif (bovenkant): http://www.michelklemann.nl/verensite/colu...bus/copac19.jpg

vleugel ekster: http://www.michelklemann.nl/verensite/pica_pica/pipic00r.jpg

staart ekster: http://www.michelklemann.nl/verensite/pica_pica/pipib19.jpg

Groeten, Klaas



Jos Welbedacht

Klaas, je bent de meester op verengebied. Je had er een fout, maar je hebt er in ieder geval aan gedacht. De 2e veer is inderdaad van een Vale Gier uit de Pyreneeen. Het schijnt dat de veren op vuilnisbelten redelijk veel voorkomen, maar ik heb hier toch wat meer moeite voor gedaan. Ik ben zo'n prikkelende alpenweide opgeklommen in de hoop dat ik er een zou vinden. Ik heb hier nog een mooie Lammergier zien landen op de top, en ik denk dat ik er niet eens zo ver vandaan zat(Ik heb hem al op 7 meter B)  :D ). Tijdens de afdaling kwam ik deze veer tegen, maar dan vliegen de Vale jongens ook echt om je oren! Ook de Slangenarend kwam hier laag over, en in de verte nog enkele Steenarenden,  vermoedelijke Aasgier en zo af en toe zag je een Lammergier. Waterpiepers en Grote Gele Kwikstaarten op de weide zelf, naast de fluitende Marmotten. Kapotte broek en sneeen in de hand, ik raad je toch af om zo'n veld te beklimmen, het lijkt minder stijl en aangenamer dan dat het is. De Hop heb ik ooit(ook in Frankrijk) van een platgereden exemplaar kunnen plukken.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space