Geelpootvlieg

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, juni 26, 2008, 20:33:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Kan iemand mj vertellen hoe deze vlieg echt heet? Hij zat aan de buitenkant tegen een raam. Ik heb ook nog een erg matige foto van de andere kant, als dat helpt.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

javanerkelens

Doe dan ook maar die slechte foto van de andere kant..... :lol:

Lijkt mij een Stratiomydae........maarja, die heb ik van de onderkant nog nooit gezien.......... :huh:

Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Menko Vlaardingerbroek

Dit is de beste foto van de andere kant. De autofocus deed niet wat ik wou. De camera bleef hardnekkig scherp stellen op iets achter het raam en daarom moest ik handmatig scherp stellen, wat niet eens meevalt bij zoiets kleins.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

gerardpennards

Familie Xylomyidae, en het beestje heet Solva marginata!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Menko Vlaardingerbroek

Dank je wel! Ik vond het zo'n opvallend beest.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

javanerkelens

Hmmm.....best apart hoor!
Zijn maar twee soorten van in Nederland.

Ik heb hem nog nooooit gezien!

Leuk voor je (en wat jammer nou, dat je camera net niet mee wou werken, dat zul je net zien.....heb je wat aparts..doet tie het niet. :grin: )

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Menko Vlaardingerbroek

Och, hij was goed genoeg voor determinatie. Ik ben dus best tevreden. Misschien komt hij nog eens terug, en hopelijk kom jij hem ook nog eens tegen.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

David Tempelman

ik heb ze ook gezien, en zelfs eileggende vrouwtjes. heel leuk om te zien :)  . dat gebeurde op een abeel die door Cossus is bewoond, en waar ik ook veel Ferdinandea op heb gezien. (en zelfs een keer een brachyopa). om deze vliegjes te vinden loont het de moeite bomen (abeel, esdoorn) te bekijken (schaduwzijde). een door wilgenhoutrupsen geinfecteerde boom is een waar feest voor de vliegenliefhebber  :)  :)  
met vriendelijke groet,
David

Iolaire

Citeerik heb ze ook gezien, en zelfs eileggende vrouwtjes. heel leuk om te zien :)  . dat gebeurde op een abeel die door Cossus is bewoond, en waar ik ook veel Ferdinandea op heb gezien. (en zelfs een keer een brachyopa). om deze vliegjes te vinden loont het de moeite bomen (abeel, esdoorn) te bekijken (schaduwzijde). een door wilgenhoutrupsen geinfecteerde boom is een waar feest voor de vliegenliefhebber  :)  :)
Goeie tip David! Nu nog een boom met wilgenhoutrupsen vinden... :)
Zo'n boom heb ik nog niet gevonden (ook niet naar gezocht overigens  :whistle: )
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Menko Vlaardingerbroek

Abelen en wilgen groeien hier in de omgeving niet (te droog, denk ik), maar esdoorns genoeg, dus daar kan ik wel eens naar kijken. Wat is het verband tussen de wilgehoutrupsen en de vliegen? Wordt de boom toegankelijker door het werk van de rupsen of eet de een de ander?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

David Tempelman

een goeie vraag, maar daar ben ik nog niet achter.
de larven van de zweefvlieg Ferdinandea cuprea (kopermanteltje) leven wel in de gangen die de wilgenhoutrups knaagt, maar van Solva?  
met vriendelijke groet,
David