Hoofdmenu

mestkever

Gestart door jfbouwmeester, september 06, 2007, 20:35:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Beste kevervrienden,

We zijn een weekje naar Limburg geweest en daar zijn we in het nationaal park Meinweg geweest.
Ik heb een paar vragen. Je ziet daar duizend mestkevers op 1 dag. De driehoornmestkever komt daar ook vrij algemeen voor. Alleen In juni was ik hier en ik heb geen driehoorn gezien en nu in september weer geen driehoorn te vinden.
Komt de driehoorn soms alleen in bepaalde maanden voor?

Jan Bouwmeester.
Als bijlage zal ik een foto meesturen van degene die je daar in grote aantallen ziet.
Hiervan zou ik ook wel de juiste naam willen weten. Zowel in het latijn als in het Nederlands.
jfbOUWMEESTER

Jeroen Nagtegaal

Ik ben in februarie veel in de Beegderheide geweest, en toen zag ik ze daar juist heel veel, maar daar is wel geen enkele andere soort actief, ik kreeg de indruk dat ze erg veel leven van Schapenstront en dat daar een verband mee te leggen valt, dus het kan zijn dat er de ene keer schapen zijn en de andere keer juist niet, en dat ze zich dus daar mee bewegen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jfbouwmeester

Bedankt Jeroen,

Ik zal meer op wat schapen achterlaten letten :grin:
Lijkt mij een goede tip!

Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

zeeeend

CiteerBeste kevervrienden,

We zijn een weekje naar Limburg geweest en daar zijn we in het nationaal park Meinweg geweest.
Ik heb een paar vragen. Je ziet daar duizend mestkevers op 1 dag. De driehoornmestkever komt daar ook vrij algemeen voor. Alleen In juni was ik hier en ik heb geen driehoorn gezien en nu in september weer geen driehoorn te vinden.
Komt de driehoorn soms alleen in bepaalde maanden voor?

Jan Bouwmeester.
Als bijlage zal ik een foto meesturen van degene die je daar in grote aantallen ziet.
Hiervan zou ik ook wel de juiste naam willen weten. Zowel in het latijn als in het Nederlands.
Lijkt me een Bosmestkever (Geotrupes stercorosus). De genusnaam kan inmiddels veranderd zijn, de soortnaam blijft: stercorosus. Kun je opzoeken in de soortenlijst. Deze soort schijnt heel algemeen te zijn.
Groet, Gijs van den Ende

jfbouwmeester

Bedankt Gijs,
maar...

Waar kan ik de soortenlijst vinden?


Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

Jeroen Nagtegaal

#5
CiteerBedankt Gijs,
maar...

Waar kan ik de soortenlijst vinden?


Jan Bouwmeester.
Www.waarneming.nl dan staat links soortenoerzicht,
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?dier...us=0&werkgroep=
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

beetlestitch




deze zou heel goed anoplotrupes stercorosus kunnen zijn. deze komt veel in bosrijke omgeving voor en is voorjaars actief. het lijkt geen tryp. vernalis welke in de zelfde omgeving voorkomt maar deze heeft gladde dekschilden.  groeten toon.
Toon Keukelaar