Welke vlieg?

Gestart door wilde, juni 29, 2008, 15:07:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag in mijn tuin op Eryngium deze mooie vlieg met wat metaalglans.
Omdat de vleugels er zo duidelijk op staan heb ik wat gezocht en denk dat het een Prachtvlieg (Ulidiidae of subfamilies) zou kunnen zijn.
Zit ik in de goede richting of lijkt het nergens op?

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

#1
Hoi,

Nee, het is een Muscidae!
En dan waarschijnlijk  Morellia sp. (maar ik begin net met Muscidae om te determineren, dus ik zal nog even goed kijken om zekerheid te geven of het inderdaad gaat om de  Morellia......effe geduld a.u.b. ;) )

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Even uit belangstelling. Wat maakt dit een Muscidae en niet bijvoorbeeld een Tachinidae.

javanerkelens

#3
Dit maakt een Muscidae omdat cel r4+5 redelijk open is aan het eind en deze is gesloten bij Tachinidae (en vaak gesteeld)
En Tachinidae heeft vaak sterkere borstels en altijd meronale borstels (alleen onder de micros. te zien)

En wat betreft het vliegje......het is volgens mij zeker een Morellia, maar over de soort zit ik te twijfelen, juist door de groenige glans.
Er zijn in Ned. 3 soorten en ik zou dan gaan voor de hortorum, maar in mijn tabel staat niets vermeld over de groenige glans .....maar bij de podagrica wel enigzins, maar die is in Ned. dus nog niet waargenomen.
Misschien het proberen waard om hem op Diptera. info te zetten.
Aangezien ik eigenlijk net niet genoeg details kan zien........

Groetjes Joke  :)
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

#4
CiteerDit maakt een Muscidae omdat cel r4+5 redelijk open is aan het eind en deze is gesloten bij Tachinidae (en vaak gesteeld)
En Tachinidae heeft vaak sterkere borstels en altijd meronale borstels (alleen onder de micros. te zien)
Oké duidelijk, bedankt. Ik zelf kijk nog altijd naar de borstels op de hypopleuron en naar het subscutellum.

javanerkelens

CiteerIk zelf kijk nog altijd naar de borstels op de hypopleuron en naar het subscutellum.

Ik kan het fout hebben, maar is hypopleuron en meron niet hetzelfde ...?? :wacko:

En inderdaad heeft Tachi. een sterke subscutellum en Musci. niet!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

#6
CiteerIk kan het fout hebben, maar is hypopleuron en meron niet hetzelfde ...?? :wacko:
Toch wel. Ik had even geen zin om het op te zoeken, daarom gebruikte ik de term die ik kende. Even gegoogled en het is dus hetzelfde. Al die ingewikkelde termen en dan verzinnen ze nog synoniemen ook :spam:.

wilde

#7
Joke, ik heb een paar keer geprobeerd de foto te uploaden op diptera.com, maar het lukt me niet. De foto komt niet door en ik krijg geen foutmelding. Het is een foto van 98Kb en 800x600 pixels, dus dat kan toch geen probleem zijn. Er zitten ook geen spaties in de naam. Normaal gaat het gewoon goed. Wat er aan de hand is weet ik niet. Zal het later nog wel eens proberen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

#8
Hoi Albert,

Ik zag dat je hem niet geplaatst kreeg op Diptera.
Er ging volgens mij vandaag wel meer mis met de foto's....maar het kan ook dat je resolutie iets te hoog staat (staat bij die van jou op 350)
Dus misschien het origineel verlagen en dan de grootte alsnog aanpassen aan de gewenste grootte........is maar een idee hoor.... :lol:

Succes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

wilde

Ja, de foto is in RAW gemaakt op 350 dpi. Dat zou ik terug kunnen brengen, maar ik blijf het vreemd vinden, want eerder gaf dat nooit problemen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

Dan liggen de problemen volgens mij toch bij Diptera zelf!!!
Morgen dan nog maar eens proberen.....ik moet nu echt naar bed, want anders verslaap ik mij vast en is men op het werk niet blij met mij......ha ha

Groet Joke  ;)  
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

je moet bij het plaatsen van foto's op diptera ook letten op
- geen hoofdletters in de extensie dus .jpg ipv .JPV
- geen spaties in de naam van het bestand
dat scheelde bij mij  :)  
met vriendelijke groet,
David

wilde

Het is inmiddels gelukt op Diptera, maar ik zie dat het plaatje hier niet meer naar boven komt.
Waarschijnlijk een storing bij mijn provider.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

Hoi Albert,


Met Morellia zat ik dus goed, alleen de soort......daar zat ik nog effe mis :lol:
Thuis kan ik ze even onder de micros. leggen, maar van een foto is nog wel moeilijk, daar moet de ervaring na verloop van tijd zijn werk gaan doen.

Leuk dat je hem nog even op Diptera hebt geplaatst!!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

wilde

#14
Morellia aenescens moet zijn volgens de kenners. Je had het dus goed gezien Joke. Bedankt.
Het vliegje zit nog steeds in de buurt. Ik heb er vandaag nog wat foto's van gemaakt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

javanerkelens

Ik las nog in mijn tabel dat de sterke buiging van de hindtibia inderdaad hoort bij aenescens!
En dat kun je bij die van jou goed zien....
Ik heb het in de tabel even onderstreept en tevens vermeld, dat een groenige glans dus ook kan!

Dat is weer mooi meegenomen!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)