Hoofdmenu

gallen?

Gestart door Jeanine, juni 27, 2008, 14:04:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Laatst was ik aan het helpen overtollige boompjes weg te halen toen ik dit tegen kwam.
Onderaan de stam van een jonge eik zaten allemaal rode puntjes. Sommige leken erop te zitten en anderen leken net uit de stam te komen. De boswachter, die erbij was, wist ook niet wat het was. Er werd gedacht aan gallen. Vandaar dat ik het hier maar post.

Kan iemand me helpen om erachter te komen wat dit voor iets is?

Een aantal foto's.

Foto 1: het jonge boompje net uit de grond met onderaan de stam de rode uitstulpingen.
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

foto 2 : de uitstulpingen aan de tak dichterbij
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

#2
foto 3: waarop te zien is dat er ook een aantal uit de tak lijken te komen
m.vr.gr
Jeanine

Floppy

#3
Fraaie gallen, Jeanine,
Ze worden veroorzaakt door de agame generatie (alleen vrouwtjes) van de galwesp Andricus testaceipes (Hartig, 1840).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Jeanine

Floris, bedankt voor je reactie.
Ik ben een leek op het gebied van gallen. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met "de agame generatie (alleen vrouwtjes)"?
m.vr.gr
Jeanine

Floppy

#5
Ja, da's een tamelijk apart item vooral ook bij galwespen: Generatiewisseling (agaam/sexueel). Eén en dezelfde soort kent dan twee generaties.
De zgn. sexuele generatie bestaat uit mannetjes en vrouwtjes, terwijl de daardoor verwekte zgn. agame generatie slechts uit vrouwtjes bestaat. Uit de door die vrouwtjes gelegde onbevruchte eieren ontstaan dan weer mannetjes en vrouwtjes (sexuele generatie), etc.
De door de beide generaties van dezelfde soort veroorzaakte gallen verschillen vaak sterk van elkaar, bevinden zich vaak ook op een geheel andere plek op de plant, ja soms zelfs op een andere plant, bij galwespen bv. op twee verschillende soorten eiken; bv. van de galwesp Andricus quercuscalicis veroorzaakt de sexuele generatie galletjes in de katjes van Moseik, maar veroorzaakt de agame generatie gallen op de eikels van Zomereik.
Bij de door jou waargenomen soort veroorzaakt, zoals je hebt gezien, de agame generatie gallen onderaan de stam van jonge eikjes. De sexuele generatie veroorzaakt echter gallen onderaan de bladstelen.
Dit is het in het kort, maar er valt wel meer over te vertellen.  :lol:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Jeanine


Bedankt voor je uitleg. Het is me nu duidelijk.

Maar toch nog een vraag.
Ik heb één zo'n galletje opengesneden en deze was, volgens mij, hol. Ik zag er niets inzitten. Hoe kan dat? Was de gal nog te jong of heb ik iets over het hoofd gezien?


CiteerDit is het in het kort, maar er valt wel meer over te vertellen. 
Dat neem ik aan. Wie weet verdiep ik me nog eens in deze materie. Je ziet dat ik al weer meer wil weten.  :)  
m.vr.gr
Jeanine