Spectaculaire hooiwagengroepen: Leiobunum sp.

Gestart door hay, juni 26, 2008, 11:15:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

...vergeten de close-up erbij te zetten, bij deze dan.

hay

Dag Joost!
Die lijken er sprekend op! Dit zou DE oplossing kunnen zijn!! Het oorspronkelijk areaal van L. spec in de Serra d'Estrella?! Zou goed kunnen...
Ik moet er bij zeggen dat er inderdaad lookalikes zijn, vooral in Spanje/Portugal. Er zijn onlangs nog drie nieuwe soorten beschreven en er zijn nog minstens vier soorten die nog geen wetenschappelijke naam hebben. Dit wijst er al op dat het Iberisch schiereiland heel rijk gezegend is met Leiobunumsoorten, maar ook dat er nog een hoop onbekend is.
Ik stuur je een pm. Bedankt! Fantastisch dat je er verzameld hebt!
Groet,
Hay

jvogels

Even een update voor de geinteresseerden:

De beesten uit Portugal zijn door Hay bekeken en blijken inderdaad de Leiobunum sp A. te zijn.
Of de soort in portugal inheems is moet nog blijken, maar het ziet er naar uit dat er weer een stukje van de puzzel is bijgelegd.

wordt vervolgd.

David Tempelman

#63
vandaag ontdekte mijn zoon Joris op precies de zelfde plek als vorig jaar (tunneltje naar het Flevopark in A'dam) een groepje reuzenhooiwagens. tot op de meter precies zaten ze er weer ! het waren er vier. ze zijn blijkbaar erg plaatstrouw !
met vriendelijke groet,
David

hay

Ja maar David: "invasief" betekent juist "totaal plaatsontrouw"!
Maar je hebt gelijk: jaar in jaar uit zitten de generaties op exact dezelfde plekken, ik heb dat vaak gezien. Joris is al een volleerd entomoloog, zo te horen.
In Portugal heb ik de Leiobunum een dikke week geleden ook gevonden (leve de gps, met dank aan Joost!). Ik denk inderdaad dat we de oplossing nabij zijn, maar ik blijf nog even flauw-wetenschappelijk-terughoudend-met-slag-om-de-arm. In Marokko heb ik namelijk ook enkele "soorten" Leiobunum gevonden en bijna elke leek vrijwel sprekend op de onze. Er zijn dus nauwe verwante lookalikes!
Groet,
Hay

JohnvR

Nu ook in Alkmaar. Naar aanleiding van de waarnemingen van Tom Damm (http://waarneming.nl/waarneming/view/50743598 en http://waarneming.nl/waarneming/view/50706738, die dus wel op zeker kunnen; ik heb hem al bericht) ben ik vanochtend eens gaan kijken en inderdaad!




hay

En wat een geweldige foto's! Bedankt, John.
Nu durf ik niet meer, mijn foto's zijn maar zozo.
Goed, deze hieronder is inderdaad niet bijzonder goed, maar de vindplaats is dat wel: ongeveer 60 km onder Fez (Marokko). Het is een Leiobunum, maar niet "de onze", het moet een andere soort zijn. Ze lijken allemal erg op elkaar...
GRTZ, Hay

Jaaph

Heb deze grote hooiwagens op drie plekken op mijn huisgevonden .
Inderdaad in kluitjes. Zaten dicht bij mijn raam en miijn vrouw vond er 1binnen. Normaal vind ik het niet erg maar ik heb ook nog 2dochters die het allemaal niet leuk vonden.
Zaten onder de dakgoot op zowel de noord als zuidkant. Heb ze weggejaagd. Kwamen weer in een kluitje terug. Een grote gasbrander was de oplossing. Snel en humaner dan de stofzuiger.
Woonplaats leidschendam

harry60

Citaat van: Jaaph op maart 30, 2011, 22:27:52 PM
Zaten onder de dakgoot op zowel de noord als zuidkant. Heb ze weggejaagd. Kwamen weer in een kluitje terug. Een grote gasbrander was de oplossing. Snel en humaner dan de stofzuiger.

Denk dat deze info weinig toevoegd hier op wrn.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Ted van der Knaap

Vallen deze er ook onder?


Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/49268623
Leiobunum spec. gezien op 2010-08-01 te Vlaardingen - Aalkeet-Binnenpolder - Volksbos
foto`s :




groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jvogels


jvogels

Deze zaten in het oude romeinse amfitheater van Trier:


http://observado.org/waarneming/view/55784996

Leken mij sterk op de illustere Sp A. Helaas zaten ze nogal hoog en is de foto bij de waarneming dus de beste plaat die ik er van geschoten heb...


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

och ja, tuurlijk. Vergeet altijd dat de vrouwen nogal anders zijn dan de mannen bij rotundum.

dutchway

31-7-2011 in de wieden deze groep gezien.
Kan iemand mij vertellen welke dit zijn?
Groeten van Lia

Arp

Hoi Lia,

De herkenbare beesten zijn Leiobunum rotundum-dames. Voor de rest moet je maar aannemen dat het een kudde van dezelfde soort is - bij deze soort ook gebruikelijk ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

dutchway

Groeten van Lia

Botervlieg

#78
Hallo allemaal,

Ik twijfel een beetje over onderstaande leiobunum? (een mannetje?)

Reuzehooiwagen komt hier wel al jaren voor (individuen) maar deze heeft geen witte knieën (of ik zie ze in elk geval niet).
Ook de rugtekening komt niet helemaal overeen (misschien door leeftijd of vervelling?!)
Ik heb ook even aan blackwalli /rotundum enzo gedacht, maar dat lijkt er al helemaal niet op. (Toch?)
De 2e poot is minimaal 65mm, maar zeker langer (het boek ligt niet goed langs de poot).

Dus voor de zekerheid even navragen. Wat vinden jullie?

De "buik" is trouwens rood/bruin van kleur.

http://waarneming.nl/waarneming/view/61007093
onzeker Reuzenhooiwagen - Leiobunum spec. A gezien op 2011-10-04 Haarlem





Groetjes, Marleen

hay

Dag Marleen,
Het is 'm, zeker. Zoals je al suggereert, worden de dieren steeds donkerder naarmate ze ouder worden. De knietjes ook. Het is, denk ik, een volwassen mannetje.
Groet,
Hay

Botervlieg

Citaat van: hay op oktober 04, 2011, 11:56:14 AM
Dag Marleen,
Het is 'm, zeker. Zoals je al suggereert, worden de dieren steeds donkerder naarmate ze ouder worden. De knietjes ook. Het is, denk ik, een volwassen mannetje.
Groet,
Hay

Hallo Hay  ;D

Wat een gezelligheid. En dat op dierendag. Leuk dat het er toch weer een is.  :duim: Bedankt!

Wat ik je graag nog wilde vragen....
Hoe kan het dat ik hier al 2 jaar lang steeds maar één of enkele van deze spinnen zie en nog nooit een hele groep?
Ik blijf me toch wel afvragen waar die andere (9)99 hooiwagens verstopt zitten...

Groetjes, Marleen


Jan van Duinen

Citaat van: jvogels op september 21, 2010, 12:58:39 PM
Even een update voor de geinteresseerden:

De beesten uit Portugal zijn door Hay bekeken en blijken inderdaad de Leiobunum sp A. te zijn.
Of de soort in portugal inheems is moet nog blijken, maar het ziet er naar uit dat er weer een stukje van de puzzel is bijgelegd.

wordt vervolgd.

Is er al een vervolg?

jvogels

Er is heel recent een artikel in de Entomologische berichten over verschenen. Daar sta jij volgens ook bij in het dankwoord.

Hay, misschien leuk als je de pdf van dit artikel voor de gebruikers hier beschikbaar maakt?

Jan van Duinen

Hoi Joost,

Gaat dat artikel niet over een andere soort?
Van Hay had ik begrepen dat hij met een artikel over Platybunus pinetorum bezig was, de vraag gaat over Leiobunum spec A

jvogels

Hay schrijft over meer soorten hooiwagens  ;)

in het oktobernummer van de entomologische berichten staat een artikel over Leionunum sp. A; platybunus zal wel in het komende nummer verschijnen.


jvogels

CiteerO.K. Het oktober nummer heb ik nog niet gekregen.

dat is gek, want die is al meer dan een week binnen. Als ik jou was zou ik even navraag doen bij de NEV.


Jan van Duinen

Hoi Joost,

Heb vandaag het oktober nummer van Entomologische berichten ontvangen.

Citaat van: jvogels op oktober 07, 2011, 14:50:15 PM
Daar sta jij volgens ook bij in het dankwoord.

De genoemde Jan ben ik jammer genoeg niet, zo'n verzamelreis zie ik ook wel zitten.  ;D

jvogels

Ik zag het. Foutje van Hay, of heb je geen Leiobunum spec A's doorgegeven?

De foto op de voorkant was toch wel van jou? Mooie plaat hoor.

Citaat van: Jan van Duinen op oktober 19, 2011, 17:22:11 PM
Hoi Joost,

Heb vandaag het oktober nummer van Entomologische berichten ontvangen.

Citaat van: jvogels op oktober 07, 2011, 14:50:15 PM
Daar sta jij volgens ook bij in het dankwoord.

De genoemde Jan ben ik jammer genoeg niet, zo'n verzamelreis zie ik ook wel zitten.  ;D