Dag Reuzenhooiwagenliefhebbers,
De stand van zaken. Het is dit jaar redelijk rustig op het front... de opmars in ons land van Leiobunum sp. A gaat door , het aantal waarnemingen hier nadert de 10.000 exemplaren (ik heb er natuurlijk ook nog veel in mijn notitieboekje staan, het is geen doen om die allemaal door te geven...).
De soort is officieel nog niet geidentificeerd, de herkomst evenmin. Maar we komen dichterbij. In september/oktober ben ik weer op zoek gegaan naar o.a. Leiobunums in Spanje en Marokko. Dat heeft veel opgeleverd, in elk geval een paar nieuwe soorten voor de wetenschap. De moeilijkheid bij dit genus is dat de soorten veel op elkaar lijken. In Spanje komen verschillende zeer nauw verwante soorten voor, die ook voor wat betreft de genitaalmorfologie (de penis dus) weinig van elkaar verschillen. Genetisch onderzoek zal nodig zijn om de "afstand" tussen die verschillende vormen vast te stellen. Voor Marokko geldt hetzelfde: de Leiobunums die ik vond (op ongeveer 8 plaatsen) lijken per vindplaats ietsje of duidelijk anders. Ook hier is een DNA-analyse eigenlijk de enige manier om min of meer objectief de verwantschap te bepalen. Van alle "soorten" is inmiddels materiaal in een belangrijke collectie opgenomen, zodat het beschikbaar blijft voor toekomstig genetisch onderzoek en -uiteindelijk- een hele revisie van het genus. Dus dat is mooi.
Op grond van de beesten die ik tot nu toe gezien heb, denk ik dat onze reuzenhooiwagen oorspronkelijk uit Europa komt (Iberisch schiereiland).
Vriendelijke groet,
Hay