Minikevertjes op schermbloemigen

Gestart door Iolaire, juni 29, 2008, 23:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Geacht forum,

Deze hele kleine kever trof ik met een aantal van zijn/haar broertjes en zusjes op de schermbloemen van de selderij.

Weet iemand zijn/haar naam?

Bvd.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

thijsdegraaf

Een Anthrenus. Ik denk van Anthrenus verbasci.

Ik heb zelf ook nog een vraag op dit forum over zo'n kevertje. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=52302

Groet, Thijs

Wim Rubers

#2
Het is inderdaad Anthrenus verbasci, dus de museumkever/tapijtkever en wel de donker verkleurde buitenvorm. Als ie nog binnenshuis zit is ie veel lichter. Hoe langer buiten hoe donkerder en dan wordt de gelijkenis met A.museorum steeds groter.
Maar A.museorum heeft o.a. een andere lichaamsvorm (smaller) en zit er veel minder (in mijn tuin 1 museorum op meer dan 100 verbasci).

Wel zit tussen de verbasci's regelmatig A.pimpinellae, en wel speciaal de vorm zonder doorlopende witte band. Deze is iets breder en de schouders zijn hoekiger. Als je ze naast elkaar legt is het verschil duidelijk. Zonder vergelijkingsmateriaal zal je de oogjes moeten inspecteren onder een zeer sterke vergroting.

Ze hebben allemaal een sterke voorkeur voor de bloemen van peterselie en selderij (en paddestoelen- en insectencollecties grrrr).
Ook de Anthrenus van jou Thijs is A.verbasci.  

Iolaire

Thijs, Wim,

Bedankt voor de determinatie en uitleg.

Wim, begrijp ik dat als ik, zeg 20 A.verbasci's op selderij heb zitten, de kans groot is dat er een A.pimpinellae tussen zit?

Dan zal ik nog 's extra goed kijken. Er zitten er nl. heel wat.

Nogmaals bedankt!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

thijsdegraaf

#4
Bedankt Willem,
Dan heb ik meteen duidelijkheid over de mijne.

Groet, Thijs

Wim Rubers

Citeer


Wim, begrijp ik dat als ik, zeg 20 A.verbasci's op selderij heb zitten, de kans groot is dat er een A.pimpinellae tussen zit?

Dat zou zo maar kunnen. De foto op kerbtier.de geeft precies de vorm weer die ik bedoel.

Iolaire

Oké Thijs, Wim, hier nog enkele foto's van de verschillende varianten op de selderijbloemen in mijn tuin. Ik heb ze nog niet allemaal bekeken, maar dit is iig een begin. Ik heb foto's genomen van de kevertjes waarvan ik dacht dat ze (enigszins) verschilde tov degene op de 1e foto. Verschillen genoeg, mag ik zeggen. En niet alleen in kleur. Ook in schildvorm, kleed en kop.

Hier de eerste foto's. Helaas niet de beste kwaliteit.
Allemaal A. verbasci of zit er een A. pimpinellae tussen? (Ik zag op Kerbtier.de overigens ook een A. fuscus (oid) staan die er m.i. erg op lijkt.

1.


2.


3.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Even de titel een betje aangepast... :)  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens