Argiope bruennichi?

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 23, 2008, 19:18:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Is het van deze foto te zeggen of dit een Argiope bruennichi is? Ik vind de tekening nogal afwijkend maar verder lijkt ie aardig. Alvast bedankt.  

spinnenvrouw

#1
Ja, een onvolwassen exemplaar Argiope bruennichi
Het glanzend behaarde kopborststuk en de vorm van het achterlijf zijn bruikbare kenmerken.

Edit: tikfoutje
Jacomijn Prinsen

Arno van Stipdonk


hay

#3
Dag Arno en Jacomijn,
En dat stabilamentum (zigzagvormige verstevigingen in het web) is ook vrij kenmerkend, toch, Jacomijn? In de NRC stond een artikeltje over die gekke "stabilo's". Het schijnt dat vliegen en bijen en dergelijke door die ultraviolet reflecterende webstructuren worden aangetrokken, waardoor ze eerder in het web gevangen raken.
Groet,
hay

spinnenvrouw

hallo Hay,
het stabilamentum is niet altijd aanwezig, maar als het er is, en het web zit in de kruidlaag, dan is het Argiope. A. bruennichi maakt van haar webcentrum ook een groot nogal dichtgeweven plakkaat, dat doen andere wielwebbers ook niet zo uitbundig.
Een stabilimentum in een web op ooghoogte in donker naaldbos is van Cyclosa conica.
Over de functie van het stabilimentum ben ik al zoveel verklaringen tegen gekomen dat ik alles met een korrel zout neem.
Het zou het web stabiliseren, vandaar de naam.
Het zou dienen als camouflage, de spin is onderdeel van het stabilimentum en zou daarom door predatoren niet worden herkend.
Bij tropische soorten zou het vogels afschrikken. Kleine vogels kunnen in het web in grote moeilijkheden raken, soms kan de spin ze aan maar meestal niet. Dan is het web kapot en moet de vogel zich uitgebreid poetsen.
En nu zou het prooien aantrekken.

Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Nog een plaatje van dat webcentrum:
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Het webcentrum van Araneus diadematus ziet er zo uit:
Jacomijn Prinsen