Schimmel op slijmzwam en Hemitrichia chrysospora

Gestart door Marian en Bert, juni 29, 2008, 22:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Een toelichting voor de foto's op de Duitse website:

Een week of vijf geleden vond ik bij ons in het bos een slijmzwam waarop een schimmel groeide. Geen bijzondere vondst maar ik had zoiets nooit eerder gezien. Je moet je eens bedenken hoe klein deze vruchtlichaampjes zijn, myxo's zijn al zo klein. De vruchtlichaampjes groeiden op Metatrichia floriformis (een hint voor je Dini, voor die slijmzwam uit Leende waarvan ik de naam niet aan je wilde verklappen). Met Ellis&Ellis getermineerd als Blistrum tomentosum.

Een paar weken later, tijdens een weekend in Sauerland, vond ik weer een slijmzwam met daarop een schimmel. De vruchtlichaampjes waren wat anders, met een gelatineus kopje. Leuk voor een nieuwe determinatiepoging. De slijmzwammen zelf leken me, eerlijk gezegd, niet zo bijzonder en mooi om te zien waren ze ook niet. Terwijl ik, (weer thuis) door de mic. een vruchtlichaampje van de schimmel bekeek, vielen me in het preparaat de sporen van de slijmzwam op. Grote sporen met een netwerk en een brede zoom. De enige soorten die ik ken, Trichia verrucosa en Hemitrichia serpula, die sporen met een dergelijk netwerk hebben, hebben anders gevormde vruchtlichamen en ook andere sporenmaten. Tja toen werd ik natuurlijk wel nieuwsgierig.

In de boeken bij Trichia kijkend (Nederlandse myxomyceten van Nannenga en de Duitse serie over Myxomyceten) leverde me dat geen kandidaat op. Bij Hemitrichia kwamen de kenmerken van H. chrysospora goed overeen (alleen vermeld in de Duitse serie). Deze soort komt in Nederland niet voor en is in Duitsland kennelijk erg zeldzaam. Overigens kijk ik na een jaartje slijmzwammen naar slijmzwammen speurend, wel wat genuanceerder aan tegen het woord "zeldzaam". Er wordt, heel simpel, erg weinig naar slijmzwammen gekeken en als ze niet gezien en gemeld worden blijven ze zeldzaam. Slijmzwammen te over als je een beetje weet waar je ze moet zoeken.

Hans van Hooff heeft de vondst gecontroleerd en stelde vervolgens voor dat ik z'n Duitse collega, Hans Holger zou informeren. Als dank voor het opsturen van een luciferdoosje met inhoud staan m'n foto's inmiddels (tot er weer iets bijzonders gemeld wordt) op Holgers Website. Uiteraard is dit wel een leuke bijkomstigheid.  http://www.nivicol.de:80/

Groeten van Marian

Blistrum tomentosum, foto door de stereomicroscoop