Witte IJsvogel

Gestart door leonag, juni 24, 2008, 17:58:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

leonag

Beste,

Ik heb juist aan het Victoriameer (Mwanza, Tanzania) een ijsvogel waargenomen van zo'n 13-14 cm groot met knalrode snavel en verder helemaal wit. Hij stond niet in de boekjes dus ik denk dat het een kleurmutant is van 'Malachite Kingfisher' (Alcedo cristata), maar ik weet het niet zeker. Is er iemand die me kan helpen, of is er iemand die het e-mail adres van Ber van Perlo weet (die kan het me waarschijnlijk wel zeggen).

Bedankt,

Leo

redmar_woudstra

Hé Leo,

Volgens mij heb e het goed hoor. African Pygmy Kingfisher was de andere optie, maar die is t denk ik. Je kan een beetje een kuifje zien, wat volgens mij een Malachite heeft (indien die de kruin wat opzet). Beetje punkershoofd zeg maar.
Ber van Perlo's email heb ik niet, je zou de foto ook op de mailgroep Africanbirding kunnen zetten. Daar zit o.a. Neil Harris (geloof ik) van de Tanzania Bird Atlas wel op.
groet,
Redmar

DanielS

wat een prachtige vogel  :wub:  
Daniel

frankmeer

CiteerAfrican Pygmy Kingfisher was de andere optie, maar die is t denk ik.
...niet?
Frank van der Meer

teunvankessel

Ik weet niet welke soort het is maar hoe gaaf kan een vogeltje er uit zien!!  :o  :D  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

Leo heeft de vogel al op de mailgroep Africanbirding gezet. Daaruit kwamen reacties dat deze vogel daar al een tijdje zit en dat het idd een Malachite Kingfisher is.

@ Frankmeer: Jij dacht van wel dan?

Ik heb zelf wel ervaring met Malachite, niet met Af. Pygmy. Malachite is echter een vogel van moerassen, rietvelden, stroompjes etc. Pygmy is meer een insecteneter en houdt zich niet noodzakelijkerwijs op bij water, zeker niet bij grote meren etc. Uiterlijk zijn er ook verschillen, maar die vallen voor een groot deel weg. Desondanks denk ik door de rommelige, borstelige kruin aan Malachite. Zie deze foto: http://www.sa-venues.com/wildlife/birds/ma...-kingfisher.jpg
Een (foute?) Nederlandse naam voor Malachite is bovendien Kleine Gekuifde Ijsvogel. Als je heel goed kijkt (en mazzel hebt) kan je met wat goede wil een klein soort kuifje zien.  
groet,
Redmar

frankmeer

Nee, maar je denkt dat het de Malachite is, en dan zeg je
CiteerAfrican Pygmy Kingfisher was de andere optie, maar die is t denk ik.
Dat klopt dus niet.
Frank van der Meer

redmar_woudstra

CiteerNee, maar je denkt dat het de Malachite is, en dan zeg je
CiteerAfrican Pygmy Kingfisher was de andere optie, maar die is t denk ik.
Dat klopt dus niet.
Aaah sorry. Die is t dus niet wat mij betreft ;)
groet,
Redmar

leonag

Dank iedereen! De vogel zit al minstens sinds augustus 2005 op dezelfde plek. Hoe oud kan zo'n beestje worden?

Groeten,

Leo

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerNee, maar je denkt dat het de Malachite is, en dan zeg je
CiteerAfrican Pygmy Kingfisher was de andere optie, maar die is t denk ik.
Dat klopt dus niet.
Aaah sorry. Die is t dus niet wat mij betreft ;)
Redmar, je hoeft niet terug te krabbelen, hoor! Zoals jij het geschreven hebt kun je het ook wel goed lezen: het zou ook X kunnen zijn, maar het is denk ik die (namelijk die hiervoor genoemd is).
Groet, Rinie van Reenen