Hoofdmenu

Najaarstrek 2008

Gestart door TjeerdBurger, juni 28, 2008, 12:49:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Het lijkt er idd op dat de 445000 vinken van falsterbö vandaag over nederland razen. De Nolle (e.a.) heeft topresultaten! http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpo...1&site=0&taal=1
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Thijs Fijen

Brobbelbies (na telefonisch contact) 35000 vinken! Blauwe kamer moet het doen met 'slechts' 14000...

Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerTrouwens, heeft iemand een idee waarom in Falsterbo geen Koperwiek (Redwing) en Kramsvogel (Fieldfare) wordt gemeld (staan niet in de lijst)? Deze soorten komen toch uit het hoge noorden en trekken op dit moment al in aardige aantallen door NL.
Worden wel genoemd, trekken daar alleen niet veel door.
Zoals gezegd verzamelen ze in zuidwest Noorwegen alwaar ze tegen de avond vertrekken en 's nachts/'s ochtends hier aankomen.
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

Vandaag weer oa langs falsterbo:

408 rode wouwen
49 ruigpootbuizerds
37945 houtduiven
4700 pimpelmezen
51700 vinken
32 grote kruisbekken
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

bramborkent

Citeer
CiteerTrouwens, heeft iemand een idee waarom in Falsterbo geen Koperwiek (Redwing) en Kramsvogel (Fieldfare) wordt gemeld (staan niet in de lijst)? Deze soorten komen toch uit het hoge noorden en trekken op dit moment al in aardige aantallen door NL.
Worden wel genoemd, trekken daar alleen niet veel door.
Zoals gezegd verzamelen ze in zuidwest Noorwegen alwaar ze tegen de avond vertrekken en 's nachts/'s ochtends hier aankomen.
Interessant! Frappant dat ze deze route over zee kiezen. Is er een reden bekend?
En is er in ZW-Noorwegen ook een trektelpost waarvan we de cijfers in de gaten kunnen houden?
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Geert-Jan Kroon

CiteerVandaag weer oa langs falsterbo:

408 rode wouwen
49 ruigpootbuizerds
37945 houtduiven
4700 pimpelmezen
51700 vinken
32 grote kruisbekken
Dus toch die houtduiven.. Hier in de buurt beginnen ze ook steeds grotere groepen te vormen.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerTrouwens, heeft iemand een idee waarom in Falsterbo geen Koperwiek (Redwing) en Kramsvogel (Fieldfare) wordt gemeld (staan niet in de lijst)? Deze soorten komen toch uit het hoge noorden en trekken op dit moment al in aardige aantallen door NL.
Worden wel genoemd, trekken daar alleen niet veel door.
Zoals gezegd verzamelen ze in zuidwest Noorwegen alwaar ze tegen de avond vertrekken en 's nachts/'s ochtends hier aankomen.
Interessant! Frappant dat ze deze route over zee kiezen. Is er een reden bekend?
En is er in ZW-Noorwegen ook een trektelpost waarvan we de cijfers in de gaten kunnen houden?
Zoals al gezegd vertrekken ze 's nachts of tegen de avond, oftewel ze zijn niet te tellen. De beste manier om het te voorspellen is het weer in de gaten te houden (NW, hoe raar ook, is vaak een goede wind. Niet te harde wind en een bui of wolken in Nederland zijn goede situaties om koperwieken te gaan zien) Eigenlijk komen ze altijd rond deze tijd.
Thijs Fijen

Wouter

Denken jullie dat het morgen weer zo'n vinken-dag wordt? Dan ga ik wel ergens naar een telpost denk ik (denk de Vulkaan).
Of zou de grootste piek al voorbij zijn?

frankneijts

CiteerDenken jullie dat het morgen weer zo'n vinken-dag wordt? Dan ga ik wel ergens naar een telpost denk ik (denk de Vulkaan).
Of zou de grootste piek al voorbij zijn?
Wouter, je kunt op Trektellen.nl een beetje goochelen met de gegevens. Bijv. door grafiekjes te (laten) maken waarop je kunt zien wat in bepaalde jaren de doortrekpieken zijn van een soort enzvoort. Je zult dan zien dat bijv. Vinken meerdere pieken hebben elk najaar. Het is niet zeker dat de vogende zo goed wordt als deze (voor Vink) maar dat er nog minstens 1 komt is wel zeker. En of je er nu 10.000 ziet of 40.000: indrukwekkend blijft het!  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

Goeie tip Frank.
Als je 2008 vergelijkt met welk jaar dan ook, zie je dat de echte piek nog moet komen, in het geval dat 2008 wat vinken betreft net zo verloopt als voorgaande jaren. Ben benieuwd...
Statistisch gezien moeten de koperwieken ook nog op toeren komen, als je de grafiek van alle jaren bij elkaar neemt, zit de piek tussen volgende week en 2 weken daarna.
Veldleeuwerik idem dito. Houtduif heeft een wat grotere spreiding wat piek betreft, maar dat zal geen weken meer duren.

1 kantekeningetje: bovenstaande is puur op basis van statistische gegevens. Het weer heeft een flinke vinger in de pap, hier en verder noordwaards. In ieder geval vloog het vandaag top! Hopelijk volgen er nog een paar van zulke daagjes!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

henkjanvdkolk

#70
En vandaag oa over falsterbo:

1285 kraanvogels
40085 houtduiven
606 veldleeuwerikken (komen ze eraan?)
33 grote kruisbekken

Vandaag 'maar' 32 rode wouwen en weinig mezen, mischien was het weer daarvoor niet oke?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

CiteerEn vandaag oa over falsterbo:


606 veldleeuwerikken (komen ze eraan?)
Ze zijn er al Henk-Jan: gisteren al méér dan 10.000 over de telposten van de Benelux en alleen de Loozerheide had er met 758 exx. al méér dan Falsterbo vandaag.... Veel vogels, waaronder de meeste Veldleeuweriken, komen niet via Falsterbo!  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter

Vanochtend in mijn woonplaats Alphen a/d Rijn (waar normaal gesproken amper trek te bekennen is) was het vanochtend erg druk met vinken, lijsters en graspiepers. Naar schatting 3000 vinken, en honderden lijsters en graspiepers is voor dit gebied uitzonderlijk veel. Ook 13 grote gele kwikstaarten en een boomleeuwerik zijn het vermelden waard. Ook 6 bokjes tp trouwens wat voor deze tijd ook erg leuk is.
De rest van het land zal wel weer 10 keer zo veel hebben:p
Wouter

Gerard Troost

CiteerRecordaantallen trekkende Pimpelmezen en Goudhanen in Vlissingen
Op trektelpost De Nolle bij Vlissingen was het vanochtend hard werken maar bovenal enorm genieten voor de zes aanwezige tellers. Om 15:00 uur stonden er in het notiteboekje o.a. 522 Goudhaantjes, 3646 Zwarte Mezen, 5824 Pimpelmezen, 658 Koolmezen en 27.290 Vinken!! Voor Goudhaan en Pimpelmees betekend dit zelfs een spectaculair nieuw nationaal record. Zie voor de volledige telling Trektellen.nl
Een 'aMEESing' filmpje van de trekkende Pimpelmezen is te vinden op YouTube

http://www.sovon.nl/default.asp?id=406#krant498
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Geert-Jan Kroon

De pimpels gaan maar door. Gisteren weer bijna 14000 langs Falsterbo.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

frankw

En komend weekend is het het 2e weekend van oktober en dat betekend 9 van de 10 keer veel Buizerd trek! Vorig jaar 536 ex. binnen 4 uur over Elten  B)  

Tukkerbird

CiteerEn komend weekend is het het 2e weekend van oktober en dat betekend 9 van de 10 keer veel Buizerd trek! Vorig jaar 536 ex. binnen 4 uur over Elten  B)
Vandaag de eerste groepjes gezien,zal ook een keer tijd worden dat ze komen ;)  

Thijs Fijen

Nou, over falsterbo zijn ze nog niet gekomen. Dus zal nog wel eventjes duren! Als het nog lang duurt dan kan het wel eens heel heftig worden in NL met buizerdentrek
Thijs Fijen

frankw

Bij onze telpost gaat het al behoorlijk afgelopen week. Met iig. een dag met 77ex. en 34 Sperwer..

Thijs Fijen

Klopt, maar de bulk moet mi nog komen..
Thijs Fijen

frankw

Ja dat zeker. Ik ga weer voor de 500+ dit weekend ;) Maar dan moet er idd wel eerst wat meer op gang komen :whistle:  

Jelle Aalders

Frank ga jij zaterdag of zondag naar elten?
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

frankw

#82
Waarschijnlijk beide dagen. Zondag ben ik over het algemeen een beetjke katerig dus die weet ik nog niet zeker... ;)

Kom(en) je/jullie ook?

Jelle Aalders

#83
CiteerWaarschijnlijk beide dagen. Zondag ben ik over het algemeen een beetjke katerig dus die weet ik nog niet zeker... ;)

Kom(en) je/jullie ook?
Misschien kom ik zaterdag middag met mijn pa ( na de voetbal). Zondag moet ik naar de graafschap  ;)
Hoop wel dat ik kan en op tijd ben voor de grote trek dan.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Kasper S

Ik kan zondag ochtend nog effe gaan kijken en tellen hier. Hopen op goed weer en veel (roof)vogels!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

henkjanvdkolk

#85
Vandaag veel lijsters!! De krammers komen binnen! Hopen dat het morgen doorzet!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

Citeer
CiteerWaarschijnlijk beide dagen. Zondag ben ik over het algemeen een beetjke katerig dus die weet ik nog niet zeker... ;)

Kom(en) je/jullie ook?
Misschien kom ik zaterdag middag met mijn pa ( na de voetbal). Zondag moet ik naar de graafschap  ;)
Hoop wel dat ik kan en op tijd ben voor de grote trek dan.
Vooralsnog verwacht ik er nu toch wat minder van. Het ligt helemaal stil met de Buizerd trek zo lijkt het.  :(  

frankw

Toch een opleving vandaag.. 405ex. Maar echt los gaat het nog niet. Komende week maar goed in de gaten houden!

Kasper S

Ook leuk om in de gaten te houden: Koperwieken.
Vandaag geteld in Tilburg: Koperwiek   1740  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

DanielS

CiteerOok leuk om in de gaten te houden: Koperwieken.
Vandaag geteld in Tilburg: Koperwiek   1740
Over De Vulkaan meer dan 70000
Daniel