wie herkent dit ras

Gestart door vriesinga, mei 16, 2008, 22:12:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

vriesinga

Hi allemaal,

Ik trof dit paartje aan in Medemblik. Helaas kan ik er zelf niet veel van maken.. herkent iemand dit ras?? zij zwommen tussen een groep Canadese ganzen

Ik ga ervan uit dat de witte een hybride..... Alleen welke

dank jullie alvast voor eventuele input

;)  

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

vriesinga

Ik moet er wel bij zeggen dat hij zwart wit was.... is op de foto niet goed te zien... maar niet on denkelijk er vertoeven daar ook nijl ganzen...

ik ga is verder kijken of ik hier voorbeelden van kan vinden..

Thanks

Nico Omlo

SoepXSoepgans oftewel kweek vorm.(verwilderd)
Het feit dat je ze in  de stad hebt gezien,is al een indicatie dat het waarschijnlijk niet om hybr. gaat.
Deze ganzen komen voort uit Grauwe Ganzen,waar de linkse,op de foto ook veel op lijkt.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

vriesinga

Dank Nico voor je info... die grauwe had ik al een beetje uitgeknobbeld.. ik heb ze niet in de stad gezien maar op het IJsselmeer op de vooroever... dit valt alleen nog onder Medemblik...

Nou dan wordt het gewoon soep... moet overigens zeggen dat ik nog veel te leren heb... ik zal me maar is gaan storten op jullie uitleg en kretelogieen...

Thanks... voor jullie hulp

Jeroen Nagtegaal

CiteerSoepXSoepgans oftewel kweek vorm.(verwilderd)
Het feit dat je ze in  de stad hebt gezien,is al een indicatie dat het waarschijnlijk niet om hybr. gaat.
Deze ganzen komen voort uit Grauwe Ganzen,waar de linkse,op de foto ook veel op lijkt.
Absoluut niet,
is een hybride, en mijn gevoel gaat uit naar Sneeuwgans x brand? intresnat is het voroal om dat er waacshijnlijk nog eenmaal is gepaard door deze hydride met een Grauwe gans!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

#6
Er zit idd heel veel Sneeuwganzen invloed in deze vogel, zie bijvoorbeeld de handdekveren. Typisch patroon. Misschien dat het feit dat de vogel met een Grauwe Gans gepaard is meteen de andere ouder verraad?
(hij doet zelfs haast wel zuiver aan).


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

vriesinga

misschien helpt deze foto nog een beetje... ze waren helaas al ver van ons verwijderd... ik zal zondag is gaan kijken of ik ze weer kan spotten.....

sneeuwgans heb ik ook bij gekeken en de indische gans..om te kijken of er overeenkomsten zijn.. zoals bijvoorbeeld bij de gans op de foto zie je de zwarte contouren rond de ogen dat zie je ook terug komen bij de indische daarin tegen kan het al een tweede generatie kruising zijn of meer...

Ik blijf gewoon even verder puzzelen met jullie info...

Alcedo atthis

#8
I think the mystery goose is a possible Snow x Emperor goose. Snoew goose is clear from the overall pattern and amount of white, but bill shape and coloration and head shape , as well as the cold greyish-blue colour tones of the not white feathers let me think that the other parent species could well be Emperor goose.
greetings,
Jörn Lehmhus

vriesinga

#9
Thanks Jorn,

I going too look for the emperor. Also I hope too see more species when I'am over there again. It's only a shame that my camera don't reach the distance to photograph them more clearly. The islands created over there, were most birds, gooses and ducks lives are very far out of the shore.

But you never no what comes along and maybe when I see which ones are also over there we have a clearer idea what this can be.

Thanks for you input... and sorry to say I don't think it will be the last time that I will ask you all for help...

:D


kind regards,
Wil

oostsouburg

CiteerNijlgans x ?
Een nijlgans is het volgens mij zeker niet, die zien er zo uit.

groetjes Chris

vriesinga

Daar heb je helemaal gelijk in Chris... deze heb ik daar vorig jaar gezien.. komt niet eens in de buurt... Ik ga ook zo langzamerhand voor een sneeuwgans x....  Nog een klein verloren fotooootje misschien doet dit het hem...


Toine

#12
De rechtse gans op de foto is volgens mij geen hybride met een Grauwe gans. Van dit type zitten er ook twee van achter Rotterdam CS, ik heb er elders op het forum ook een foto van staan, ze zijn een stuk kleiner dan Grauwe ganzen.

Zie ook dit topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...t=0&#entry10094



Wat mij wel verbaasd is dat deze gans samen met een Grauwe gans (Soepgans?) jongen heeft, ik zie ook verschillende kleuren jongen. Wist niet dat zo'n hybride ook vruchtbaar kon zijn.
Zou mooi zijn dit stel in de gaten te houden en te zien hoe het nageslacht eruit ziet, kunnen we weer wat van leren.

gjcaspers

Had Jörn deze laatste ganzen in een ander topic al niet als Keizer x Ross' gedetermineerd? De zwarte "ooglapjes" lijken dan kenmerkend te zijn voor hybriden Keizer x andere "witte" (subgenus Chen) ganzen.

Hybriden van ganzensoorten binnen hetzelfde geslacht worden algemeen als vruchtbaar beschouwd, dus dan hoeft het geen verwondering te wekken dat ze met jongen worden gezien. Aan de andere kant, als een gans met jongen loopt wil dat nog niet noodzakelijk zeggen dat die van hemzelf zijn. Broedparasitisme en inpikken van elkaars nesten komen ook voor.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Alcedo atthis

CiteerHad Jörn deze laatste ganzen in een ander topic al niet als Keizer x Ross' gedetermineerd? De zwarte "ooglapjes" lijken dan kenmerkend te zijn voor hybriden Keizer x andere "witte" (subgenus Chen) ganzen.
Yes, I thought so, but it is not a 100% save ID...

and for the dark spots around the eye, I think that may indeed well be typical vor Keizer x other "Chen" geese, though the size of the spot seems to vary in indiviuals from quite obvious to only a few feathers.
greetings,
Jörn Lehmhus