Vogels zijn raar volgens tieners

Gestart door joost_gabriels, maart 20, 2006, 16:31:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

jesse


Ik heb precies hetzelfde als redmar, nagenoeg niemand op mijn middelbare school weet van mijn hobby, maar inderdaad je hoeft mijn naam maar even in te tikken bij google en je ziet meteen dat ik een "freak" ben.Ik weet zelf ook niet of ik het wel moet vertellen als het er van komt.
Zit nu met het dilemma dat ik een Praktische Opdracht moet maken voor biologie, over diergedrag, en dat ik dat wil gaan houden over zeetrek.Verandering in de komst van verschillende soorten en dergelijke...
Maar ik ben er ook een beetje huiverig voor dat het onderwerp van spot zal worden.
Ooit heeft een leraar, die zelf ook vogels kijkt, mij belachelijk proberen te maken door het te zeggen in de klas op een vervelende manier.Toen heb ik hem wel even laten weten hoe zielig en beperkt hij eigenlijk was.
Ik zou zeggen trek je niets aan van mensen die zeggen dat je raar bent, (of stiekem op hun eigen website melden dat je eigenlijk geen echte natuurliefhebber bent als je een bepaalde mening hebt) en doe wat je leuk vind.


vriendelijke groet,

jesse

jesse

groet,

jesse zwart

joost_gabriels

#31
weetje ik dacht eigelijk eerst
dat er alleen oudere mensen het deden
sorry als nu oudere mensen het nu hun beledigt voelen
maar er zijn eigelijk best veel jonge mensen
die interesse in de vogels hebben maar iedereen schaamt zich wel voor een hobby
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Els

Joost ik schaam me er niet voor, maar op verjaardagen wordt er weleens de spot mee gedreven. Ik kijk zelf ook graag naar vlinders en daar wordt zelfs door volwassenmensen (familie heel dicht bij) raar over gedaan. Maar als ze dan wat gezien hebben, mag je wel vertellen wat het is geweest  :wacko:

Gewoon lekker genieten.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Johan op den Dries

Citeert.
Zit nu met het dilemma dat ik een Praktische Opdracht moet maken voor biologie, over diergedrag, en dat ik dat wil gaan houden over zeetrek.Verandering in de komst van verschillende soorten en dergelijke...
Maar ik ben er ook een beetje huiverig voor dat het onderwerp van spot zal worden.
Gewoon doen!
Als je het onderwerp met veel enthousiasme behandeld worden de rest van je klasgenoten ook vanzelf enthousiast en jij hebt tenminste een voor jou interressant onderwerp! Ik denk dat 2/3 van je klas tot op het laatst wacht met hun PO omdat ze geen onderwerp kunnen bedenken.
Hoe is je relatie mbt je leraar bio. Hebben jullie dezelfde interesses? Mijn lerares bio was geen vogelkenner. Ze was meer bezig met platen en cellen ed. En ze was in het begin ook tegen mijn onderwerp (duikgedrag van kuifeenden) Maar ik had ook een onderwijsassistent die ook vogelaar was. Daardoor merkte mijn lerares dat ik wel serieus ermee bezig was. En uiteindelijk is het een mooi cijfer geworden :D
Dus je moet er een beetje geluk mee hebben.  
Johan op den Dries
Sneek

jesse


Mijn verhouding met mijn leraar bio is in zoverre goed, dat deze man allang blij is dat er iemand is die met iets meer liefde naar de natuur kijkt dan de gemiddelde gymnasiast.Ik ben het hem gaan vragen, en hij zou erover nadenken, omdat we eigenlijk in groepjes het gedrag van een bepaald dier in Artis moeten bestuderen.Nou kijk ik liever naar dieren in vrijheid dan in gevangenschap, en dan nog eens veel liever naar een voorbijvliegende vogel.Dus ik hoop dat het goed komt, ik laat het weten !

groetjes

jesse

groet,

jesse zwart

Jan Harteman

#35
Ik was 10 toen ik geïnteresseerd raakte in de natuur. Misschien wel veel eerder, maar vanaf mijn 10e werd het al wat fanatieker toen we thuis wat eenden kregen die tussen de kippen mochten rondscharrelen.
Op mijn 11e verjaardag kreeg ik mijn eerste vogelencyclopedie met mooie foto's. Toen werd het van kwaad tot erger ;)

Inmiddels ben ik bijna 22 en heb ik heel wat mensen mogen uitleggen wat nu zo mooi aan vogels is. Omdat dit uitleggen blijkbaar zo goed beviel, ga ik er maar mijn beroep van maken  :lol: en dus studeer ik momenteel voor docent biologie/dier & recreatie.

Hoe vaker iemand mij in het verleden uitlachte, hoe fanatieker ik werd.
Mijn beste vrienden tonen soms hun interesse wel, maar eerder uit beleefdheid denk ik soms.
Verder heb ik in die afgelopen 10 jaar ook een vriendenkring opgebouwd van mensen met dezelfde interesse.
Dus aan iedereen van jonge leeftijd die nu soms wat raar wordt aangekeken als hij/zij over zijn vogelpassie praat; de aanhouder wint, dat staat bij mij als een paal boven water!

Tip: als je op school eens een presentatie/spreekbeurt geeft met enkele mooie foto's die je op waarneming.nl vind, dan geeft sommige jongelui dat soms wel een goed idee van de redenen van het vogelen. Dan moet je natuurlijk wel zo tactisch zijn om wat stoere vogels uit te zoeken... een zee-arend of een uil tijdens de jacht spreekt bij veel klasgenoten vast wel tot de verbeelding! En bij de dames doet een verliefd koppel eenden of zwanen met kuikens het altijd goed. Of baltsende kraanvogels. Gewoon laten zien wat zij willen zien; iets dramatisch of imposants. Een beetje opscheppen kan geen kwaad :)

Elachista

..het draait toch allemaal op hetzelfde uit...

:P  
Groet,
Tymo

Jan Harteman

CiteerHoe andere er ook tegen aan kijken,  de vogels en libellen en nachtvlinders en degelijke blijven hetzelfde. dus voor de fauna maakt het echt geen bal uit hoe andere er tegen aan kijken. Ook de mening van andere vogelaars zelfs vind ik niet zo belangrijk. Dat is niet negatief bedoelt tegen andere vogelaars natuurlijk.
Ik vind het juist een sport om mensen enthousiast te maken voor vogels en de natuur. Zonder dit te overdrijven hoor, maar ik vind het juist van belang voor de natuur dat er meer mensen bij betrokken raken.
Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. En onbekend maakt onbemind.
Waarmee ik dus wil zeggen dat het juist de moeite loont om mensen soms ergens enthousiast voor te maken. Of ze op z'n minst eens aandacht te schenken aan al dat moois om je heen.
Je staat tenslotte niet in je eentje in deze wereld; sociale vaardigheden kunnen je eigen wereld en die van anderen vergroten. En als je daarmee je hobby/passie wat aandacht kunt geven, is dat alleen maar beter.

RWester

CiteerHoe andere er ook tegen aan kijken, de vogels en libellen en nachtvlinders en degelijke blijven hetzelfde. dus voor de fauna maakt het echt geen bal uit hoe andere er tegen aan kijken.

Het lijkt me voor de fauna wel van belang hoe andere er tegen aan kijken. Daarvoor doe jij toch je onderzoek? Om te laten zien hoe een populatie krimpt of groeit en waarom. En als het niet goed gaat met de fauna, dan wil je toch graag dat anderen naar je luisteren, als je zegt dat het niet goed gaat met de fauna...Toch?

Citeeren joost geniet van de vogels . en luister nergens naar
behalve dan naar die Kraanvogels boven je huis morgen....

Overigens kijk ik sinds m'n 6de naar de natuur, op latere leeftijd specifieker vogels. Ben nu 32 (toch?) En vind het nog altijd gaaf dat de natuur me op plekken brengt waar veel anderen van klapperen met de oren, omdat ze alleen maar weten waar die 16-kleppen zit en of tie nu wel of niet buitenspel was. Van Nieuw Statenzijl, tot Robbenoord, van Paal tot Overgeul. Overal zijn lokalo's die voetballen, naar vrouwén en mannen kijken, racen met auto's en brommerts. En ik mag er graag naar kijken als ik er langs kom op m'n fietsie of met een autootje.....Worden ze stil van op verjaardagen.

Overigens komt melk gewoon uit de fabriek; bevestig ik altijd op verjaardagen :D  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan Harteman

Natuurlijk, daar is niets mis mee.
Maar als je natuur wilt beschermen, dan moet  je andere mensen enthousiast maken. En dat is dus wat ik met voorgaande berichten bedoel.
Onbekend maakt onbemind; wat men niet kent, zal men ook niet willen beschermen.
Dus jongeren van nu mogen soms best een beetje hun best doen om vrienden/klasgenoten ook enthousiast te maken (Jong geleerd is oud gedaan) zodat meer mensen enthousiast worden én dus de overgebleven natuur willen beschermen voor de toekomst.
Als iedereen zijn poot stijf houd komen we nergens natuurlijk.

Uh...maar we dwalen af :)
Ik voel me zelf ook nog jong, heb in het verleden hetzelfde meegemaakt als enkele anderen die hier spreken, dus ik weet overigens wel waar ik over praat.

Elachista

#40
(Verplaatst naar Praat maar raak, discussies als deze kunnen beter in dit forum gehouden worden lijkt me.)
Groet,
Tymo

Jan Harteman

CiteerIk doe de fauna monitoring en natuurmonumenten en provinciaal landschappen hebben daar de afdeling voorlichting voor..  Bij die afdeling worden ook mijn gegevens gebruikt. Dus andere geven wel educatie aan andere , die ik van harte toejuig. maar zelf is dat niet mijn sterke kant.  Ook zitten er genoeg achter de kraampjes van Nm om iets over het terrein natuurgebied te vertellen en dat kan ik beter overlaten aan mensen die daar weer beter in zijn. Mijn gegevens komen vaak bij voorlichters aan bod. Ik kan niet overal goed in zijn.

groeten
Ok daar heb je gelijk in :)
Ik trok misschien verkeerde conclusies (namelijk dat je simpelweg niet de moeite wilde nemen om anderen over je passie te vertellen). Maar de mensen van de PR doen misschien weer niet het werk waar jij goed in bent. Ieder z'n specialiteit uiteraard.  

joost_gabriels

dat is wel een idee om een spreek beurt over vogels te doen maar dan wel een groep mmmm ik denkt water vogels :D
hopelijk hebben we binnen kort weer een spreek beurt
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

joost_gabriels

wie leide nou zoon
kamp bij vogelwerkgroep
voor de jeugd want ik kan het niet meer vinden :S
was wel op dit forum ( dit onderwerp dis ik zie het niet meer maar als jij het wel kan vinden mail me dan effe
groetjes joost
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Elachista

#44
Deze?

CiteerJe kunt ook contact opnemen met de NJN (nederlandse jeugdbond vor natuurstudie NJN) Helaas is de afdeling in Flevoland latst opgeheven wegens te weinig animo. Wel is er nog een afdeling in zwolle wat enigzins in de buurt is. In het paasweekend is er een vogelkamp in de OVP, we staan dan op het kotterbos. Daarvoor kun je contact opnemen met mij!
Groet,
Tymo

joost_gabriels

vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Antonie Blom

Misschien nog een verlate reactie, maar ik vind het niet vreemd dat mensen ons vogelaars (ik ben zelfs ook redelijk fanatiek) een beetje vreemd naar ons kijken. Geef nu eerlijk toe, wie gaat nu voor zijn lol de gehele dag in de sneeuw naar ganzen staan kijken, of in een harde westerstorm naar het strand om daar naar een aantal voorbij vliegende vogels staan kijken, of een hele dag in de kokende zon staan voor een of ander amerkaans vogeltje?

Zonder gein, ik moet nog elke week wel een aantal smadelijke opmerkingen aanhoren op mijn opleiding (HBO) en het beste werkt gewoon om mee te lachen. Maar natuurlijk moet je je niet laten ontmoedigen door al die mensen die er om moeten lachen, want wat doen zij in hun vrije tijd?  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Guus Peterse

Naast alle goede raad van hiervoor, waar ik natuurlijk mee instem: het is ook best leuk om een beetje om jezelf te lachen af en toe. Zo herinner ik me afgelopen zomer toen we met zijn vijftigen op een dijkje stonden te luisteren en we af en toe uit een sloot voor ons een vaag geluidje hoorden, krrrrr - krrrrr of zoiets, daar moet je ook wel de humor van kunnen inzien vind ik. (Trouwens, zoals die geluiden soms worden weergegeven in vogelgidsen, ook best humor af en toe.)

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

joost_gabriels

toenet vroeg ik ook aan een vriendje weet jij wat een bril duiker is
hij zei neee ik zie o ga dan effe naar waarneming.nl
en dan bij zoeken en dan bril duiker
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

redmar_woudstra

CiteerZonder gein, ik moet nog elke week wel een aantal smadelijke opmerkingen aanhoren op mijn opleiding (HBO) en het beste werkt gewoon om mee te lachen. Maar natuurlijk moet je je niet laten ontmoedigen door al die mensen die er om moeten lachen, want wat doen zij in hun vrije tijd?
de ideale verdediging is zelfspot, tenminste vanuit, dat doe ik zelf ook altijd. Dan accepteren mensen het ook sneller, denk ik. En zoals je zegt, vogelaars zijn inderdaad wel een beetje vreemd... Ach, dan denk ik altijd maar, liever een beetje vreemd dan geen hobby's! :P

en joost, wat vond je klasgenoot ervan?
groet,
Redmar

Bram Rijksen

CiteerZo herinner ik me afgelopen zomer toen we met zijn vijftigen op een dijkje stonden te luisteren en we af en toe uit een sloot voor ons een vaag geluidje hoorden, krrrrr - krrrrr of zoiets, daar moet je ook wel de humor van kunnen inzien vind ik.
..of met 100 man bij een druk kruispunt in Amsterdam aan het eind van een grauwe winterdag met z'n allen naar een stel neonletters op een hoog Universiteitsgebouw turen... En dan- als nietsvermoedende passanten uit nieuwsgierigheid óók omhoog blikken- nét hoorbaar tegen elkaar zeggen: "volgens mij gaat-ie zo écht springen, hoor"...
Dát is pas gniffelen!

redmar_woudstra

groet,
Redmar

tekenaar

#52
Een van de top-boeken van mijn boekenplank: Bill Oddies little black bird book. Goede tweede: Lucky luke: de zwarte heuvels. Beide steken heerlijk de draak met natuurmensen (de eerste met twitchers de tweede met natuurwetenschappers in het algemeen). En beide geven ook prachtig weer hoe buitenstaanders tegen ons aankijken. Met 'ons' bedoel ik iedereen die buiten naar beestjes en plantjes kijkt.

Net als vele anderen werd mijn hobby raar gevonden in mijn schooltijd. Nu verdien ik een (OK, dunne) boterham met mijn hobby. Van de meeste 'stoere' oud-klasgenoten weet ik gelukkig niet waar ze terecht zijn gekomen maar om met voetballen of achter de meiden aanzitten je boterham te verdienen lijkt me een stuk lastiger. Ze zullen nu dus wel in de kroeg over voetballen en meiden praten. M.a.w. ik denk dat je met natuurstudie steeds verder kan komen terwijl voetbal kijken voor de meeste niet meer is als een hobby die altijd hetzelfde blijft (om het over die meiden maar niet te hebben... hoe kijken die tegen een bink van 60+ aan?).

Sterkte,
Paul (gelukkig getrouwd overigens en met oprechte excuses aan voetballende vrouwenverslindende vogelaars :-) )
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

fungi_nl

Citeerhun hobby's zijn voetballen en zo

Altijd de zaak van twee kanten bekijken.
Zij lachen je uit omdat je in hun ogen zo'n rare hobby hebt.
Echter, jij kan denken, hun hobbies zijn zo eenvoudig saai, iedereen doet voetbal tegenwoordig en ik ben trots dat ik een hobby heb die niet iedereen heeft.

Dus wie het laatst lacht, lacht het best. Niet vergeten en zeer zeker niet voor schamen.  :lol:  

joost_gabriels

mmm
dat klopt lol
maar ik zeg ook altijd hoky doe je met een stokie voetbal doe je met een bal ( heel logies) en vogele met vogels en verrekijker :D
dus zo zie je maar weer je kan altijd reipjes verzinnen alleen het reimt niet echt
mmm ik moet nog effe bedenken
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

joost_gabriels

ik heb nog een vraag waarom heet een roerdomp een roerdomp ??
al vast bedankt voor je andwoord.
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

tekenaar

Heb je hem wel eens gehoord? Hij zegt 'roer-domp' net zoals een Kievit 'kievit' zegt en een grutto 'o-grut' (bij die laatste is dus iets mis gegaan bij de naamgeving, maar ja, een o-grut klinkt ook zo raar, om met agent 327 te spreken: grutjes nog aan toe!).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Antonie Blom

Citeerbij die laatste is dus iets mis gegaan bij de naamgeving, maar ja, een o-grut klinkt ook zo raar

Zou hij volgens mij gerust ogen zeggen, want hij staat niet voor niets op de rode lijst  :lol:
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

joost_gabriels

nee ik heb hem nog nooit gehoord maar wil het wel graag
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

han.endt

#59
Citeerik heb nog een vraag waarom heet een roerdomp een roerdomp ??
al vast bedankt voor je andwoord.
Domp is naar het geluid dat ze maken (dompen: een dofachtig geluid maken) en roer is een verouderde naam voor riet. Een vogel die een dof geluid maakt in het riet dus.