Hoofdmenu

Carex crawfordii?

Gestart door Hinko, juni 29, 2008, 19:24:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Vorig jaar in augustus een zegge gevonden in de Ryptsjerksterpolder die ik niet op naam kon brengen. Dit jaar nog eens wezen kijken en uu kom ik uit op Carex crawfordii onder voorbehoud; nootjes nog niet rijp. 2 stempels, 9 aartjes, losse pol, mannelijke bloemen onder.
Kan iemand deze determinatie bevestigen op basis van dit beeld?
mvgr, Hinko

RutgerB

#1
Tja, lang schutblad en veel aartjes. Het kan. Ik heb ook wel eens zoiets gevonden en er voorzichtig C. crawfordii van gemaakt, maar ik heb ook wel gewone hazezegge (met minder aartjes) met lange schutbladeren gevonden. Volgens insider (ontdekker in NL) is het lange schutblad toch al een goede aanwijzing.

Overigens zijn er veel zeer sterk gelijkende amerikaanse soorten zoals C. oronensis, C. scoparia, C. tribuloides, C. cristatella, en nog een stuk of 5. In een amerikaanse sleutel (Britton, 1913) staat overigens expliciet dat het schutblad voor crawfordii korter moet zijn dan de bloeiwijze. In de Belgische flora (1998) staat wel dat het langer moet zijn, overigens ook weer niet overdreven lang zie ik op de tekening. Dan is er ook nog het kenmerk van het vergroeide tongetje. Bij C. crawfordii zit dat over een langer deel vast aan de bladschijf dan bij C. ovalis.

Hinko

Bedankt Rutger, dit is nuttige info. Schutblad (5,5 cm) is overigens aardig langer dan de bloeiwijze (2 cm). Vergroeide tongetje? Waar wordt dit kenmerk genoemd? Het tongetje is rondom de stengel vergroeid. Als je de stengel eruit trek, blijft er een soort kokertje over.
mvgr, Hinko

RutgerB

Tongetjekenmerk is ook uit de Flora van Belgiƫ. Er is een tekeningtje van; het ziet er uit als een aan een zijde verlengd kokertje met wat bredere en onregelmatige randen. Bij ovalis is het tongetje netjes rond met regelmatige rand. Op tekeningen wordt vaak alles wat overdreven natuurlijk, ik heb het zelf nog niet zo duidelijk gezien.

Hinko

Ik heb het exemplaar toch even opgestuurt naar Leiden; toch gewoon Hazenzegge  C.ovalis

"Ik heb even het vleugelrandje bekeken en vergeleken met C. ovalis en c. crawfordii. Hij is dermate breed - ook al is ie erg, erg jong - dat het wel om Hazenzegge moet gaan; gewoon een sterk gedrongen vorm met een schutblad direct onder de bloeiwijze."
mvgr, Hinko