Spectaculaire hooiwagengroepen: Leiobunum sp.

Gestart door hay, juni 26, 2008, 11:15:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

hay

Dag Peter,
Met mijn museumkaart in de aanslag hoeft het geen dure waarneming te worden...
Dank je voor de gegevens. Ik beloof niet dat het er ook echt van komt, maar het is wel bij mij in de buurt, dus nu moet het ook maar. Ik laat het weten, hier.
Bedankt,
hay

ria.vogels

Hallo Hay,

Vandaag (26 juli 2009) zagen we in een korte staande buis op het terrein van de buizenfabriek bij Weurt een groep van circa honderd grote zwartmetalige hooiwagens met witte knieën. Toen we daar met ons drietjes rond de buis stonden (Marcel Bingley, Peter Hoppenbrouwers en ik) en ze ons in de gaten kregen begon de groep zich onmiddellijk te verspreiden en rond te rennen. Marcel heeft er een filmpje van gemaakt met zijn camera. Enkele 'verkenners' kruipen bijna letterlijk de camera in om te zien wat hen daar komt verstoren. De link naar het filmpje staat bij de waarneming op waarneming.nl.
Ik begrijp uit dit forumlijntje dat je ze daar in de buurt vorig jaar ook hebt gezien. Voor ons was het nieuw en indrukwekkend. We herinnerden ons vaag iets over de aandacht die jij op het fenomeen had gevestigd, en zijn aan het zoeken geslagen. Bij deze dus een melding.

Groet, Ria Vogels
Groet, Ria Vogels

hay

Dag Ria, Marcel en Peter,
Ah! Jullie hebben ze gezien! Ja, het is een indrukwekkend gezicht. Ik kan er ook nog steeds van genieten. Zeker als je dan groepen van meer dan 1000 ex. tegenkomt, die dicht op elkaar zitten ....
Op het hele terrein van Swanenberg zitten ze (ik heb er geinventariseerd), de totale populatie moet hier vele, vele tienduizenden bedragen. Het is de grootste verzameling van deze nog steeds onbenoemde soort die nu bekend is.
Bedankt voor je melding,
grpet,
hay

maria48_4

bedoelen jullie deze?
Op de foto komen uit rotterdam (hele muur vol) Ook ik Middelharnis zag ik hem, deze dan op bomen, zelfde gedrag.

hay

Dag Maria,
Nu pas zie ik je waarneming van Leiobunum sp. ! Een mooie vondst, hij is niet eerder van Rotterdam bekend. Zou je deze willen invoeren? Details zijn welkom (aantallen, biotoop).
Groet,
hay

JeroenBes

#35
Hoi allen,

Ik had al een topic elders geopend (zie : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=90677.new#new)  en werd geattendeerd op deze topic.
Dus bij deze.....

Zie ook http://waarneming.nl/waarneming/view/44459865
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

hay

#36
Dag Jeroen,
Bedankt voor je wrn ! Want het is wel weer een nieuwe stip op de kaart voor deze nieuwkomer. Ik ben wel benieuwd of je er meer gezien hebt en/of  of je in de gelegenheid bent nog eens naar die plek te gaan kijken, want ze zitten meestal met 10tallen bij elkaar. Wat meer foto's kan ook geen kwaad, zou ik erg waarderen!
Omschrijf je de vindplaats? Is het in een woonwijk, een industriegebied, is er een kanaal of waterloop in de buurt, is er een industrieterrein vlakbij?

Vast erg bedankt! (en grtz aan Arp! Die zit mijn nieuwe tabel te spammen, groot-gelijk:naast-mijn-schoenen-lopen-begint-beetje-te-wennen ;-),

Hay

Edit: Het is een kassengebied, zo te zien.

JeroenBes

Citaat van: hay op september 01, 2009, 20:44:20 PM
Dag Jeroen,
Bedankt voor je wrn ! Want het is wel weer een nieuwe stip op de kaart voor deze nieuwkomer. Ik ben wel benieuwd of je er meer gezien hebt en/of  of je in de gelegenheid bent nog eens naar die plek te gaan kijken, want ze zitten meestal met 10tallen bij elkaar. Wat meer foto's kan ook geen kwaad, zou ik erg waarderen!
Omschrijf je de vindplaats? Is het in een woonwijk, een industriegebied, is er een kanaal of waterloop in de buurt, is er een industrieterrein vlakbij?

Vast erg bedankt! (en grtz aan Arp! Die zit mijn nieuwe tabel te spammen, groot-gelijk:naast-mijn-schoenen-lopen-begint-beetje-te-wennen ;-),

Hay

Edit: Het is een kassengebied, zo te zien.


Hallo Hay,

Vandaag nog eens goed rondgekeken en zowaar ondekte ik op de muur 3 exemplaren.
http://waarneming.nl/waarneming/view/44468366
De pijl/locatie had ik gisteren (maandag) niet goed gezet, ondertussen gewijzigd. (dus geen kassen gebied)
De pijl/locatie van vandaag staat ook goed.
De Hooiwagens zitten op de muur aan ons huis, erboven zit een afdak, dus ze zitten droog en erg uit de wind.
Voor ons huis loopt een weg met gelijk daaraan een grote vaart.
Industriegebied van Berkel en Rodenrijs is op zo'n 2 km afstand.
Ook zijn er veel tuinders en boeren actief in de omgeving.

Ik hoop dat je wat met deze info kunt doen. 
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

hay

Bedankt,
ja, ik kan er zeker iets mee! Op dat industrieterrein zullen ze dan vast ook zitten,
Groeten,
hay

jvogels

En luchthaven zestienhoven op een steenworp afstand, zo te zien ;)

JeroenBes

Citaat van: jvogels op september 04, 2009, 13:07:22 PM
En luchthaven zestienhoven op een steenworp afstand, zo te zien ;)

Ja Joost,

helemaal vergeten te vermelden.
Airport Rotterdam - Den Haag (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_Airport) op nog geen 3 km afstand.


Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

birdtree

hallo,

afgelopen donderdag, 10 september 2009, een gezelschap van honderden "reuzenhooiwagens" onder een dakgoot tegen de muur van een magazijn in Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) aangetroffen. Heb een foto genomen echter niet kunnen verzenden.

gr.
Alex de Smet
Terneuzen

marcel123

Citaat van: birdtree op september 13, 2009, 19:34:03 PM
Heb een foto genomen echter niet kunnen verzenden.
Je bedoeld dat je deze niet op hebt kunnen nemen in het forum? Waar is deze foto nu?

maria48_4

Kan het zijn dat in deze tijd de spin zich weer gaat verzamelen? Ik krijg enorm de indruk van wel, de groepen op de lange muur worden groter en groter. Als dit zo is dan is één dezer dagen de kans daar om weer hele volle muren op de foto te zetten. Tot een paar dagen terug zaten de spinnen aardig verspreid en nog maar enkelen zaten op de muur. Ik voeg wat foto's toe van de nw groepen.

maria48_4

Nog een paar, de foto's zijn op verschillende plekken op de muur gemaakt

marcel123

Citaat van: birdtree op september 13, 2009, 19:34:03 PM
hallo,

afgelopen donderdag, 10 september 2009, een gezelschap van honderden "reuzenhooiwagens" onder een dakgoot tegen de muur van een magazijn in Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) aangetroffen. Heb een foto genomen echter niet kunnen verzenden.

gr.
Alex de Smet

Terneuzen

JohnvR

Citaat van: maria48_4 op september 14, 2009, 21:03:12 PM
Tot een paar dagen terug zaten de spinnen aardig verspreid

Mooi hoor, ik ben jaloers. Maar eh, hooiwagens zijn geen spinnen  :angel:.


JohnvR

Ja, de orde van de hooiwagens (Opiliones) hoort net als de orde van de spinnen (Araneae) tot de spinachtigen (Arachnida), zie bijv. http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=tree&treemode=up&cid=0AHCXIYHQFRV&highLight=0AHCXIYHQFRV#hit

Floppie

#49
bbbbbbbrrrrrrrrrrrrrr

Ik vraag me af of ik ooit ook zo'n hooiwagen heb gehad. Het was er welliswaar één, aan de onderkant van vogelhuisje,
toen ik nog niet aan determineren deed, maar dit beest zo eng vond dat ik er wel een foto van maakte.
Misschien is het een totaal andere hooiwagen hoor... Vergeef me als ik hier een heel ander beest neerzet.

Ik weet zéker dat ik de foto nog heb. Ik ga even opzoek en zal dit bericht dan aanpassen met foto.

(Het zijn slechte foto's, toen deed ik nog niet aan determineren dus deed kleur enzo er niet toe.
Hij had 5 poten (brrr zit echt te rillen hier). Nou ja, wat ik zeg misschien is het totaal ander beest en kunnen jullie er niets mee. Datum en waarnemingtijd zijn wel bekend, dus kan evt achteraf nog registreren indien mogelijk/nodig.)

hay

Dag Marleen,
Ondanks de 'matige' kwaliteit van de foto's meen ik toch dat het inderdaad om de reuzenhooiwagen gaat. Geef je me de vindplaatsgegevens? En: let je dit jaar op of je er meer ziet? Ze zien er misschien eng uit, maar ze kunnen absoluut geen kwaad. Dit als troost,
Groet,
Hay

Floppie

#51
Hallo Hay,

Dat is leuk nieuws!

Ik heb een pb naar je gestuurd met de gegevens.

Mijn balkon is kennelijk een plezierige plek voor zeldzame / bijzondere hooiwagens...
Had in dezelfde zomer ook een Odiellus spinosus

Groetjes, Marleen

Floppie

Staat genoteerd.

Wel grappig. Voer je het in.
Echt zo'n "paniekbericht" dat het een zeldzame soort is en of ik zo specifiek mogelijk alles wil invullen.

Wel grappig, geeft echt het gevoel alsof je iets speciaals hebt gevonden  ;D

Ben wel "trots" op mijn vondst. Al hoop ik deze stiekem niet nog meer tegen te komen.
Ik probeer de foto's af en toe te kijken, maar die met die groepen, ik blijf er kippenvel van krijgen  ;D

Wel maf om af en toe op het balkon te staan en te zoeken naar iets wat ik niet wil tegenkomen  :rolleye:

Groetjes, Floppie

hay

Vanwaar dat 'griezelgevoel'? Het zijn, vind ik, eerder de teddybeertjes onder de spinachtigen, want ze 'doen niets'.
Bedankt voor je wrn,
Groet,
Hay

jvogels

Check deze link, recent gepost op het spinachtigen forum.

gezien de poten vind ik em er nogal op lijken.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=113620.0.html

JohnvR

Dat is ook mijn idee, maar gezien de niet zo scherpe foto durf ik het niet met zekerheid aan, Hay waarschijnlijk wel.

hoven

Kan dit er één zijn? Op muurtje in tuin in Amersfoort noord.

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

hay

#57
Dag Alrik,
De foto is, zoals John ook al zei, te vaag voor een zekere uitspraak. Het exemplaar lijkt wel op een Leiobunum sp., de exoot, het zou een juveniel kunnen zijn. Maar de inlandse L. rotundum kan ik niet uitsluiten. Hou het in de gaten, je vindt er misschien meer...
Grtz,
Hay

hay

Dag allen,
Er zijn dit jaar weer flinke groepen. De winter vormde kennelijk voor de eieren geen probleem...
Groet,
Hay

jvogels

Hier liep ik anderhalve week geleden in de Serra de Estrela, Portugal tegenaan!

Geen idee of er op het iberisch schiereiland lookalikes van de illustere Leiobunum spec bestaan, maar qua omschrijving, andere foto's en gedrag van die clusters zou ik zeggen dat dit ze zijn.

Hay, ik heb er een 10-tal van op alcohol verzameld, als je interesse hebt in een aantal exemplaren, p/m me maar.