Phyllobius snuitkevertjes

Gestart door gardensafari, maart 21, 2006, 17:37:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik heb op mijn site nog 3 snuitkevertjes staan als Phyllobius maculicornis, maar ik ben een beetje aan het twijfelen geslagen.
De eerste (nummer x) zou wel eens een Ph. argentatus kunnen zijn:



De tweede (nummer 1494) lijkt mij wel een Ph. maculicornis)



De derde (nummer 1416) lijkt er qua kleur een beetje tussen in te zitten. Ook andere aspecten brengen mij hier aan het twijfelen, hoewel ik zelf zou zeggen een Ph. maculicornis:



Wie helpt mij uit het moeras van onzekerheid...?

Bij voorbaat veel dank.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

#1
CiteerOm te beginnen gaat het inderdaad in alle drie gevallen om Phyllobius en niet om Polydrusus, die een sprietgroef hebben. Er zijn in Nederland 9 Phyllobius-soorten, waarvan er een 3 een tamelijk lange opstaande beharing hebben. Bij de eerste 2 foto's is er wel een afstaande beharing te zien, bij de derde zie ik het niet goed, maar misschien kan Hans verder inzoomen op het origineel en bevestigen dat ook dit beest deze beharing heeft. Dan zijn er 3 mogelijkheden: P. maculicornis, P. argentatus en P. betulinus. P. argentatus valt te herkennen aan de weinig gewelfde ogen. Maar ja, dit is nogal relatief, bovendien pas goed te zien bij een bepaalde stand stand van de kop. Bij foto 1 lijkt het rechteroog (van het beest uit gezien) tamelijk gewelfd. Bij foto 2 (nummer 1494) is de bolling van de ogen lastig te beoordelen en bij foto 3 (nummer 1416) lijken ze niet afgeplat. Maar goed, wat de welving van de ogen betreft is het allemaal niet echt duidelijk. P. betulinus onderscheid zich van de andere 2 door de afgeplatte voorschenen: is op geen van de beelden goed te zien. Overigens: P. betulinus komt alleen voor in Zeeland, Brabant en Limburg (althans tot nog toe!). Er zijn nog andere verschillen tussen P. maculicornis en P. argentatus. Zo is de beharing bij argentatus langer en heeft maculicornis duielijke "Kahlpunkten" op de elytra. De lengte van de beharing van het beest op foto 2 wijst naar P. argentatus en ik zie nergens duidelijk "Kahlpunkte". De kleur (zowel van de schubben op de elytra als van de poten) is niet betrouwbaar want bij beide soorten variabel. Mijn conclusie, er van uitgaande dat de beesten niet uit zuid Nederland afkomstig zijn, is dat het hier om 3 exemplaren van P. argentatus gaat. Maar ja, voor 100% zekerheid heb ik de beesten nodig.

Overigens is exemplaar 2 (nummer 1494) nog in het bezit van zijn of haar valse kaken (deciduous mandibles)!

Geef jij deze info aan Hans Arentsen door? En zeg maar dattie altijd beesten kan opsturen voor een zekere determinatie.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Bedankt Mark en bedank Theodoor ook hartelijk. Deze zomer zal ik inderdaad eens wat beestjes aan hem opsturen. Ik krijg het idee dat er eigenlijk maar een paar soorten in de tuin zitten (voordeel als je je jachtterrein beperkt houdt), maar of dat ook echt zo is....
Zijn opmerking over de "valse kaken" is ook interessant. Daar kan ik op mijn site ook wel eens wat aandacht aan besteden.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.