Hoofdmenu

Najaarstrek 2008

Gestart door TjeerdBurger, juni 28, 2008, 12:49:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

Het is misschien al erg vroeg om over najaarstrek te beginnen maar de eerste serieuze trekbewegingen zijn al zichtbaar. Met name de gierzwaluwen vliegen nu al erg goed, met vandaag een telpost record bij de ketelbrug en de afgelopen dagen ook hoge aantallen aan de Engelse kust (met enkele zeldzaamheden ertussen!). Het is vandaag lekker bewolkt en t waait aardig, lekkere lage giertjes dus! Ik ga zo proberen om even van Kwintelooien wat te tellen en natuurlijk die ene mega er tussenuit te pikken!

teunvankessel

Ik denk dat het toch erg vroeg is voor giertjes om al weg te trekken, waarschijnlijk zijn dat trekbewegingen naar verzamelplaatsen, dat geld ook voor Spreeuw echt weggtrekken doen ze volgens mij nog niet, ook meer naar de verzamelplaatsen toe, daarom zie je nu ook s'avond groepen spreeuwen allemaal een kant opvliegen naar hun slaapplaats, die trouwens heel groot kan worden (300,000+ vogels)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

GertJ

CiteerIk denk dat het toch erg vroeg is voor giertjes om al weg te trekken, waarschijnlijk zijn dat trekbewegingen naar verzamelplaatsen, dat geld ook voor Spreeuw echt weggtrekken doen ze volgens mij nog niet, ook meer naar de verzamelplaatsen toe, daarom zie je nu ook s'avond groepen spreeuwen allemaal een kant opvliegen naar hun slaapplaats, die trouwens heel groot kan worden (300,000+ vogels)
Teun,

ik denk eigenlijk dat de gierzwaluwtrek al volop begonnen is.
Juvenielen beginnen dacht ik al een week nadat ze uit het nest zijn aan de grote reis.

Spectaculaire beestjes zijn het toch!

Groet
Gert Jager
Groet Gert Jager

laatvlieger

Ik had net een zwarte mees op een vreemde plek. Mogelijk dat die dus ook al beginnen te zwerven.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Sando

Citeerlaatvlieger @ Jul 2 2008, 16:51 PM
     Ik had net een zwarte mees op een vreemde plek. Mogelijk dat die dus ook al beginnen te zwerven.

In theorie... is 2008 geen Zwarte mezen jaar Wouter ;-)
2009 moet het weer gaan gebeuren!
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

henkjanvdkolk

Citeer
Citeerlaatvlieger @ Jul 2 2008, 16:51 PM
   Ik had net een zwarte mees op een vreemde plek. Mogelijk dat die dus ook al beginnen te zwerven.

In theorie... is 2008 geen Zwarte mezen jaar Wouter ;-)
2009 moet het weer gaan gebeuren!
Dit snap ik niet helemaal meer...  :huh:

Uitleg?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sando

Citeerhenkjanvdkolk @ Jul 3 2008, 19:36 PM
Dit snap ik niet helemaal meer...    :huh:
Uitleg?

Zwarte mezen tonen een sterk 2-jaarlijks invasie voorkomen. Kijk maar eens in het boek 'Vogeltrek over Nederland' of op trektellen.nl

Het ene jaar komen ze wel (massaal) en het andere jaar niet. Zo hadden we in 2007, een zwarte mezen jaar, over telpost de Dordtse Biesbosch (waar in de wijde omgeving geen zwarte mezen broeden) 219 zwarte mezen. In 2006 welgeteld geen één.. 2005 was daarentegen het topjaar landelijk gezien van de afgelopen 20 jaar. Over onze telpost hadden we er 2016 (dagrecord 500)! In 2004 slechts 2 en in 2003 weer 23.

De invasies verschillen dus wel sterk in aantal, maar dat 2-jarige zit er sterk in! Overigens hadden we dit voorjaar de eerste voorjaarswaarnemingen op onze telpost in 5 jaar tijd met in totaal 13 exemplaren..  :wacko:

Vogels blijven (gelukkig) altijd weer verrassen!

GrtXz,
Sander
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

laatvlieger

CiteerZwarte mezen tonen een sterk 2-jaarlijks invasie voorkomen. Kijk maar eens in het boek 'Vogeltrek over Nederland' of op trektellen.nl

Het ene jaar komen ze wel (massaal) en het andere jaar niet. Zo hadden we in 2007, een zwarte mezen jaar, over telpost de Dordtse Biesbosch (waar in de wijde omgeving geen zwarte mezen broeden) 219 zwarte mezen. In 2006 welgeteld geen één.. 2005 was daarentegen het topjaar landelijk gezien van de afgelopen 20 jaar. Over onze telpost hadden we er 2016 (dagrecord 500)! In 2004 slechts 2 en in 2003 weer 23.

De invasies verschillen dus wel sterk in aantal, maar dat 2-jarige zit er sterk in! Overigens hadden we dit voorjaar de eerste voorjaarswaarnemingen op onze telpost in 5 jaar tijd met in totaal 13 exemplaren..  :wacko:

Vogels blijven (gelukkig) altijd weer verrassen!

GrtXz,
Sander
Leuke info! Of je echt helemaal uit kunt gaan van dat soort cycly betwijfel ik, maar het is zeker leuk om het goed in de gaten te houden. 2005 was inderdaad een topjaar qua trek van zwarte mezen. Maar dat was zowieso een bizar jaar met waarschijnlijk een van de grootste barmsijzeninvasies ooit. Dat jaar zal ik niet gauw vergeten. Ik kwam toen voor het eerst helpen op de ringbaan in Meijendel en we kregen te maken met de ene na de andere invasie. Ik wist niet wat ik meemaakte, ik had daarvoor wel op andere plekken helpen ringen, maar dat viel volledig in het niet met het geweld van 2005. Dat was een buitengewoon overweldigend jaar. Ik krijg er nog kippenvel van, zo gaaf was het! Hele groepen zwarte mezen die doortrokken en hele wolken barmsijzen, die je voorbij zag komen. En passant trokken toen ook de koolmezen en pimpelmezen in zeer hoge aantallen door!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

RWester

De trek van zaadetende vogels is volgens mij weer gelinkt aan de al dan niet goede jaren van Beuken e.d. (goed jaar=mastjaar) als ik het goed heb. Moet maar weer eens in het boek Vogeltrek over Nederland duiken...  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Sando

QUOTE (RWester @ Jul 5 2008, 18:54 PM)
CiteerDe trek van zaadetende vogels is volgens mij weer gelinkt aan de al dan niet goede jaren van Beuken e.d. (goed jaar=mastjaar) als ik het goed heb. Moet maar weer eens in het boek Vogeltrek over Nederland duiken...

Klopt. Voor soorten als kramsvogel, keep e.d lijkt de voedselsituatie sterk bepalend als ik het goed heb. Maar het liefst in combinatie met een goed broedseizoen. Immers, er zijn dan al meer vogels waardoor voedselschaarste een grotere inpact heeft. Invasies van bijv. sijzen zijn sterk gerelateerd aan het broedsucces in de brongebieden (NO-Europa).

Vooral soorten die veel in boreale gebieden broeden zijn gevoelig voor invasies. Er is immers maar weinig diversiteit in de zaadproductie, dus als de fijnspar weinig kegels produceert zijn er weinig alternatieven. In gematigd bos is dat uiteraard heel anders en in Nederland zijn enkele bosgebieden daar zelfs op aangepast (soms bewust, soms onbewust). Zo plan(t)ten bosbouwers in NL vaak Amerikaanse eiken afwisselend met Europese eiken in hun bos omdat Amerikaanse eiken bij een goed groei en bloeiseizoen hun mast pas een jaar later produceren in tegenstelling tot de europese eiken, die alles diezelfde herfst nog produceren. Ook ideaal om je wilde zwijnen populatie op topniveau te houden.. ;-) (kan je er weer meer afschieten.... :angry:)

Om terug te komen op de Zwarte mezen: die tweejarige cyclus lijkt min of meer los te staan van mastjaren (vaak om de 5-7 jaar) en ik meen dat de tweejarige cyclus ook niet gelinkt is aan het broedsucces, behalve bij de echt grote invasies. Wat het dan wel is? Een manier om nieuwe broedgebieden en overwinteringsgebieden te ontdekken? Genetisch vastgelegd? Geen idee. Kruisbekken vinden zo zeker nieuwe broedgebieden, alhoewel ze vaak niet erg succesvol zijn omdat ze dan schijnbaar vaak te laat met broeden beginnen..

Ik ben benieuwd wat dit najaar ons brengt: ik heb er zin in!  :grin:

GrtXz,
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

TjeerdBurger

Het is nog maar Augustus maar toch trekt het al lekker, bij bijna alle telposten veel roofpieten en ook het kleinere spul zoals paapjes en ortolanen doen het goed. Bij 'de Horde' bij Lopik zelfs een Kleine Jager! Helaas slaat het weer morgen alweer om..

Tukkerbird

CiteerHet is nog maar Augustus maar toch trekt het al lekker, bij bijna alle telposten veel roofpieten en ook het kleinere spul zoals paapjes en ortolanen doen het goed. Bij 'de Horde' bij Lopik zelfs een Kleine Jager! Helaas slaat het weer morgen alweer om..
Het was inderdaad een heerlijke dag voor roofpieten,met
7x visarend
12x bruine kiek
1x roodpootvalk
1x havik
7x boomvalk
57x wespendief
53x buizerd
7x torenvalk
11x sperwer

was het voor ons een heerlijke dag om{roofvogels} te tellen ;)  

TjeerdBurger

Het lijkt er trouwens op (volgens windguru en windfinder) dat de wind deze wind gaat draaien naar het Oosten en dat het weer wat warmer wordt! Zou best wel eens leuk kunnen gaan worden. Maar even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld

Jord

Vandaag viel het bij telpost De Nek, Schellinkhout erg tegen met de trek. Zeker als ik het vergelijk met gisteren. Dit beeld lijkt bevestigd te worden door andere trektellingen in Nederland.
Hoe kunnen we dat verklaren? Het weer is namelijk gelijkwaardig aan dat van gisteren.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Thijs Fijen

Doordat er op de zeer goede trekdag (zaterdag) er 2 fronten op elkaar botsten en het noord-oostelijke front de trek meenam. Ik neem aan dat er gister nog een staartje van was en dat het vandaag allemaal door is. (overigens is het op veel plekken wat later op de dag op gang gekomen)
Thijs Fijen

frankw

CiteerVandaag viel het bij telpost De Nek, Schellinkhout erg tegen met de trek. Zeker als ik het vergelijk met gisteren. Dit beeld lijkt bevestigd te worden door andere trektellingen in Nederland.
Hoe kunnen we dat verklaren? Het weer is namelijk gelijkwaardig aan dat van gisteren.
En misschien omdat je om 13.00u alweer thuis bent en niet weet wat er nú langskomt.. Of heb je de laptop mee?  ;)  

Jord

CiteerDoordat er op de zeer goede trekdag (zaterdag) er 2 fronten op elkaar botsten en het noord-oostelijke front de trek meenam.
Klinkt interessant Thijs!  :duim:  
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jaofik

#17
CiteerDoordat er op de zeer goede trekdag (zaterdag) er 2 fronten op elkaar botsten en het noord-oostelijke front de trek meenam. Ik neem aan dat er gister nog een staartje van was en dat het vandaag allemaal door is. (overigens is het op veel plekken wat later op de dag op gang gekomen)
Nu ja, dat is niet helemaal waar -er was sprake van één front. Een warmtefront begaf zich vrijdag zeer langzaam NO-waarts boven Nederland, maar dat zich zaterdag als een koufront weer (deactiverend) terugtrok in de richting vanwaar het gekomen was. Dit, onder invloed van een zich sterk opbouwend hogedrukgebied boven zuid-Scandinavie.

Een behoorlijk zeldzame situatie die in de winter voor magnifiek invallende vorst leidt (met sneeuw! en vogels!).

Herman.

TjeerdBurger

#18
gaaien on the move!
tussenstandje voor vandaag: nu al 186 geteld
http://trektellen.nl/doortrekpatroon.asp?s...0&taal=1&land=1

frankw

Let ook op Roodpootvalk! De afgelopen 2 dagen iig 8 over telpost Eltenberg :duim:  
Helaas niet toen ik er was :censored:  

Kasper S

Citeergaaien on the move!
tussenstandje voor vandaag: nu al 186 geteld
http://trektellen.nl/doortrekpatroon.asp?s...0&taal=1&land=1
Klopt  kwam ze hier in een gebied ook al 8 tegen terwijl ze anders nooit te zien zijn
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

redmar_woudstra

Zaterdag een boottochtje Deventer - Doesburg met langs de Ijssel ook opvallend veel gaaien! In totaal zeker 30 vogels geteld.
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

#22
Inderdaad veel Vlamingen, maar wat mij betreft nog leuker: ik had net mijn eerste Kleine Rietganzen van het najaar overvliegend richting Oudega e.o.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

#23
Ik ben meteen maar even op zoek gegaan. Bij Sandfirden (wie kent het niet) minimaal 500 vogels. Ze arriveren dus al.

Btw, ook erg veel Goudhanen in het land.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Binnen een week kunnen we de vinken gaan verwachten. Falsterbo komt aardig op gang!

Tevens veel Pimpelmezen (die er iets langer over doen dan Vinken) en veel Sijzen (minder dan vorig jaar maar toch nog best wat). Graspiepers wat later dan normaal, maar van de Graspiepers van Falsterbo merken wij niet zo veel als bij de Vinken/Sperwers/Buizerden/Wespendieven
Thijs Fijen

pwolf

CiteerBinnen een week kunnen we de vinken gaan verwachten. Falsterbo komt aardig op gang!

Tevens veel Pimpelmezen (die er iets langer over doen dan Vinken) en veel Sijzen (minder dan vorig jaar maar toch nog best wat). Graspiepers wat later dan normaal, maar van de Graspiepers van Falsterbo merken wij niet zo veel als bij de Vinken/Sperwers/Buizerden/Wespendieven
maar eerst een aardige Vaaltjesdag hoop ik?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

JohanvantBosch

Citeer
CiteerBinnen een week kunnen we de vinken gaan verwachten. Falsterbo komt aardig op gang!

Tevens veel Pimpelmezen (die er iets langer over doen dan Vinken) en veel Sijzen (minder dan vorig jaar maar toch nog best wat). Graspiepers wat later dan normaal, maar van de Graspiepers van Falsterbo merken wij niet zo veel als bij de Vinken/Sperwers/Buizerden/Wespendieven
maar eerst een aardige Vaaltjesdag hoop ik?

groeten, pim
Opvallend weinig op Westkapelle, ja. Scheveningen (14) en ander telposten (zo te zien) ok, maar ikzelf had meer verwacht.
Grauwe pijlen was natuurlijk genieten vandaag en die enkele noordse pijl en middelste jager tussendoor ook!!!!

Thijs Fijen

Citeer
CiteerBinnen een week kunnen we de vinken gaan verwachten. Falsterbo komt aardig op gang!

Tevens veel Pimpelmezen (die er iets langer over doen dan Vinken) en veel Sijzen (minder dan vorig jaar maar toch nog best wat). Graspiepers wat later dan normaal, maar van de Graspiepers van Falsterbo merken wij niet zo veel als bij de Vinken/Sperwers/Buizerden/Wespendieven
maar eerst een aardige Vaaltjesdag hoop ik?

groeten, pim
Mag ;) Ik gun het jullie ;) Zou raar zijn als we van de Vaaltjes afhankelijk waren van Falsterbo...
Thijs Fijen

TjeerdBurger

en in het binnenland hoeft het ook niet saai te zijn: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpo...1&site=0&taal=1

de eerste grote aantallen lijsters