Bonte schietmot

Gestart door GerardL, juni 26, 2008, 19:37:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,

Wie kent deze schietmot die op Limnephilus marmoratus lijkt.
Op foto's die ik van deze soort heb ik nog nooit deze azuurblauwe "plek" gezien.
Een zeer duidelijk opvallende kleur, normaal is het lijfje van deze schietmot groen, maar niet azuurblauw, waar heeft dit mee te maken?

Wie kent deze schietmot met deze mooie kleur?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard




GerardL

Hallo forumlezers,

Heb deze topic weer effe naar boven gehaald, ben nog steeds nieuwsgierig naar zijn naam. Heb ook gisteravond waarschijnlijk weer een "nieuwe"  schietmot gevonden.

Weet nog iemand de namen van deze schietmotten ?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard


GerardL

Alle schietmotten-freaks opgelet

Heb dit topic weeeeer naar boven gehaald
Hebben we wat meer schieters op een rijtje staam!

Grtzzzz

Gerard

David Tempelman

CiteerHallo Forumlezers,

Wie kent deze schietmot die op Limnephilus marmoratus lijkt.
Op foto's die ik van deze soort heb ik nog nooit deze azuurblauwe "plek" gezien.
Een zeer duidelijk opvallende kleur, normaal is het lijfje van deze schietmot groen, maar niet azuurblauw, waar heeft dit mee te maken?

Wie kent deze schietmot met deze mooie kleur?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard
dag Gerard,
ik denk dat dit toch gewoon marmoratus is. die blauwe kleur, een of andere afwijking. maar patroon is marmoratus,.
mvg david
met vriendelijke groet,
David

barebigfoot

#4
ik zocht ook lang naar mijn trichoptera, volgens mij heeft L.rhombicus uit hetzelfde geslacht ook zo'n tekening/patroon als op plaatje 1 - zie

http://www.biolib.cz/en/image/dir509/id21960/

uwe

David Tempelman

in het fraaie FSC-gidsje 'guide to the adult caddisflies or sedge flies (Trichoptera) (Barnard & Ross, 2008) zijn duidelijke foto;s afgebeeld van oa beide soorten. inderdaad 'Limnephilus rhombicus resembles Limnephilus marmoratus but is usually more yellowish". ik vind de betreffende hier geplaatste foto zeer veel op marmoratus uit dit gidsje lijken, kreeg de CZ website 'niet open',
met vriendelijke groet,
David

GerardL

Hallo David en Uwe,

Zeer bedankt voor jullie hulp en meedenken.
Ik ben ook ale eens op die Tjechische site geweest, en heb daar bij de "unconfirmed" ook een exemplaar gezien met een groene/blauwige gloed.

Volgens mij komt bij die eerste foto van mij nog een optie te voorschijn, nl. de Limnephilus flavicornis, die vooral die opmerkelijk "gestreepte" antennes heeft.

Op mijn 2de foto valt meteen de "stekels" of "beharing" op, van de poten.
En ik heb geen idee of dit met de soort of leeftijd zelfs te maken heeft.
In ieder geval durf ik deze geen naam te geven, L. rhombicus is een goede optie maar op een ander forum (Frans) hadden ze het voor een tijdje terug over een vrouwtje Glyphotaelus pelludicus die hier ook weer op leek, en mijn Frans is niet zo goed dat ik hierop correct kan inhaken.
Ook de Anabolia nervosa ( what's in a name??????) zou nog in aanmerking kunnen komen, kortom : tijd om een kenner te zoeken.!


Grtzzzz + Tnx

Gerard



David Tempelman

de tweede soort: geen idee!
Anabolia nervosa: heeft donkere vleugels, met nog donkerdere aderen
Glypho pellu heeft een inkeping aan de vleugeltop.
bij deze laatste staan div. goede foto's,
mvg.
met vriendelijke groet,
David

berthigler

De eerste is inderdaad L.marmoratus. Bij L. rhombicus valt de scheve lichte vlek op de warmbruine vleugel direct op. De tweede lijkt op l. flavicornis. De antennen zijn afgeknipt!? De stekeltje op de poten zijn typische Limnephilidae kenmerken.
Bert Higler